Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

Εντός του Δεκεμβρίου οι διαγωνισμοί για ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco


Σε περίπτωση που δεν καρποφορήσει ο σχετικός διαγωνισμός, τότε βάσει της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρέπει να επιστρέψει κρατική ενίσχυση ύψους 700 έως 1.000 εκατ. ευρώ στoν ΟΣΕ, δηλαδή στο ελληνικό Δημόσιο.

Μέσα στον Δεκέμβριο προγραμματίζει το ΤΑΙΠΕΔ την αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού - EΕΣΣΤΥ). Πηγές μάλιστα του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων εμφανίζονταν αισιόδοξες σε σχέση με την έκβαση των δύο διαγωνισμών, παρά το γεγονός ότι μειώνεται ο ανταγωνισμός στη διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Συγκεκριμένα, στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένουν την υποβολή μιας προσφοράς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους (Rossiyskie Zhelenye Dorogi, RZD) σε συνεργασία με τον όμιλο Μυτιληναίου (ΜΕΤΚΑ). Για την ΕΕΣΣΤΥ γίνεται λόγος για τρεις ενεργούς ενδιαφερόμενους από τους οποίους αναμένονται ισάριθμες δεσμευτικές προσφορές. Υπενθυμίζεται ότι για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) Α.Ε. ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι σε συνεργασία με τη ΜΕΤΚΑ, η Siemens και η Alstom σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου (Demco Energy).

Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν χθες ότι δεν τίθεται θέμα ακύρωσης ή και αναβολής των δύο διαγωνισμών. Οι συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις έχουν έντονη οικονομική και πολιτική διάσταση, καθώς σε περίπτωση που δεν καρποφορήσει ο σχετικός διαγωνισμός, τότε βάσει της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρέπει να επιστρέψει κρατική ενίσχυση ύψους 700 έως 1.000 εκατ. ευρώ στoν ΟΣΕ, δηλαδή στο ελληνικό Δημόσιο. Αυτό μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Από την άλλη πλευρά, η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα σημάνει την άρση της υποχρέωσης επιστροφής της κρατικής ενίσχυσης, όπως προβλέπει ο σχετικός νόμος αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ν. 3891/2013), γνωστός και ως νόμος Ρέππα. Ετσι θα ξεπεραστεί και ένα ακόμη εμπόδιο στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ως μιας βαριά χρεωμένης επιχείρησης, όπως ισχυρίσθηκε στο παρελθόν ο ισχυρός άνθρωπος της RZD, Βλαντιμίρ Γιακούνιν.

Πηγές κοντά στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων διαβεβαίωναν χθες ότι δεν υπάρχει καμία πολιτική παρέμβαση στη διαδικασία αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, ούτε από το Μέγαρο Μαξίμου, ούτε από το υπουργείο Εξωτερικών, ούτε από οποιαδήποτε άλλη πλευρά. Ανέφεραν μάλιστα ότι τα όποια προβλήματα υπάρχουν σχετικά με τις κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία, αφορούν κυρίως τη χρηματοδότηση των Ρώσων επενδυτών από τις ρωσικές τράπεζες.

Οι τελευταίες, ως γνωστόν, αυτή την περίοδο δεν διαθέτουν πρόσβαση στις αγορές. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει ότι η RZD δεν μπορεί να βρει άλλες πηγές χρηματοδότησης του σχετικού εγχειρήματος. Τέλος, όπως αναφέρεται, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων έχει ολοκληρώσει τις εκκρεμότητες που συνοδεύουν τις συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις, όπως η καταγραφή του τροχαίου υλικού και οι απαραίτητες συμβάσεις που προαπαιτούνται για την πιθανή μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ιδιώτες επενδυτές. Στην εταιρεία έχουν αποδοθεί περίπου 1.900 σιδηροδρομικά οχήματα (μηχανές, βαγόνια, πλατφόρμες κ.λπ.), ενώ έχουν ολοκληρωθεί και οι δικαιοπρακτικές συμβάσεις που προαπαιτούνται μεταξύ της εταιρείας και των άλλων εταίρων (ΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ, ελληνικό Δημόσιο κ.λπ.).

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

"Καθημερινή"