Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2014

Bγαίνει από τον «πάγο» η επέκταση του προαστιακού στη Ραφήνα

Η σιδηροδρομική σύνδεση εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά την εμπορικότητα του λιμανιού της Ραφήνας που σήμερα υποεξυπηρετείται συγκοινωνιακά. Δύο εναλλακτικές λύσεις θα εξεταστούν για την πορεία της γραμμής. Μέσα στο 2015 η προκύρηξη για το Λαύριο.
Το σχέδιο για την σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Ραφήνας βάζει ξανά στα τραπέζι των σχεδιαζόμενων έργων το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Πρόκειται για παλαιότερο σχεδιασμό, ο οποίος έχει ενταχθεί και στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής, και προβλέπει ότι σιδηροδρομική σύνδεση θα αποκτήσουν τόσο το λιμάνι του Λαυρίου, όσο και αυτό της Ραφήνας.
Μετά την υπόθεση της επέκτασης του προαστιακού στο Λαύριο, η οποία φαίνεται να έχει δρομολογηθεί, αφού από την πλευρά του υπουργείου έχουν ληφθεί οι αποφάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσει, στο προσκήνιο τώρα έρχεται η σύνδεση του λιμανιού της Ραφήνας με μέσο σταθερής τροχιάς.
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε προ ημερών στο υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ, παρουσία του υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και των διοικήσεων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, αποφασίστηκε να προχωρήσει η μελετητική ωρίμανση του έργου, ώστε αυτό να είναι έτοιμο προκειμένου να ενταχθεί στην μεθεπόμενη προγραμματική περίοδο. Ρεαλιστικός στόχος που έχει τεθεί είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί το 2030.

Υπογείως η διέλευση μέσα από τη Ραφήνα

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε ό,τι αφορά την κατάρτιση των μελετών δόθηκε σαφής οδηγία πως, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες μετακίνησης από και προς το λιμάνι, ο σιδηρόδρομος μέσα από την πόλη της Ραφήνας θα διέρχεται υπόγεια, ενώ υπογειοποιημένος θα είναι και ο σταθμός. Η επιλογή αυτή είναι ουσιαστικά μονόδρομος, αφού δεν υπάρχουν επαρκείς χώροι για την επίγεια διέλευση της γραμμής και την χωροθέτηση του σταθμού. Αν η γραμμή δεν διέλθει υπόγεια, τότε θα πρέπει να σταματήσει περίπου ένα χιλιόμετρο μακριά από την πόλη, όμως σε αυτήν περίπτωση δεν θα εξυπηρετεί την κίνηση του λιμανιού και υπάρχει κίνδυνος να μην είναι βιώσιμη οικονομικά.
Σύμφωνα με παλαιότερο σχεδιασμό ο προαστιακός προκειμένου να φτάσει στην Ραφήνα θα ξεκινά από τον σταθμό της Κάντζας και κατά μήκος της διαδρομής προβλέπεται η δημιουργία σταθμών σε Πικέρμι, Καλλιτεχνούπολη και Νέο Βουτζά. Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι θα εξεταστεί και μια εναλλακτική όδευση της γραμμής, η οποία θα ξεκινά από το τέρμα της σημερινής γραμμής στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα και θα κινείται προς την Ραφήνα.
Η επέκταση της γραμμής του προαστιακού σιδηρόδρομου προς την πόλη της Ραφήνας αναμένεται ότι θα τονώσει περαιτέρω την κίνηση του λιμανιού, το οποίο είναι το δεύτερο σε κίνηση μετά τον Πειραιά, Κατά κύριο λόγο από το συγκεκριμένο λιμάνι εξυπηρετείται η κίνηση προς Άνδρο, Τήνο, Μύκονο ενώ υπαρκτή, αλλά μικρότερη, είναι κίνηση προς τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων.

Προκήρυξη μέσα στο 2015 για την επέκταση στο Λαύριο

Την ίδια ώρα σε σαφώς πιο ώριμο στάδιο βρίσκεται το σχέδιο για την επέκταση της γραμμής του προαστιακού στο λιμάνι του Λαυρίου, το οποίο παρά τις εξαιρετικές υποδομές που διαθέτει δεν έχει καταφέρει ακόμη να βρει βηματισμό σε ότι αφορά την προσέλκυση επιβατικής κίνησης.
Η επιλογή από το υπουργείο Υποδομών έχει γίνει και προβλέπει την κατασκευή γραμμής με ηλεκτροκίνηση ελαφράς μορφής (τύπου τρόλεϊ), η οποία θα επιτρέπει ταχύτητες έως 120 χλμ. την ώρα και θα περιλαμβάνει και ισόπεδες διαβάσεις. Η συγκεκριμένη επιλογή φαίνεται ότι έγινε για λόγους μείωσης κόστους, το οποίο υπολογίζεται ότι θα ανέλθει περίπου στα 240 εκατομμύρια ευρώ, περιλαμβανομένου του κόστους των απαλλοτριώσεων. Στόχος είναι το έργο να προκηρυχθεί την επόμενη χρονιά και να παραδοθεί σε χρήση πριν το 2020. Ωστόσο εκφράζονται φόβοι ότι, αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες, τότε δύσκολα αυτό θα γίνει πραγματικότητα.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς η συγκεκριμένη επέκταση θα εξυπηρετεί περίπου 300.000 επιβάτες καθημερινά, στους οποίους θα πρέπει να προστεθούν και όσοι θα χρησιμοποιήσουν το μέσο προκειμένου να προσεγγίσουν το Αεροδρόμιο από το λιμάνι του Λαυρίου αλλά και αντίστροφα.
Η καινούργια γραμμή θα έχει μέχρι την Κερατέα τη χάραξη του παλαιού τρένου της Λαυρεωτικής, που ήταν σε λειτουργία ως το 1962, και στη συνέχεια θα ακολουθεί νέα χάραξη. Προβλέπεται να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και στο λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις (Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου).

Μάρω Τσαντήλα
euro2dey