Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2014

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Το δύσκολο στοίχημα της αποκρατικοποίησης

Στα τέλη Ιανουαρίου τοποθετείται η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Το εναλλακτικό σχέδιο. Το ΤΑΙΠΕΔ θα πάει σε άμεση επαναπροκήρυξη με συνοπτικές διαδικασίες αν ο διαγωνισμός βγει άγονος.



Στους διαγωνισμούς για την αποκρατικοποίηση των δύο σιδηροδρομικών εταιρειών, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, στρέφεται τώρα το ενδιαφέρον, μετά την επιτυχία του διαγωνισμού για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση τα μηνύματα δεν είναι εξίσου θετικά, καθώς θεωρείται αρκετά δύσκολο τουλάχιστον ο διαγωνισμός για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να έχει θετικό αποτέλεσμα.

Η τελευταία ενημέρωση ανέφερε ότι οι ενδιαφερόμενοι, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή ο εξής ένας, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, θα κληθούν να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους ως το τέλος του έτους. Το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα όμως δεν θεωρείται πλέον ρεαλιστικό και, όπως ανεπίσημα έχουν παραδεχθεί στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, η όλη διαδικασία μετατίθεται χρονικά για το τέλος Ιανουαρίου, αν, βεβαίως, στο μεταξύ δεν υπάρξουν διαφορετικές εξελίξεις είτε σε πολιτικό επίπεδο, είτε σε ότι αφορά καθ' αυτόν το διαγωνισμό.

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως ήδη σημειώσαμε, μονάχα οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) υπάρχει πιθανότητα να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά, ενώ αντίθετα σε σαφώς καλύτερη θέση είναι η υπόθεση της ΕΕΣΣΤΥ για την οποία αμείωτο το ενδιαφέρον τους διατηρούν τόσο η ρωσική εταιρεία όσο και οι εταιρείες Alstom και Siemens.
Σε συνάρτηση με τον ΟΛΘ ΟΛΘ +1,50% το ρωσικό ενδιαφέρον

Στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα αποτελέσει έκπληξη αν τελικώς δεν υπάρξει δεσμευτική προσφορά από κανέναν υποψήφιοι. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά την επίσκεψη πριν από λίγο καιρό του Ρώσου υπουργού Μεταφορών, Μαξίμ Σοκόλοφ, στην Αθήνα καταγράφηκε σαφώς ότι το όποιο ενδιαφέρον υπάρχει από την ρωσική πλευρά για τον σιδηρόδρομο είναι σε απόλυτη συνάρτηση με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Η ρωσική εταιρεία συμμετέχει επίσης και στον διαγωνισμό για την πώληση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, όντας ένα από τα συνολικά οκτώ επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν κατ' αρχήν ενδιαφέρον στην\ διαδικασία. Πάντως ο κ. Σοκόλοφ φέρεται να θέλησε να μεταφέρει στην ελληνική πλευρά ότι οι Ρώσοι ενδιαφέρονται για τις δύο σιδηροδρομικές εταιρείες υπό την προϋπόθεση ότι θα αποκτήσουν τον ΟΛΘ ΟΛΘ +1,50%.

Σε μια προσπάθεια δηλαδή να εξυπηρετήσουν την πάγια στρατηγική επιδίωξή τους να εξασφαλίσουν έξοδο στη Μεσόγειο, μέσω των ελληνικών λιμανιών, οι Ρώσοι κατέβηκαν στους διαγωνισμούς για πώληση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO, «πιέζοντας» όμως να τους δοθεί μαζί και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε με τον τρόπο αυτόν να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών.

Μια τέτοια όμως δέσμευση είναι αδύνατο να δοθεί από την ελληνική πλευρά, την στιγμή μάλιστα που πρόκειται για τρεις ανεξάρτητους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς στους οποίους θα υπερισχύσει ο επενδυτής που θα κάνει την καλύτερη προσφορά και αυτή είναι σύμφωνη με τους όρους που έχουν τεθεί. Εξάλλου στην παρούσα φάση και για όσο διάστημα διαρκούν οι κυρώσεις που έχει επιβάλει στην Ρωσία η ΕΕ, θεωρείται πραγματικά δύσκολο θα εξασφαλιστεί η συμφωνία σε μια αποκρατικοποίηση στην οποία εμπλέκονται ρωσικά συμφέροντα.
Δεύτερες σκέψεις δημιουργούν τα νέα δεδομένα

Σε περίπτωση που υπάρξουν σαφή μηνύματα από την ρωσική πλευρά ότι η RZD δεν θα προσέλθει να καταθέσει δεσμευτική προσφορά ή αν πρόκειται να καταθέσει μια «συμβολική» προσφορά τότε είναι πολύ πιθανό ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα περιμένει να ολοκληρωθεί η διαδικασία, αλλά θα προχωρήσει νωρίτερα στην κήρυξη του διαγωνισμού ως άγονου.

Μάλιστα, με δεδομένο ότι αυτό το ενδεχόμενο έχει εξετασθεί εδώ και καιρό υπάρχει ήδη plan B, το οποίο προβλέπει την προκήρυξη νέου διαγωνισμού με συνοπτικές διαδικασίες. Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί με σχετική ευκολία καθώς αυτές τις ημέρες βρίσκεται προς ψήφιση στην Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ το οποίο τακτοποιεί μια σειρά από προαπαιτούμενα για την πώληση τόσο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και της ΕΕΣΣΤΥ.

Πηγές που παρακολουθούν την όλη διαδικασία από κοντά θεωρούν ότι σε μια τέτοια περίπτωση είναι πιθανό η προσπάθεια για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εξελιχθεί θετικότερα. Στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την προκήρυξη του διαγωνισμού εως σήμερα τα δεδομένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν βελτιωθεί.

Στο διάστημα αυτό η εταιρεία υπέγραψε την συμφωνία η οποία τη χρήζει προνομιακό συνεργάτη της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Τα δρομολόγια προς την Κεντρική Ευρώπη που έχουν ξεκινήσει μετά το Πάσχα αποδεικνύουν ότι η ελληνική εταιρεία μπορεί να αποδώσει πολύ καλά σε απαιτητικές συνθήκες. Παράλληλα στις πολυεθνικές εταιρείες που συνεργάζονται μαζί της αναμένεται σύντομα να προστεθεί και η Sony, αφού οι σχετικές συζητήσεις με την Cosco είναι σε προχωρημένο στάδιο.

Της Μάρως Τσαντήλα
euro2dey