Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2014

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: ΗΠΑ και ΕΕ κρατούν το κλειδί του διαγωνισμού

Οι εξελίξεις από εδώ και στο εξής είναι αβέβαιες και κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί πια θα είναι η στάση της ΕΕ


Αβεβαιο είναι το μέλλον για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει μετατραπεί σε «καυτή πατάτα» για το ΤΑΙΠΕΔ με την όλη διαδικασία να βρίσκεται σε εξέλιξη για πάνω από ένα χρόνο. Η ρωσο-ουκρανική κρίση έχει καταστήσει το μέλλον της εν λόγω αποκρατικοποίησης θολό και η ολοκλήρωσής της είναι πλέον αμφίβολη. Σύμφωνα με πληροφορίες οι δεσμευτικές προσφορές θα κατατεθούν τον Νοέμβριο, ενώ σε αυτήν την φάση οι υποψήφιοι «μνηστήρες» βρίσκονται στο δεύτερο γύρο υποβολής παρατηρήσεων επί της σύμβασης παραχώρησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρίας συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) με το διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των δύο εταιρειών να «τρέχει» ταυτόχρονα.

Παρά το έντονο ενδιαφέρον που διατηρούν οι Ρώσοι -όχι μόνο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και για τον ΟΛΘ- ο διαγωνισμός έχει «κολλήσει» το τελευταίο χρονικό διάστημα, λόγω της εμπλοκής στις σχέσεις μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Μόσχας, εξαιτίας της κρίσης στην Ουκρανία. Μείζονος σημασίας είναι οι αποφάσεις που θα λάβει η ΕΕ η οποία θεωρείται απίθανο να δώσει την έγκρισή της για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από μια ρωσική εταιρία, η οποία μάλιστα έχει και πολύ στενή σχέση με την κυβέρνηση της χώρας. Παράλληλα ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου των «Ρωσικών Σιδηροδρόμων», Βλαντίμιρ Γιακούνιν υποστήριξε ότι η συμφωνία μπορεί τελικά να εμποδιστεί από την πίεση των ΗΠΑ.

Η ρωσική συμμετοχή στον συγκεκριμένο διαγωνισμό θεωρούταν μάλλον η ισχυρότερη έναντι των άλλων δύο συμμετοχών, από τους γαλλικούς σιδηρόδρομους και την ρουμανική Grupo Feroviar Roman. Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι δήλωναν έτοιμοι να αποκτήσουν ελληνικές εταιρίες του Δημοσίου, που ιδιωτικοποιούνται, εφόσον απαλλαγούν αυτές από τα βάρη τους σε χρέη. Ωστόσο, τα δεδομένα που διαμορφώνονται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις προοιωνίζουν ότι η ΕΕ δεν θα δεχτεί εύκολα ενδεχόμενες συμφωνίες, ως αντίποινα για τη στάση που τηρεί η Ρωσία. Το σενάριο που προκρίνεται είναι ότι ο διαγωνισμός θα κυρηχθεί άγονος, προκειμένου στη συνέχεια να επαναπροκηρυχθεί με συνοπτικές διαδικασίες.

Επιβεβαιώνουν οι Ρώσοι το ενδιαφέρον για ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Η ρωσική πλευρά διατηρεί το ενδιαφέρον της για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ROSCO και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, όμως η συμφωνία μπορεί τελικά να εμποδιστεί από την πίεση των ΗΠΑ,υποστήριξε σε χθεσινές δηλώσεις του στο ρωσικό πρακτορείο ΙΤΑΡ-ΤΑΣΣ ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου των «Ρωσικών Σιδηροδρόμων», Βλαντίμιρ Γιακούνιν.

«Προς το παρόν εργαζόμαστε σε κανονικούς ρυθμούς, αλλά οι τελικοί όροι του διαγωνισμού δεν έχουν ανακοινωθεί» είπε ο κ. Γιακούνιν, απαντώντας σε ερώτηση για τυχόν επίδραση των δυτικών κυρώσεων στην πρόθεση του ρωσικού μονοπωλίου να συμμετάσχει στις ελληνικές ιδιωτικοποιήσεις.
«Πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα με ρεαλισμό. Η πίεση από την πλευρά των ΗΠΑ είναι ισχυρότατη, δεν αποκλείω ότι οι Έλληνες εταίροι μας μπορεί και να το ξανασκεφτούν» υποστήριξε ο Ρώσος αξιωματούχος, ο οποίος θεωρείται στενός φίλος και συνεργάτης του προέδρου της χώρας, Βλαντίμιρ Πούτιν.

Όπως αναφέρει το ρωσικό πρακτορείο, οκτώ εταιρίες και κοινοπραξίες διεκδικούν το 67% του λιμανιού της Θεσσαλονίκης: οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι από κοινού με την ελληνική Gek Terna, η γερμανική Deutsche Invest Equity Partners, η ιαπωνική Mitsui & Co, η ολλανδική APM Terminals B.V., η φιλιππινέζικη International Container Terminal Services, η εδρεύουσα στο Λουξεμβούργο la Duferco Participation Holding, η λονδρέζικη P&O Steam Navigation Company (DP World) και η τουρκική Yilport Holding.

Στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού οι συμμετέχοντες σε αυτόν θα πρέπει να παρουσιάσουν τις δεσμευτικές οικονομικές προτάσεις τους. Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι συμμετέχουν, επίσης, στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO.

Το σχέδιο των Ρώσων προσκρούει στις γεωπολιτικές εξελίξεις

Η δεινή δημοσιονομική θέση της χώρας μας και οι αποκρατικοποιήσεις δίνουν την ευκαιρία στο Κρεμλίνο να προωθήσει ολοκληρωμένο σχέδιο, που περιλαμβάνει την εξαγορά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και των σιδηροδρόμων (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) από μεγάλες ρωσικές επιχειρήσεις, οι οποίες ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από το κράτος. Όλα αυτά βέβαια ίσχυαν πριν την έναρξη της κρίσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Οι εξελίξεις από εδώ και στο εξής είναι αβέβαιες και κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί πια θα είναι η στάση της ΕΕ.

Η Μόσχα επιδιώκει να εξαγοράσει «πακέτο» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΛΘ και να εντάξουν τις δύο εταιρίες σε επιχειρησιακό σχήμα με ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό. Η εξαγορά επιδιώκεται να γίνει μέσω της κρατικής Εταιρίας Ρωσικών Σιδηροδρόμων (Rossiyskie Ζheleznye Dorogi-RZD), που είναι η μεγαλύτερη του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο και μέσω θυγατρικών ελέγχει τα σιδηροδρομικά δίκτυα επτά χωρών. Η μητρική εταιρία του ομίλου μετέφερε πέρυσι 980 εκατομμύρια επιβάτες και 1,2 δισ. τόνους εμπορεύματα. Τα έσοδα της ήταν 1,4 δισ. και κέρδη 72 εκατ.

Ο ΟΛΘ θα αποτελέσει τη βάση και για τη δημιουργία μεγάλου διεθνούς διαμετακομιστικού κέντρου και κέντρου logistics για τη διακίνηση εμπορευμάτων από/προς τη Ρωσία, τις βαλκανικές χώρες και την κεντροανατολική Ευρώπη. Το δεύτερο σκέλος του σχεδίου περιλαμβάνει την πραγματοποποίηση επενδύσεων για επέκταση-εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και διασύνδεση του με τα δίκτυα Βουλγαρίας-Ρουμανίας-Ουκρανίας-Ρωσίας.

sofokleousin.gr