Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Προχωρά ο διαγωνισμός μόνο με τους Ρώσους

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Προχωρά ο διαγωνισμός μόνο με Ρώσους– Ισχυρό το ενδιαφέρον για την ΕΕΣΣΤΥ
Εξαφανισμένοι από τον διαγωνισμό για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι Γάλλοι και Ρουμάνοι. Ενδιαφέρον από τρεις για την τεχνική βάση. Στο τέλος του 2014 οι δεσμευτικές προσφορές.

Μόνο οι Ρωσικοί Σιδηροδρόμοι (RZD) συνεχίζουν να διατηρούν ζωηρό ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αντίθετα ουσιαστικά εαυτόν εκτός διαδικασίας έχουν θέσει οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι SNCF και η ρουμανική εταιρεία Grup Feroviar Roman (GFR).
Ωστόσο ο διαγωνισμός θα συνεχιστεί κανονικά και η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών θα γίνει στο τέλος του έτους. Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν στενά την διαγωνιστική διαδικασία του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενεργά σε αυτόν παραμένει μόνο η ρωσική εταιρεία, ενώ για την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου υλικού, την ΕΕΣΣΤΥ, το ενδιαφέρον καταγράφεται πολύ πιο έντονο.
Συγκεκριμένα για την τελευταία, εξακολουθούν να ενδιαφέρονται και οι τρεις εταιρείες που είχαν συμμετάσχει από την αρχή του διαγωνισμού, δηλαδή η RZD από κοινού με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Siemens και η Alstom σε κοινοπραξία με την DAMCO Energy.

Μέσω Βρυξελλών η πώληση

Πάντως η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ένα εξαιρετικά δυσεπίλυτος γρίφος, η λύση του οποίου βρίσκεται στις... Βρυξέλλες. Συγκεκριμένα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως όρο να προχωρήσει η πώληση της εταιρείας προκειμένου να κλείσει ο φάκελος με κρατικές ενισχύσεις ύψους 823 εκατομμυρίων ευρώ,τις οποίες η ΕΕ θεωρεί ότι παρανόμως δόθηκαν στην εταιρεία. Προκειμένου όμως να προχωρήσει οποιοδήποτε συμφωνία με πιθανό αγοραστή θα πρέπει προηγουμένως να δοθεί το "ok" από την ΕΕ, αφού καμία εταιρεία δεν πρόκειται να υπογράψει συμφωνία εξαγοράς με το θέμα αυτό ανοικτό. Άλλωστε αυτό το έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους και ο επικεφαλής των Ρωσικών Σιδηροδρόμων.
Η πώληση της εταιρείας συνδέεται με την διαγραφή του χρέους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, τη μη επιβολή σε βάρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντολής ανάκτησης της παράνομης κρατικής ενίσχυσης και το κλείσιμο του φακέλου στην ΕΕ. Για το λόγο αυτό, λοιπόν, πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Μεταφορών σημειώνουν εμφατικά ότι η όλη διαδικασία ακολουθεί με απόλυτη ευλάβεια του κανόνες που ορίζουν το ελληνικό και το κοινοτικό δίκαιο.
Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο συγκεκριμένος διαγωνισμός πηγές που παρακολουθούν στενά την εξέλιξή του σημειώνουν ότι πρέπει να προχωρήσει, καθώς θα έχει διαρθρωτικό χαρακτήρα για το σύνολο του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Επιπλέον δεν παραλείπουν να σημειώσουν ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την δημιουργία στο κομμάτι των συνδυασμένων μεταφορών με τη διασύνδεση λιμενικών και σιδηροδρομικών δικτύων. Στο σημείο αυτό να θυμίσουμε ότι η RZD εκτός των δύο εταιρειών του σιδηροδρόμου διεκδικεί επίσης και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, υποστηρίζοντας ότι ενδιαφέρεται για το σύνολο των υποδομών αυτών και όχι τμηματικά.

Το όφελος

Ανεξάρτητα πάντως από το αν θα τελεσφορήσει ή όχι ο διαγωνισμός για την πώληση της εταιρείας σημαντικό είναι το γεγονός ότι λόγω της διαδικασίας αυτής έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή και αξιολόγηση του ενεργού τροχαίου υλικού, το οποίο συχνά – πυκνά έχει γίνει αντικείμενο δολιοφθορών και λεηλασιών, με χαρακτηριστική μάλιστα ευκολία, αφού κανείς δεν γνώριζε τη συγκεκριμένη περιουσία. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί οφορολογικός έλεγχος της εταιρείας για το 2013 ενώ υπεγράφη και συμφωνία -πλαίσιο με τον ΟΣΕ για την πρόσβαση στο δίκτυο την τριετία 2015 – 2017.
Επίσης το διάστημα αυτό βαίνει προς ολοκλήρωση το πλάνο αναδιάρθρωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που προβλέπεται από το νόμο του 2010 ενώ ολοκληρώνεται και το συμβατικό πλαίσιο με βάση το οποίο θα ρυθμίζονται με τακτικές αγοράς οι εμπορικές και επιχειρηματικές σχέσεις μεταξύ όλων όσοι εμπλέκονται στους σιδηροδρόμους.

Μάρω Τσαντήλα 
euro2dey