Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014

Οι Ρώσοι αναζητούν «συνεταίρους» στην Ε.Ε. για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Οι τρεις κοινοπραξίες που έχουν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε νέες συμφωνίες παραχωρώντας το 65% της αρχικής κοινοπραξίας
Για τις αρχές Δεκεμβρίου μετατίθεται η ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ROSCO).
Πρόκειται για την τρίτη παράταση που θα δώσει το ΤΑΙΠΕΔ στους δύο εν εξελίξει διαγωνισμούς, προκειμένου να διασφαλιστεί η θετική εξέλιξή τους.
Στο διάστημα αυτό, οι ενδιαφερόμενοι (η ρουμανική Grupo Feroviar Roman, η ελληνορωσική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RZD και η γαλλική SNCF) θα έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις διαπραγματεύσεις με τρίτες εταιρείες, ώστε να «ενισχύσουν» τις κοινοπραξίες που έχουν ήδη συστήσει, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση θα «κερδίσει» χρόνο προκειμένου να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, κάτι για το οποίο έχουν ήδη δεσμευτεί στους υποψηφίους.

Οι ενδιαφερόμενοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδίδονται ήδη σε... σκληρό πόκερ, καθώς έχουν ξεκινήσει την αναζήτηση συμμάχων για να δημιουργήσουν ισχυρές κοινοπραξίες.
Βλ. Γιακούνιν
Ο πιο ένθερμος διεκδικητής, ο ισχυρός άντρας των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντιμίρ Γιακούνιν, δεν είναι τυχαίο ότι διάλεξε τη Ρόδο όπου έχει καθιερώσει να διεξάγει κάθε χρόνο τις εργασίες του παγκοσμίου συνεδρίου με τίτλο ο «Διάλογος των Πολιτισμών» για να μιλήσει για ισχυρή παρέμβαση των ΗΠΑ που μπορεί να θέσει τη Ρωσία εκτός διαγωνισμού. Και αυτό λόγω των πολιτικών εξελίξεων στην Ουκρανία.

Λίγες εβδομάδες πριν είχε απευθύνει πρόσκληση σε όποια εταιρεία ενδιαφέρεται να ενταχθεί στην κοινοπραξία του και να διεκδικήσουν από κοινού την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού για την πώληση της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας, οι τρεις κοινοπραξίες που έχουν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε νέες συμφωνίες παραχωρώντας ακόμα και το 65% της αρχικής κοινοπραξίας.

Με τον όρο αυτό οι εταιρείες που έχουν ενδιαφερθεί μπορεί ακόμα και να ελαχιστοποιήσουν τη συμμετοχή τους. Από την πλευρά τους, οι Ρουμάνοι που έχουν εμπλακεί σε δικαστικό αγώνα με σκάνδαλα θα επιδιώξουν να συνεργαστούν με εταιρείες που θα δώσουν άλλη ώθηση στην κοινοπραξία.

Αλλά και οι Γάλλοι που αποτελούν ουσιαστικά την πιο «ήσυχη» συμμετοχή, όπως δηλώνουν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, δεν έχουν αποχωρήσει από τη διαδικασία με την αγορά να περιμένει την επόμενη κίνησή της. Πάντως σε κάθε περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι οι τρεις εταιρείες που διεκδικούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ «σχετίζονται» μεταξύ τους, καθώς οι βασικοί προμηθευτές τους είναι η Siemens και η Alstom που ακόμα δεν έχουν ανοίξει τα χαρτιά τους.

Παρασκήνιο

Το παρασκήνιο του διαγωνισμού είναι τεράστιο, ενώ η τελευταία σκηνή έχει γραφτεί με την παρέμβαση του προέδρου των «Ρωσικών Σιδηροδρόμων» Βλαντίμιρ Γιακούνιν από τη Ρόδο όπου, αφού ξεκαθάρισε ότι η ρωσική πλευρά διατηρεί το ενδιαφέρον της για την ιδιωτικοποίηση των δύο σιδηροδρομικών εταιρειών της Ελλάδας (TRAINOSE και ROSCO) και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, άφησε αιχμές για την εξέλιξη κατονομάζοντας παρέμβαση των ΗΠΑ.

«Προς το παρόν εργαζόμαστε σε κανονικούς ρυθμούς, αλλά οι τελικοί όροι του διαγωνισμού δεν έχουν ανακοινωθεί», είπε ο κ. Γιακούνιν απαντώντας σε ερώτηση για τυχόν επίδραση των δυτικών κυρώσεων στην πρόθεση του ρωσικού μονοπωλίου να συμμετάσχει στις ελληνικές ιδιωτικοποίησες. «Πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα με ρεαλισμό. Η πίεση από την πλευρά των ΗΠΑ είναι ισχυρότατη, δεν αποκλείω ότι οι εταίροι μας μπορεί και να το ξανασκεφτούν», υποστήριξε ο Ρώσος αξιωματούχος, που θεωρείται στενός φίλος και συνεργάτης του προέδρου της χώρας Βλαντιμίρ Πούτιν.

Δεν είναι τυχαίο πάντως ότι ήδη μεγάλη αμερικανική ιδιωτική εταιρεία να έχει εκδηλώσει ανοιχτά το ενδιαφέρον της για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ωστόσο προς το παρόν κρατά στάση αναμονής.

