Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

Γιατί πρέπει ο σιδηροδρομικός σταθμός να μείνει μέσα στην πόλη της Κοζάνης

του Γιώργου Νάθενα

Λυπάμαι πολυ για την μυωπικη λογική και την σκοπιμη παραπληροφορηση εκείνων των σχολιαστων ανωτερω, που θελουν να φυγει το τραινο απο την πολη. Δεν συνειδητοποιουν οτι στις μερες μας, με την πολυμορφη οικονομικη και περιβαλλοντικη κριση, ο σιδηροδρομος ειναι μια υπερπολυτιμη λειτουργια που παντου στον κοσμο αξιοποιειται δεοντως και προαγεται και μονο εδω απαξιωνεται και λοιδωρείται ? Πουθενα στην πολιτισμενη Ευρωπη δεν γινεται αυτό (απομακρυνση των σταθμων απο τις κεντρικες περιοχες των πολεων) και ο σιδηροδρομος φτανει παντα στην καρδια των πολεων (Βερολινο, Παρισι, Λονδινο, Ζυριχη, Ρωμη κλπ). Βλακες ειναι ολοι αυτοί και ξερετε μονο εσεις που ζητατε την απομακρυνση ? θα μου πειτε βεβαια, ποιος σιδηροδρομος, αυτος που συνδεει την Κοζανη με την Θεσσαλονικη μεσω Αμυνταιου και Εδεσσης, ενω υπαρχει η ευθεια συνδεση της Εγνατιας ? Απαντω σε αυτό: (1). εαν σημερα εχει συγκοινωνιακή και μεταφορικη σκοπιμοτητα το σιδηροδρομικο δικτυο της Δυτικης Μακεδονιας, αυτη αφορά 3 υπαρχουσες πραγματικοτητες και δυνατοτητεςε και μια προοπτική. Οι υπαρχουσες πραγματικοτητες είναι η συνδεση Φλωρινα-Εδεσσα-Θεσσαλονικη που λειτουργει με αξιολογη επιβατικη κινηση, γι αυτο και ο κοσμος κινητοποιηθηκε στην Φλωρινα για να ξαναμπει το τραινο πριν λιγα χρονια, και η εμπορευματικη χρηση του τραινου προς το “ΡΟΥΡ” της Δυτικης Μακεδονιας (μεταφορά καυσιμων ΔΕΗ, μεταλλικων κατασκευων και σωληνων, τευτλων, λιπασματων κλπ κλπ). Η υπαρχουσα δυνατοτητα ειναι να αξιοποιηθει η γραμμη Κοζανη-Πτολεμαιδα-Αμυνταιο-Φλωρινα για τοπικη προαστιακη συγκοινωνια της Δυτικης Μακεδονιας, που μπορει να εξυπηρετησει και τους εργαζομενους σε καποιους ΑΗΣ. Στην Αθηνα, στην Θεσσαλονικη, στην Πατρα, στην Λαμια, στο διπολο Λαρισας-Βολου, λειτουργει με επιτυχια προαστιακός σιδηροδρομος που εξυπηρετει χιλιαδες επιβατες καθημερινα, αποσυμφορωντας το τοπικο οδικο δικτυο. Ποτέ μεχρι σημερα δεν λειτουργησε με αυτη τη λογικη το τραινο στην περιοχη της Δυτικης Μακεδονιας και κακώς. Εαν το Κοζανη-Θεσσαλονικη ειναι ασυμφορο σιδηροδρομικως λογω περιπορειας, το Κοζανη-Πτολεμαιδα-Αμυνταιο-Φλωρινα, ειναι αντιθετως άκρως ελκυστικο και βιωσιμο. Αυτο σημαινει οτι αντι να επιδιωκετε ανοητως καποιοι την απομακρυνση του σταθμου απο την κεντρικη περιοχη Κοζανης, θα έπρεπε να εχετε βγει “στα κεραμιδια”, ζητωντας επιτακτικά την λειτουργια προαστιακού σιδηροδρομου με σχετικά πυκνα δρομολογια αυτοκινηταμαξών σε καταλληλα ωραρια για την εξυπηρετηση των τοπικων μετακινησεων αναμεσα στα 4 σημαντικα αστικά κέντρα της Δυτικης Μακεδονιας και ενδιαμεσους προορισμους (ΑΗΣ ΔΕΗ, χωρια κλπ) και με δυνατοτητα για ανταποκρισεις με τα τραινα του δρομολογιου Φλωρινα-Εδεσσα-Θεσσαλονικη στο Αμυνταιο (για οσους πχ θελουν να πανε Κοζανη-Εδεσσα η Πτολεμαιδα-Θεσσαλονικη η Κοζανη-Αρνισσα η Πτολεμαιδα-Εδεσσα κλπ.

