Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

Μετά τον ΒΟΑΚ... ίσως δούμε ακόμα και τρένο στην Κρήτη


Με το σύστημα πληρωμών διαθεσιμότητας και χωρίς διόδια θα προχωρήσει το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε από το Ηράκλειο ο υπουργός υποδομών μεταφορών και δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοίδης. Ο κ Χρυσοχοίδης προήδρευσε σε σύσκεψη όλων των φορέων του νησιού όπου και έκανε ανακοινώσεις για τρία σοβαρά ζητήματα:  Τον ΒΟΑΚ, το Αεροδρόμιο Καστελίου και το Αεροδρόμιο "Νίκος Καζαντζάκης".

Τόσο στην παρέμβαση του στη σύσκεψη όσο και στις δηλώσεις του αργότερα στους δημοσιογράφους έκανε αναφορά στο δημοσίευμα του ekriti.gr θέλοντας να δικαιολογήσει το ότι ήλθε στον τόπο μας χωρίς να έχει άδεια χέρια και χωρίς χρυσά χάπια αλλά για λόγους ευθύνης εκπροσωπώντας την κυβέρνηση και την ελληνική Δημοκρατία.
Ο ΒΟΑΚ
Ειδικότερα για το ΒΟΑΚ , επειδή δεν υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια από εθνικούς πόρους και μετά από διαπραγμάτευση, που όπως είπε, είχε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκρίνεται η λύση της σύμβασης παραχώρησης με το σύστημα των πληρωμών διαθεσιμότητας.
Δηλαδή η επένδυση θα προχωρήσει με κεφάλαιο που θα είναι προϊόν μόχλευσης ιδιωτικών και δημοσίων και με τη σύμπραξη της ΕΤΕπ με τη διαφορά πως το έργο της Κρήτης δεν θα έχει διόδια.
Όπως είπε ο υπουργός, όλες οι μεγάλες υποδομές αυτού του είδους για τη χώρα κλείνουν το 2015 και απομένει μόνο ο ΒΟΑΚ ο οποίος θα προχωρήσει ως εξής:
Καταρχήν άμεσα θα εκπονηθεί μελέτη σκοπιμότητας που θα καλύπτει το τεχνικό και οικονομικό κομμάτι του έργου. Η μελέτη αυτή θα είναι έτοιμη το Μάιο ενώ το καλοκαίρι θα ανακοινωθεί η α φάση του διαγωνισμού. Το έργο μπορεί να ξεκινήσει, κατά τα λεγόμενα του κ Χρυσοχοίδη, το α εξάμηνο του 2016, δηλαδή να έχει επιλεγεί ο ανάδοχος και να αρχίσει η κατασκευή του.
Μάλιστα, όπως σημείωσε ο υπουργός, ήδη έχει ζητήσει από την ΕΤΕπ να ετοιμάσει τα τεύχη δημοπράτησης για το ΒΟΑΚ ,ο οποίος προωθείται με μελέτη κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση από τον ανάδοχο.
Οι πληρωμές διαθεσιμότητας εξήγησε ο ίδιος, δεν αφορούν στην κλασική δανειοδότηση από τράπεζα . Η ΕΤΕπ διαθέτει κονδύλια για όλες τις χώρες και μπορούμε να τα εκμεταλλευτούμε κι εμείς αφού δίδονται με πολύ ευνοϊκούς όρους και έχουν μακρύ ορίζοντα αποπληρωμής,που φτάνει τα 30 χρόνια.
Ερωτώμενος εξάλλου ο κ Χρυσοχοίδης για το εάν υπάρχει περίπτωση τυχόν πρόωρες εκλογές να ανακόψουν το σχεδιασμό για το ΒΟΑΚ απάντησε πως ,οι μεγάλοι αναπτυξιακοί σχεδιασμοί δεν αναστέλλονται από εκλογές ,που έτσι κι αλλιώς είναι προγραμματισμένες να γίνουν το 2016.
Ταυτόχρονα, πρόσθεσε, πως η ατζέντα που έχει μέσα σκίσιμο μνημονίων οδήγησε σε καταστροφές πριν από λίγες εβδομάδες και όσοι επιχειρούν να σκίσουν και τους θεσμούς δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της χώρας.
Τι θα γίνει με το Καστέλι
