Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

ΑΜΦΙΠΟΛΗ Η ανασκαφή… αναβαθμίζει το λιμάνι

Η ανασκαφή στο λόφο Καστά της Αμφίπολης έφερε στο προσκήνιο, εκτός των άλλων, και την ανάγκη αξιοποίησης των εγκαταστάσεων του λιμανιού Αμφίπολης, που είναι εγκαταλειμμένες εδώ και χρόνια.


Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

Οι εγκαταστάσεις, σε έκταση 275 στρμ., ανήκουν στην ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία έβαλε τις βάσεις για συνεργασία με το δήμο Αμφίπολης και την από κοινού δράση για την αναβάθμισή τους.
Με τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην πορεία της αποκάλυψης του ταφικού μνημείου, κλιμάκιο της ΓΑΙΑΟΣΕ, με επικεφαλής τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Αθανάσιο Σχίζα, μετέβη στην περιοχή και συναντήθηκε με τον δήμαρχο Αμφίπολης Κωνσταντίνο Μελίτο. “Η ΓΑΙΑΟΣΕ δεν φέρει καμία αντίρρηση στο να γίνουν παρεμβάσεις που θα αναβαθμίσουν το λιμάνι. 
Είμαστε διατεθειμένοι να υπογράψουμε μια προγραμματική συμφωνία με το δήμο, με τον οποίο θα είμαστε στο εξής σε συνεχή επικοινωνία, ώστε σε συνεργασία να γίνει αξιοποίηση της περιουσίας της ΓΑΙΑΟΣΕ και να δημιουργηθούν υποδομές στην ευρύτερη περιοχή της Αμφίπολης”, εξηγεί στη “Μ” ο κ. Βασίλης Διαμαντάκης, μηχανικός της ΓΑΙΑΟΣΕ, υπεύθυνος της εταιρείας στη Βόρεια Ελλάδα.
Ο δήμαρχος Αμφίπολης θα έχει συνάντηση την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα με τον υπουργό Πολιτισμού και στελέχη του υπουργείου σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει βοήθεια για διάφορες παρεμβάσεις στην ευρύτερη περιοχή, η οποία πλέον κεντρίζει το ενδιαφέρον επισκεπτών. Μεταξύ άλλων θα επιδιώξει και την ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα μιας μελέτης και εργασιών για την αναβάθμιση του λιμανιού. Σημειώνεται ότι ήδη υπήρξε ενδιαφέρον για τη χρήση του λιμανιού ως σταθμού υδροπλάνων. Εταιρεία υδροπλάνων ζήτησε από τον δήμαρχο Κωνσταντίνο Μελίτο να δοθεί άδεια προσέγγισης στο λιμάνι, προκειμένου να μεταφέρει στην περιοχή τουρίστες από τους σταθμούς της ανά τη χώρα.
Το λιμάνι της Αμφίπολης αποτελούσε τερματικό σταθμό της σιδηροδρομικής γραμμής του ΟΣΕ Νέας Ζίχνης - Αμφίπολης Λιμένα, η οποία εγκαινιάστηκε στις 5 Μαΐου του 1940 και ξηλώθηκε το 1969. Έκτοτε άρχισε να ρημάζει. Το 2000 εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας 2000 - 2006 το έργο “Αποκατάσταση φυσικού περιβάλλοντος και εκσυγχρονισμός αλιευτικού καταφυγίου Αμφίπολης”, για να χρηματοδοτηθεί με 860.000 ευρώ. Το έργο έγινε υπό την αιγίδα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, το οποίο είχε στόχο το λιμάνι της Αμφίπολης να αξιοποιηθεί ως λιμένας τουριστικών σκαφών και σκαφών αναψυχής από Ελλάδα και Βουλγαρία, ως περιφερειακό κέντρο μεταφορών και εμπορίου προς όλη την Ανατολική Μακεδονία και το Βόρειο Αιγαίο, και ως αλιευτικό καταφύγιο.
Το 2008 έγιναν τα εγκαίνια του έργου και ταυτόχρονα άρχισαν να παραμελούνται οι εγκαταστάσεις και να ρημάζουν. Το 2012 επρόκειτο να γίνει το λιμάνι σταθμός του λιμενικού σώματος, αλλά τελικά άλλαξαν τα σχέδια του υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Σήμερα στις εγκαταστάσεις του κινούνται μόνο τρεις μυδοκαλλιεργητές, ενώ τα σκάφη δεν μπορούν να προσεγγίσουν στο λιμάνι λόγω μικρού βάθους.