Πάντως «γρίφο» αποτελεί η στάση της Cosco, η οποία μπορεί να εισχωρήσει σε κάποια κοινοπραξία καθώς πλέον έχει το χρόνο να πάρει το πράσινο φως από το «Πεκίνο» μια και δόθηκε νέα παράταση. Η Cosco δείχνει καταρχήν ενδιαφέρον καθώς η συμφωνία για τη μεταφορά προϊόντων με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η «ισχυρή» παρουσία στο λιμάνι του Πειραιά και η ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο θα μπορούσε να συνδυαστεί επιφέροντας σημαντικές οικονομίες για τον κινεζικό κολοσσό.

Στελέχη, πάντως, του υπουργείου Υποδομών θεωρούν ότι ο διαγωνισμός θα έχει θετική έκβαση ακόμα και αν δεν προσέλθουν και οι τρεις υποψήφιοι. Μάλιστα διευκρινίζουν ότι και μία προσφορά να υπάρξει η Ευρωπαϊκή Ενωση θα δώσει το «πράσινο φως» για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να προχωρήσει σε διαγραφή των χρεών ύψους 800 εκατ. ευρώ.

Σε μία τέτοια περίπτωση η ελληνική κυβέρνηση δεν θα έχει πλέον καμία δέσμευση απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ενωση και θα μπορεί να προχωρήσει ακόμα και σε ξεχωριστή πώληση δραστηριοτήτων της εταιρείας.

Συντήρηση δικτύου
Εντός του Οκτωβρίου ο διαγωνισμός

Στην προκήρυξη διαγωνισμού για να ανατεθεί η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου αναμένεται να προχωρήσει πριν το τέλος Οκτωβρίου το υπουργείο Υποδομών. Μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα θα πρέπει να έχουν οριστικοποιηθεί τα τεύχη δημοπράτησης για τον σχετικό διαγωνισμό από όπου θα προκύψει ο ιδιώτης ανάδοχος του έργου. Ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά καθώς αρχές Δεκεμβρίου η κυβέρνηση θα πρέπει να δεσμευτεί απέναντι στους υποψήφιους επενδυτές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την έναρξη της διαδικασίας.

Μάλιστα κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με τους τρεις ενδιαφερομένους για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει τεθεί ως προϋπόθεση για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών η έναρξη του διαγωνισμού για τη συντήρηση του δικτύου.

Στο πλαίσιο αυτό στόχος της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών αλλά και της διοίκησης του ΟΣΕ είναι στο αμέσως επόμενο διάστημα να έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις ώστε μέσα στις επόμενες εβδομάδες ο διαγωνισμός να βγει στον «αέρα». «Η πρόσβαση σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο άριστης κατάστασης κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, καθώς και για τη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ» τονίζεται από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Σύμφωνα με πληροφορίες το έργο θα δοθεί σε ιδιώτες για πέντε χρόνια, ενώ κύριος διαχειριστής όλου του δικτύου θα παραμείνει ο ΟΣΕ.

Ο ανάδοχος του έργου θα έχει διπλό ρόλο καθώς όπως έχει ήδη αποφασιστεί θα αναλάβει:

Τις ανατάξεις του δικτύου όπου υπάρχουν ζημιές ή βανδαλισμοί ή φθορές από την χρήση ή από τα καιρικά φαινόμενα. Τον ετήσιο κύκλο συντήρησης που θα διασφαλίσει τις υψηλές επιδόσεις της ηλεκτροκίνησης. Στόχος του ΟΣΕ είναι να έχει δύο πηγές εσόδων και δύο εξόδων: Εσοδα από την κρατική επιχορήγηση (περίπου 100 εκατ. ετησίως) και τα τέλη χρήσης και έξοδα από τη μισθοδοσία (συν τα πάγια) και τη σύμβαση για τη συντήρηση της γραμμής.

Σύμφωνα με πληροφορίες το υπάρχον προσωπικό του ΟΣΕ που απασχολείται με τη συντήρηση του δικτύου θα απορροφηθεί από τον Οργανισμό, κυρίως σε θέσεις που σχετίζονται με τη σηματοδότηση και τη διαχείριση της κυκλοφορίας, ενώ σημαντικό μέρος θα αναλάβει ρόλο ελεγκτή της συντήρησης, συνεπικουρώντας το έργο που θα παρέχουν οι ιδιώτες. Σήμερα η συντήρηση γίνεται κατά τμήματα με πληθώρα συμβάσεων ενώ σε πολλές περιπτώσεις καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις.

Δεν είναι τυχαίο ότι περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ δαπανήθηκαν μέσα στο 2013 για την αναβάθμιση της ηλεκτροκίνησης και της σηματοδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής λόγω των βανδαλισμών, και των κλοπών που γίνονται σε όλο το μήκος της. Ειδικότερα ήδη ανατέθηκε η ανάταξη της γραμμής Αχαρναί - Τιθορέα συνολικού ύψους 21 εκατ. ευρώ ενώ περίπου 50 εκατ. ευρώ κοστίζει η ανάταξη της ηλεκτροκίνησης τμήματος Αθήνα- Θεσσαλονίκη.

Της Μαρίας Μόσχου
"Η"