Σε ότι αφορά στο Καστέλι ο υπουργός τόνισε πως θα είναι η μεγαλύτερη επένδυση στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία ,τουλάχιστον, με ύψος 800 εκ ευρώ και θα αποτελέσει το αεροδρόμιο ,που θα κατασκευαστεί εκεί,την καρδιά των αεροπορικών μεταφορών στη Μεσόγειο, την Ευρώπη και την Αφρική.
Στις 10 Νοεμβρίου κλείνει η α φάση του διαγωνισμού που οδήγησε  7 μεγάλους ομίλους στο να δείξουν ενδιαφέρον όμως στις 16 Δεκεμβρίου θα έχουμε τις τελικές προσφορές και θα ξέρουμε ποιοι εξ αυτών επιθυμούν να προχωρήσουν παραπέρα. Τέλος ,το α τρίμηνο του 2015, μετά το άνοιγμα των προσφορών, θα έχουμε την έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή.
Ο κ Χρυσοχοίδης ακόμα ανακοίνωσε πως αναθέτει άμεσα δύο μελέτες. Η πρώτη για τη χωροταξική κατανομή των χρήσεων γης στην περιοχή και η δεύτερη μια αναπτυξιακή ,για να ειδωθούν οι αναπτυξιακές δραστηριότητες που μπορούν να "ξεδιπλωθούν" στο Καστέλι.
Παρεμβάσεις και στο Νίκος Καζαντζάκης
Τέλος για το αεροδρόμιο Καζαντζάκης ,αφού ο υπουργός παραδέχτηκε πως το καλοκαίρι η κατάσταση του ήταν αποπνικτική λόγω του κόσμου που κλήθηκε να εξυπηρετήσει , δήλωσε πως επειδή «βγάζει τα λεφτά του» και προσφέρει έσοδα πρέπει να κρατηθεί ζωντανό και λειτουργικό.
Έτσι θα διαθέσει άμεσα τουλάχιστον 15 εκ ευρώ για να ξεκινήσουν εργασίες που θα βελτιώσουν τη λειτουργία του.
Σε συνεργασία με το Δήμο θα αντιμετωπίσουν θέματα σχετικά με τον περιβάλλοντα χώρο του και την επέκταση του προσθέτοντας μερικές χιλιάδες  τ.μ  στην είσοδο των αναχωρήσεων αλλά και στις αφίξεις.
Και τρένο στην Κρήτη;
Στη δευτερολογία του ο κ Χρυσοχοίδης απαντώντας σε ερωτήσεις, που του έθεσαν κυρίως οι δήμαρχοι ,για σειρά άλλων έργων αναγκαίων στο νησί μας προκάλεσε αίσθηση με μια πρόταση που έκανε ,την οποία όμως ξεκαθάρισε πως την βάζει στο τραπέζι εντελώς φιλολογικά. Η πρόταση του συνίσταται στο ότι η νότια Κρήτη χρειάζεται ένα ελαφρύ τρένο που θα την συνδέει με το άλλο άκρο του νησιού .
Αντιδράσεις φορέων
Θετικές, αν και όπως είπαν περιμένουν να μάθουν περισσότερες λεπτομέρειες, ήταν οι αντιδράσεις των περισσότερων συμμετεχόντων  στη σύσκεψη στα λεγόμενα του κ Χρυσοχοίδη για το ΒΟΑΚ.
Ο υφυπουργός Εργασίας Βασίλης Κεγκέρογλου τόνισε πως δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να εκτελεστεί αυτό το μεγάλο έργο στο νησί μας αλλά ζήτησε νομοθετική πρωτοβουλία για να προσδιοριστεί όλο το πλαίσιο του έργου ,που είναι ειδικού τύπου σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα .
Να πούμε πάντως πως ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, που πρώτος είχε θέσει ζήτημα προώθησης του ΒΟΑΚ μέσω ΕΤΕπ ,δεν έκρυψε την ικανοποίηση του για τις ανακοινώσεις του υπουργού ενώ σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους τόνισε πως μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο αυτό θα ασχοληθούν με  την ασφάλεια της Εθνικής Οδού διεκδικώντας γι αυτήν ποσό περίπου 20 εκ ευρώ ,που χρειάζεται για βελτιωτικές παρεμβάσεις.
Ε.Β