Τέλος η προοπτικη ειναι η μελλοντικη συνδεση Κοζανη-Καλαμπάκα που τοσα χρονια εκκρεμει, και που καποια στιγμη θα συνδεσει την Αθηνα και τη Δυτικη Θεσσαλια απευθειας με την Κοζανη, την Πτολεμαιδα και την Φλωρινα.Ολα τα ανωτερω πλεονεκτηματα και οι δυνατοτητες για τον σιδηροδρομο οσον αφορα την Κοζανη θα απωλεσθουν, εαν ο σταθμος απομακρυνθει και παει στα Κοιλα (3 χλμ μακρια απο την πολη), γιατι εκει ελαχιστοι ως κανεις δεν θα χρησιμοποιει το τραινο. Εαν ειναι καλο σημειο για χωροθετηση σταθμου τα Κοιλα, ας προτεινει ο κ Βαρδακας να πανε εκει τα ΚΤΕΛ της Κοζανης και να μην μπαινουν στην πολη (ειρωνικα το λεω αυτο, φυσικά, δεν το επικροτώ). Ειναι ντροπη εν ετει 2014, που σε ολην την Ευρωπη προαγεται η βιωσιμη κινητικοτητα με εμφαση στη δημοσια συγκοινωνια, τα μεσα σταθερης τροχιας, και την ποδηλατοκινηση, καποιοι Κοζανιτες να ενδιαφερονται αποκλειστικα και μονο για την εξυπηρετηση των ΙΧ τους, με συνεπειες την κυκλοφοριακή συμφορηση, τη ρυπανση, την υποβαθμιση και τον κορεσμο των θεσεων σταθμευσης στο κεντρο της πολης.

Ζητειται οραμα για δημιουργια προαστιακού τραινου Κοζανης-Πτολεμαιδας-Αμυνταιου-Φλωρινης, με πιθανη μελλοντική προεκταση του μεχρι ΤΕΙ Κοζανης, Βατερό και Σιάτιστα (πάνω στην παλια χαραξη προς Σιατιστα/ Καλαμπάκα, εστω και με καποια ανισοπεδα εργα μετα τον σταθμο Κοζανης, ωστε να εξυπηρετει με μια υπηρεσια τύπου “μετρό” ολοκληρο το γραμμικό συμπλεγμα αστικων ιστων , σημαντικων πολων ελξης και οικιστικων κεντρων της ευρυτερης περιοχης. Ολες αυτες οι δυνατοτητες και προοπτικες θα χαθουν εαν απομακρυνθει ο σταθμος απο την κεντρικη περιοχη της πολης της Κοζανης, που ειναι και το μεγαλο συγκριτικο του πλεονεκτημα. Εαν καποιοι που τοποθετουνται υπερ της απομακρυνσης του σιδηροδρομικου σταθμού το εννοουν πραγματικα ας ζητησουν το ιδιο και για τον σταθμο των ΚΤΕΛ ξαναλεω. Αλλοιως ας σιωπησουν. Και κατι τελευταιο: ποιος θα πληρωσει για την μετεγκατασταση του σταθμου εκτος πολης ? ποιος θα αποζημιωσει τον ελλειματικο ΟΣΕ για την εκποιηση της ακινητης περιουσιας του σε μια υψηλης εμπορικης αξιας περιοχη.? ποιος θα πληρωσει για τον βεβαιο αφανισμο του τραινου με οτι αυτο σημαινει, εαν απομακρυνθει ο σταθμος και παει στα χωραφια του ‘πέρα πουθενά” ? αυτοι που αφρονως προτεινουν την απομακρυνση ? οχι φυσικα…

ΥΓ οσο για τις γεφυρες στις ανισοπεδες διαβασεις των οδικων εισοδων με την γραμμή, ας τις ανακατασκευάσουν φαρδυτερες, κανεις δεν αντιλεγει, με διατηρηση / αποκατασταση της σιδηροδρομικης γραμμης στην θεση της. Κάθε άλλη αποφαση θα ειναι εγκλημα κατα της περιοχης και ελπιζω ο οικολογικά ευαισθητοποιημένος νεος δημαρχος Κοζανης, να μη στερξει σε κάτι τετοιο, και συνδεσει την θητεια του με το στίγμα οτι “επι των ημερων του έφυγε το τραινο οριστικα απο την Κοζανη”

Γιώργος Νάθενας – συγκοινωνιολόγος, με 30ετή συνεχη επαγγελματική ενασχοληση με τον συγκοινωνιακο σχεδιασμό των μεσων σταθερής τροχιας (προαστιακός, σιδηροδρομος, μετρό, τραμ) σε Αθήνα-Αττική κλπ

kozan.gr/