Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

ΣΑΣΘ Δίκτυο αστικών συγκοινωνιών… στα χαρτιά

Ο σχεδιασμός για συνδυασμένες αστικές συγκοινωνίες στην πόλη της Θεσσαλονίκης, οι οποίες θα περιλαμβάνουν, εκτός από τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, μετρό, τραμ, θαλάσσια αστική συγκοινωνία, παρουσιάστηκε για άλλη μια φορά σε διημερίδα που διοργάνωσε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ).


Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Η ίδια διημερίδα θα μπορούσε να είχε οργανωθεί και πριν από μια δεκαετία ή εικοσαετία, καθώς από τότε δεν έχει αλλάξει τίποτε στον τομέα των αστικών μεταφορών. Ο ΟΑΣΘ παραμένει ο μοναδικός οργανισμός εξυπηρέτησης μαζικών μετακινήσεων στο νομό, τραμ και θαλάσσια συγκοινωνία είναι στα χαρτιά, ενώ το έργο του μετρό ξεκίνησε μεν το 2006, αλλά παρουσιάζει ένα σωρό προβλήματα, που καθιστούν αβέβαιη την ολοκλήρωσή του. Παρά τη στασιμότητα, οι περισσότεροι εισηγητές, κατά την πρώτη ημέρα των εργασιών της διημερίδας χθες, επισήμαναν την αναγκαιότητα της μετατροπής του ΣΑΣΘ σε Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων και έκαναν λόγο και για ενιαίο εισιτήριο στα ανύπαρκτα μέσα μεταφορών.
Η σημερινή εικόνα αποτυπώθηκε με γλαφυρό τρόπο από τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρι Μπίλλια, ο οποίος περιέγραψε στην ομιλία του “το παράδοξο των όσων συμβαίνουν στην πόλη μας”. “Τα έργα απαιτούν 20 και 30 χρόνια για να ωριμάσουν, όπως το μετρό, ή να σαπίσουν, όπως η υποθαλάσσια. Την υποθαλάσσια μάλιστα την πληρώσαμε για να μη γίνει και αμέσως μετά την επαναφέραμε ως σχέδιο και με το ‘Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών 2020’ και με το ‘Θεσσαλονίκη 2012’, που μάλιστα την προέβλεπε και διπλή”, είπε ο κ. Μπίλιας.
Ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής ΑΠΘ Γιώργος Γιαννόπουλος, πρόεδρος του Ινστιτούτου Μεταφορών, εκτίμησε ότι “οργανωτικά ο τομέας των δημόσιων συγκοινωνιών και κυκλοφορίας παραμένει όπως ήταν το 1965, με μόνη θετική αλλαγή τη δημιουργία του ΣΑΣΘ το 2001. Διαδικασία συνολικού σχεδιασμού συστήματος στο χώρο των μεταφορών δεν γίνεται. Η υλοποίηση έργων είναι περιστασιακή και ατεκμηρίωτη, εκτός μεμονωμένων περιπτώσεων. Η κυκλοφοριακή αναρχία εξαπλώνεται με προεξάρχουσα την παράνομη στάθμευση”. Ο καθηγητής ανέφερε ως αρνητικά παραδείγματα την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης, που είναι κολλημένη, την υποθαλάσσια αρτηρία που “ναυάγησε” και το Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών Θεσσαλονίκης 2011 (ΣΣΥΜΘ) που ποτέ δεν έγινε.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ
Όσον αφορά το μοναδικό φορέα δημοσίων συγκοινωνιών, τον ΟΑΣΘ, ο πρόεδρος του Οργανισμού Χρήστος Στεφανίδης έκανε γνωστό ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2015 θα λειτουργήσουν τα πρώτα 100 μηχανήματα που έχουν ήδη παραληφθεί για την ακύρωση ηλεκτρονικών εισιτηρίων. Οι πολίτες θα προμηθεύονται μια “έξυπνη κάρτα”, την οποία θα προπληρώνουν και από τα μηχανήματα θα αφαιρείται το αντίτιμο του εισιτηρίου. Το σύστημα θα λειτουργήσει αρχικά σε πέντε γραμμές, τις 10, 31, 11, 57 και 83, και σταδιακά θα μπει σε όλες τις γραμμές. Ο κ. Στεφανίδης ανακοίνωσε επίσης ότι από τον επόμενο μήνα θα γίνει αλλαγή στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ, ώστε να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του κόσμου. “Διαπιστώσαμε ότι σε συγκεκριμένες γραμμές έχουμε πολύ μικρές πληρότητες, ενώ σε κάποιες άλλες για ορισμένες ώρες της ημέρας έχουμε 100% πληρότητα ή ακόμη και υπερπληρότητα λεωφορείων. Θα γίνει ένας εξορθολογισμός, θα αφαιρεθούν λεωφορεία από κάποιες γραμμές, θα γίνει νέος προγραμματισμός και θα προστεθούν οχήματα όπου υπάρχει ανάγκη”, είπε. Ο ΟΑΣΘ, όπως περιέγραψε ο διευθυντής Κίνησης του Οργανισμού Γιώργος Σπανός, διαθέτει 622 λεωφορεία (247 αρθρωτά, 333 απλά των 100 επιβατών, 13 απλά των 85 επιβατών, 22 μίνι των 45 επιβατών, 3 σούπερ μίνι των 9 επιβατών και 4 ειδικά μίνι με 7 επιβάτες συν 4 σε αναπηρικά καθίσματα. Λειτουργεί 75 λεωφορειακές γραμμές, έχει 3.500 στάσεις, μεταφέρει 170 εκατ. επιβάτες ανά έτος και τα λεωφορεία του διανύουν 43 εκατ. χιλιόμετρα το έτος.
Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ Γιάννης Παλαιστής αναφέρθηκε στο έργο του Συμβουλίου και τόνισε την ολοκλήρωση του πρώτου πανελλαδικά Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που διαθέτει πλέον η Θεσσαλονίκη, τη μελέτη για την αναδιοργάνωση του φορέα σε μια Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων, τη στρατηγική για την εισαγωγή ενός Ενιαίου και Ευφυούς Συστήματος Πληρωμής ή Συλλογής Κομίστρου (ηλεκτρονικό εισιτήριο), τη διερεύνηση της δυνατότητας εισαγωγής δικτύου τραμ στη Θεσσαλονίκη, το υπόμνημα για τις προϋποθέσεις χωροθέτησης και ασφάλειας των στάσεων αστικών συγκοινωνιών, και το σχεδιασμό των στρατηγικών κατευθύνσεων για την ενσωμάτωση των θεμάτων ποιότητας στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.

