Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2014

Τα δύο σενάρια για το Θριάσιο

Cosco και Eurobank Properties φαντάζουν ως οι δύο μεγάλοι «μονομάχοι» για τη διεκδίκηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, που έχει τεθεί εκ νέου σε τροχιά ιδιωτικοποίησης, με τη ΓΑΙΑΟΣΕ να μην παραχωρεί μόνο την έκταση των 600 στρεμμάτων, αλλά και το σιδηροδρομικό terminal.
235 χιλιάδες τ.μ. στεγασμένων χώρων σε μία έκταση 2.038 στρεμ. και σιδηροδρομικό τέρμιναλ θα περιλαμβάνει το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.

Την ίδια ώρα, η Τράπεζα Πειραιώς -σύμφωνα με πληροφορίες- μελετά σχέδιο για τη δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου στα Οινόφυτα, μέσω της παλιάς ΕΤΒΑ. Σχέδιο το οποίο, αν και εφόσον τεθεί σε τροχιά υλοποίησης, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της υπόθεσης του Θριάσιου Πεδίου.

Στην πρώτη φάση πάντως του διαγωνισμού που αφορά την κατάθεση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος, ενδιαφέρον εκδήλωσαν επτά σχήματα: Cosco, Goldair, Foodlink, Sarmed, MedLog, Eurobank Properties και Redeplan. Η ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριάσιου Πεδίου για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου περιλαμβάνει τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΟΣΕ, και τον χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ, έκτασης 588 στρεμμάτων με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τετραγωνικών μέτρων, στεγασμένων χώρων. Διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, το Νέο Ικόνιο.

Θεσμικό πλαίσιο 

52% των φορτ'ιων που διακινούνται μέσω Σουέζ καταλήγουν σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης, δημιουργώντας μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης του κλάδου των μεταφορών στην Ελλάδα, λόγω γεωγραφικής θέσης.

Τα σενάρια για το μοντέλο ιδιωτικοποίησης είναι δύο. Η πρώτη εκδοχή έχει να κάνει με την εκχώρηση της συνολικής έκτασης των 2.038 στρεμμάτων σε έναν ιδιώτη με σύμβαση παραχώρησης, αξιοποιώντας το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων εφοδιαστικής εθνικής εμβέλειας. Γεγονός που σημαίνει ότι θα απολαμβάνει όλων των ευνοϊκών ρυθμίσεων που έχουν συμπεριληφθεί στο θεσμικό πλαίσιο, όπως ανέγερση αποθηκών μέχρι 25 μέτρα, συντελεστή δόμησης 60% και ένταξη στον επενδυτικό νόμο, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αγοράζει υπηρεσίες από τον ιδιώτη επενδυτή. Το ζήτημα που προκύπτει με την υιοθέτηση του πρώτου μοντέλου είναι ότι λόγω της μεγάλης έκτασης αποκλείονται εκ των προτέρων οι μικρότεροι παίκτες της ελληνικής αγοράς των Logistics.

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει το «σπάσιμο» της συνολικής έκτασης σε ξεχωριστά τμήματα εκτάσεως 50-100 στρεμμάτων. Σε μια τέτοια περίπτωση, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, θα εμφανιστούν πολλές μικρότερες εταιρείες Logistics.

To ποιο μοντέλο θα υιοθετηθεί θα εξαρτηθεί από την κυβέρνηση, σε κάθε περίπτωση όμως στρατηγικός στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι η δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου διεθνούς εμβέλειας. Βέβαια, η ύπαρξη σχεδίου για τη δημιουργία ενός άλλου εμπορευματικού κέντρου στα Οινόφυτα που έχει σιδηροδρομική υποδομή και διαθέτει οδικές συνδέσεις με την εθνική οδό, μοιραία «απειλεί» την τύχη του διαγωνισμού για το Θριάσιο, καθώς δύσκολα μπορούν να υλοποιηθούν δύο μεγάλα εμπορευματικά κέντρα στην Αττική. Η Cosco, η οποία όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, δεν αγνοεί την ύπαρξη μελέτης για τα Οινόφυτα, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα δύο τμήματα του διαγωνισμού για το Θριάσιο. Για το σύνολο της έκτασης ενδιαφέρεται και η Goldair, ενώ οι υπόλοιπες εταιρείες ενδιαφέρονται μόνο για το εμπορευματικό κέντρο, με κυριότερο διεκδικητή τη Eurobank Proper ties.

Οι Κινέζοι μετά την επίτευξη του φιλικού διακανονισμού με τον ΟΛΠ για την επέκταση του δυτικού τομέα της προβλήτας ΙΙΙ, θα μπορούν να διαχειρίζονται έως 6,2 εκατ. teu ετησίως και έως 7,2 εκ. εφόσον πλειοδοτήσουν και για το 67% του ΟΛΠ.

Πολλαπλά οφέλη
Ντόμινο ανάπτυξης

Ο κύκλος εργασιών του κλάδου μεταφοράς εμπορεμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο ανέρχεται στα 5,4 τρισ. ευρώ ή 13,8% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Ελλάδος για την ανάπτυξη του κλάδου ο οποίος υπολογίζεται στο 10% του ΑΕΠ αποτελεί η γεωγραφική της θέση, καθώς το 52% των φορτίων που διακινούνται μέσω του Σουέζ με κατεύθυνση προς τον ευρωπαϊκό Βορρά, «περνούν» από λιμάνια της Μεσογείου, ώστε να μεταφορτωθούν σε τρένα, φορτηγά ή αεροπλάνα. Η Ελλάδα βρίσκεται στη μικρότερη απόσταση μεταξύ της Ευρώπης και της διώρυγας του Σουέζ.

Κώστα Νάνου
"Εθνος"