Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

Ποιες περιοχές της Θεσσαλονίκης μπορούν να αποκτήσουν τραμ και σιδηρόδρομο

Τα σιδηροδρομικά συστήματα μπορούν να καλύψουν σχεδόν όλη την περιφέρεια του πολεοδομικού συγκροτήματος. Τι προβλέπεται στην τελική μελέτη για το τραμ


Μια σειρά από περιοχές της Θεσσαλονίκης, στις οποίες αδυνατεί να φτάσει το μετρό, μπορούν να εξυπηρετηθούν από σιδηροδρομικά συστήματα, όπως προαστιακό σιδηρόδρομο, μονορέιλ ή τραμ.

Ο καθηγητής του ΑΠΘ, Χρήστος Πυργίδης, αναφέρθηκε στην ένταξη σιδηροδρομικών συστημάτων στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, εξειδικεύοντας στην περίπτωση του δικτύου τραμ, στη σημερινή πρώτη μέρα της διημερίδας του ΣΑΣΘ.

Πού μπορεί να φτάσει το «τρένο»

Σύμφωνα με τον καθηγητή, βασικές ανάγκες της πόλης που μπορούν να εξυπηρετηθούν με σιδηροδρομικά συστήματα είναι:

-Εξυπηρέτηση της δυτικής Θεσσαλονίκης (δυτικές συνοικίες - Σίνδος).
-Απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης με το Αεροδρόμιο.
-Εξυπηρέτηση περιοχών της πόλης που είτε έχουν πρόβλημα συγκοινωνίας , είτε δε θα εξυπηρετούνται από το μετρό.
-Αποφόρτιση της βασικής γραμμής του μετρό στο τμήμα ΝΣΣΘ, όπου το μετρό αναμένεται να λειτουργεί στα επίπεδα κορεσμού.
-Εξυπηρέτηση του σταθμού των ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
-Σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης, τόσο με τις νοτιοανατολικές περιαστικές περιοχές, όσο και με τη Χαλκιδική.
-Εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής ανατολικά του Φοίνικα, όπου βρίσκονται συγκεντρωμένα τα περισσότερα και μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα.

Προαστιακός

Σύμφωνα με τον κ. Πυργίδη ένα προαστιακό τρένο μπορεί να δρομολογηθεί σε υφιστάμενη υποδομή ή να χρησιμοποιήσει νέα υποδομή.

Η ένταξη του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Θεσσαλονίκη είναι εφικτή, σύμφωνα με τον ίδιο, σε γραμμές όπως Αεροδρόμιο – Περαία – Νέοι Επιβάτες – Αγία Τριάδα – Ν. Μηχανιώνα, Αεροδρόμιο – Μουδανιά – Παλιούρι, Θεσσαλονίκη – Πλατύ – Σκύδρα – Έδεσσα, Γέφυρα – Γιαννιτσά – Σκύδρα, Λιμάνι Θεσσαλονίκης – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δυτικές συνοικίες – Σίνδος, Θεσσαλονίκη – Κιλκίς – Σέρρες.

Monorail

Επίσης, είναι δυνατή η ένταξη γραμμών monorail στη Θεσσαλονίκη, όπως στις συνδέσεις: Απολλώνια Πολιτεία – Εμπορικό Κέντρο Cosmos, ΙΚΕΑ – Απολλώνια Πολιτεία – Εμπορικό Κέντρο Μακεδονία, Μίκρα – Αεροδρόμιο.

Το δίκτυο τραμ

Τις μεγαλύτερες όμως δυνατότητες ένταξης στις μετακινήσεις της Θεσσαλονίκης από σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών συστημάτων έχει ένα δίκτυο τραμ, το οποίο έχει ήδη μελετηθεί και μπορεί να υλοποιηθεί.

Σύμφωνα με τον κ. Πυργίδη, από την ένταξη του τραμ, η Θεσσαλονίκη μπορεί να περιμένει μεταστροφή των μετακινήσεων από τα ΙΧ προς το τραμ, με ταυτόχρονη μείωση των οχηματοχιλιομέτρων, ανάπλαση, αναζωογόνηση και αναβάθμιση περιοχών, τακτοποίηση οδών και πεζοδρομίων, δραστική μείωση των ρύπων, μείωση του λειτουργικού κόστους των ΙΧ, μείωση χρόνων διαδρομής, αξιοπιστία δρομολογίων και μείωση σε βάθος χρόνου των τροχαίων ατυχημάτων.

Ο καθηγητής παρουσίασε διάφορους τρόπους με τους οποίους μπορεί να «τοποθετηθεί» το τραμ στο υπάρχον οδικό δίκτυο, όπως για παράδειγμα στο μέσον του οδοστρώματος στην οδό Διογένους ή στα δυο άκρα του οδοστρώματος στην οδό Β. Όλγας ή μόνο στο ένα άκρο στην οδό Τσιμισκή.

Το τραμ μπορεί σύμφωνα με τη χάραξη που έχει γίνει στη σχετική μελέτη να λειτουργήσει συμπληρωματικά και υποβοηθητικά στο μετρό, αφού η πορεία τους είναι κοινή στο τμήμα Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Σιντριβάνι, όπου προβλέπονται συνθήκες κορεσμού για το μετρό. Οι άλλες περιοχές που μπορούν να εξυπηρετηθούν από το τραμ είναι περιοχές που δεν καλύπτει το μετρό, όπως η Άνω Τούμπα ή ανατολικές περιοχές κοντά ή παράλληλα στη θάλασσα.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό το τραμ σε πρώτη φάση στη Θεσσαλονίκη μπορεί να ενώνει το ΚΤΕΛ Μακεδονία με τους Ελαιώνες, κάνοντας το εξής δρομολόγιο: ΚΤΕΛ – Μοναστηρίου – Ν.Σ. Σταθμός – Αναγεννήσεως – Πολυτεχνείου – Τσιμισκή (ΧΑΝΘ) – Λ. Στρατού – Γ’ Σεπτεμβρίου – Ν. Εγνατία (Κ. Καραμανλή) – Παπάφη – Μαραθώνος – Διογένους – Κλεάνθους – Γρ. Λαμπράκη – Κωνσταντινουπολίτικα – Ελαιώνες.

Σε δεύτερη φάση έχει προβλεφθεί το τραμ να ενώσει τη ΧΑΝΘ με τη Μίκρα και σε τρίτη φάση το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τα Πανεπιστήμια και το ΚΤΕΛ με την Πλατεία Ευόσμου.

Το μήκος του δικτύου είναι 24 χλμ., με μέση ταχύτητα 20-21 χλμ./ώρα, απαιτούνται 45 οχήματα χαμηλού δαπέδου και έχουν σχεδιαστεί 43 στάσεις, ενώ το αμαξοστάσιο θα καταλάβει έκταση 40 στρεμμάτων. Το κόστος υπολογίστηκε στα 516 εκ. ευρώ και οι κοινές στάσεις με το μετρό είναι πέντε: Ν.Σ. Σταθμός, Πανεπιστήμια, Παπάφη, Νομαρχία, Μίκρα. Οι συνολικοί μεταφερόμενοι επιβάτες ημερησίως υπολογίστηκαν σε 172.700 άτομα.