Η ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ
Ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, απευθύνοντας χαιρετισμό στη διημερίδα, υπερασπίστηκε το έργο του ΟΑΣΘ και ειδικά τη νέα τιμολογιακή πολιτική, λέγοντας ότι “το εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη είναι μικρότερο από εκείνο της Αθήνας και δεν μπορεί να θεωρείται αύξηση ο εξορθολογισμός της τιμολογιακής πολιτικής”. Αναφερόμενος στην κρατική επιδότηση στον ΟΑΣΘ, υποστήριξε ότι “η επιδότηση μειώθηκε και ο Οργανισμός απάλλαξε κατά 80 εκατ. ευρώ τους φορολογούμενους πολίτες”. Ο κ. Παπαδόπουλος εξήρε τη συνεισφορά της Τροχαίας και του διευθυντή της Θεόδωρου Τυριακίδη στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, ενώ τόνισε την αναγκαιότητα της μετατροπής του ΣΑΣΘ σε Ενιαίο Μητροπολιτικό Φορέα Σχεδιασμού Μεταφορών.
Στο χαιρετισμό του ο υπουργός Μακεδονίας - Θράκης Γιώργος Ορφανός επισήμανε την ανάγκη για συναίνεση στην πόλη στα ζητήματα μεταφορών καθώς, όπως είπε χαρακτηριστικά, “η διαμάχη μετρό ή τραμ διήρκεσε περισσότερα από 20 χρόνια, για να φτάσουμε να διεκδικούμε και μετρό και τραμ”. Η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου επισήμανε επίσης την ασυνεννοησία στην πόλη, ενώ η βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Δέσποινα Χαραλαμπίδου έθιξε το ζήτημα της ύπαρξης μόνο του ΟΑΣΘ ως μέσου μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη και τις μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων του μετρό. Ο εκπρόσωπος του δημάρχου Θεσσαλονίκης και εντεταλμένος σύμβουλος για τα συγκοινωνιακά ζητήματα Γιώργος Δημαρέλος πραγματοποίησε έναν απολογισμό των παρεμβάσεων του δήμου για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Τις εξελίξεις στα σημαντικότερα οδικά έργα που υλοποιεί η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας παρουσίασε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Στάθης Αβραμίδης, χαρακτηρίζοντας σπουδαιότερο έργο την κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Κ16 στην περιοχή της Λαχαναγοράς.
Ομιλητές κατά την πρώτη ημέρα εργασιών της διημερίδας, που έχει θέμα “οι δημόσιες μεταφορές στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την αστική κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη” και διεξάγεται στο ξενοδοχείο “Νικόπολις” στη Θεσσαλονίκη, ήταν επίσης: ο καθηγητής του ΑΠΘ και πρώην πρόεδρος του ΣΑΣΘ Παναγιώτης Παπαϊωάννου, που αναφέρθηκε στην πολιτική και το θεσμικό πλαίσιο της Ε.Ε. για τις δημόσιες συγκοινωνίες, ο συνεργάτης του ΣΑΣΘ Εμμανουήλ Βουγιούκας ο οποίος ανέλυσε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που διαθέτει πρώτη πανελλαδικά η Θεσσαλονίκη, ο διευθυντής Υποδομών Σχεδιασμού Θεσσαλονίκης της “Εγνατία οδός ΑΕ” Μιχάλης Τσιτώρας και η πολιτικός μηχανικός της εταιρείας Δέσποινα Καραρήγα, οι οποίοι ανέπτυξαν το ζήτημα της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, ο προϊστάμενος μελετών της “Μετρό Θεσσαλονίκης - Αττικό Μετρό ΑΕ” Θεοκλής Παναγιωτίδης, που αναφέρθηκε στα στοιχεία του έργου, ο καθηγητής του ΑΠΘ Χρήστος Πυργίδης, ο οποίος αναφέρθηκε στην ένταξη σιδηροδρομικών συστημάτων και τραμ στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και ο συγκοινωνιολόγος και συνεργάτης του ΣΑΣΘ Γιώργος Γεωργιάδης, που μίλησε για την ποιότητα των δημοσίων συγκοινωνιών.