Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014

Συγκοινωνιολόγοι: Η Γραμμή 4 θα αλλάξει δραστικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας

Σε μία μητρόπολη της δυναμικής της Αθήνας, το Μετρό είναι το πλέον σύγχρονο και αξιόπιστο μέσο μαζικής μεταφοράς. Εξυπηρετώντας καθημερινά, με ταχύτητα και ασφάλεια, χιλιάδες μετακινούμενους λειτουργεί ως η ραχοκοκαλιά και ο πυλώνας ανάπτυξης του συγκοινωνιακού συστήματος της πόλης, αποτελώντας τον βασικότερο τρόπο αφενός βελτίωσης των συνθηκών καθημερινής μετακίνησης των πολιτών και αφετέρου αντιμετώπισης των κύριων προβλημάτων από την κυκλοφορία των Ι.Χ.

Σε αυτό το πλαίσιο, η εξαγγελία του πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Πέμπτη, από το Υπουργείο Υποδομών και την Αττικό Μετρό, της νέας Γραμμής 4 του Μετρό δεν μπορεί παρά να είναι μια θετική είδηση.

Στην ανακοίνωση αυτή αναφέρθηκαν συνοπτικά τα ακόλουθα:

- Το πρώτο τμήμα «Α», της Γραμμής 4 από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή είναι μήκους 14 χλμ. και περιλαμβάνει 14 σταθμούς, ήτοι: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λ. Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
- Το τμήμα αυτό υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 220.000 επιβάτες, ενώ ο εξυπηρετούμενος πληθυσμός σε ακτίνα 500 μ. από τους σταθμούς ανέρχεται σε 285.000.
- Το έργο εκτιμάται ότι θα μειώσει την κυκλοφορία των Ι.Χ. αυτοκινήτων κατά 53.000 ημερησίως και παράλληλα θα μειώσει τους αέριους ρύπους CO2 κατά 280 τόνους ημερησίως στην ατμόσφαιρα της πόλης.
- Ο χρόνος διαδρομής από το Άλσος Βεΐκου ως το κέντρο της πόλης θα είναι περίπου 10 λεπτά.
- Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε περίπου 1,2 δις ευρώ και η δημοπράτηση του πρόκειται να ξεκινήσει σύντομα (Δεκέμβριος 2014). Εκτιμάται δε ότι οι κατασκευαστικές εργασίες θα ξεκινήσουν από τις αρχές του 2016 και το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 7 έτη περίπου.

Σε συνέχεια των παραπάνω, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, με συνεχή παρουσία για περισσότερο από 35 χρόνια στο Συγκοινωνιακό γίγνεσθαι της χώρας, επισημαίνει ιδιαιτέρως τα ακόλουθα:

- Η υλοποίηση, έστω και του πρώτου τμήματος μόνο, της Γραμμής 4 αναμένεται να αλλάξει δραστικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας και να αναβαθμίσει τη ζωή ολόκληρου του Λεκανοπεδίου, καθώς θα εξυπηρετήσει πολλές ιδιαίτερα πυκνοδομημένες περιοχές κατοικίας, εμπορικές περιοχές του κέντρου αλλά και σημαντικές χρήσεις γης όπως Δικαστήρια, Νοσοκομεία, Πανεπιστήμια κ.ά.
- Το πρώτο τμήμα της νέα Γραμμής 4 θα αυξήσει τη δικτύωση του Μετρό και θα ανακουφίσει τους υφιστάμενους κεντρικούς σταθμούς του Μετρό (Σύνταγμα, Ομόνοια κ.λπ.) από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού. Ειδικά για τον σταθμό Σύνταγμα, η υλοποίηση του κεντρικού τμήματος «Ακαδημία-Ευαγγελισμός–Κολωνάκι», με δύο σταθμούς ανταπόκρισης, την «Ακαδημία» και τον «Ευαγγελισμός», αποτελεί την μόνη λύση που θα βοηθήσει στην ουσιαστική αποφόρτιση του εν λόγω σταθμού.
- Η εκκίνηση γενικά ενός τέτοιου έργου το οποίο είχε μείνει αρκετό καιρό στο «συρτάρι» λόγω – κυρίως – της οικονομικής κρίσης, δίνει αναπόφευκτα και μια πνοή ανάπτυξης. Η υλοποίηση ενός έργου Μετρό, προϋπολογισμού άνω του ενός δις Ευρώ σημαίνει νέες θέσεις εργασίας σε μελέτες και κατασκευή καταρχήν, αλλά και επιπλέον θέσεις μετέπειτα, λόγω της λειτουργίας του (τόσο άμεσες όσο και έμμεσες, λόγω ανάπτυξης γύρω από τους σταθμούς).
- Πέραν της απασχόλησης, ευεργετική αναμένεται να είναι η επίδραση του έργου στη διαμόρφωση του αστικού χώρου και τις συνθήκες καθημερινής διαβίωσης σε σημαντικές περιοχές της Αθήνας, οι οποίες έχουν σε σημαντικό βαθμό απαξιωθεί λόγω ενός συνδυασμού παραγόντων (που οδήγησαν σε έντονη μετακίνηση παραγωγικών ομάδων του πληθυσμού και αλλαγή της φυσιογνωμίας παραδοσιακών αστικών περιοχών).

Ακολουθώντας τις διεθνείς εξελίξεις προς αυτοματοποίηση της λειτουργίας των συστημάτων Μετρό, και η γραμμή 4 του Μετρό δεν θα απαιτεί τη συμμετοχή οδηγού για τη λειτουργία της.

Επιπλέον, ο ΣΕΣ επισημαίνει την ανάγκη έγκαιρης δημιουργίας των απαιτούμενων χώρων στάθμευσης στους σταθμούς του Μετρό ώστε να διευκολυνθούν οι μετεπιβιβάσεις με τα ΙΧ και την τροποποίηση των δρομολογίων των λεωφορειακών γραμμών που θα λειτουργήσουν τροφοδοτικά προς το Μετρό. Επίσης, επισημαίνεται ότι, καθώς ο ορίζοντας υλοποίησης του έργου είναι μεγάλος, μέχρι τότε θα πρέπει να συνεχίσει να εξελίσσεται το ευρύτερο σύστημα μεταφορών της Αθήνας, ώστε να ανταποκρίνεται στις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες και να είναι έτοιμο να αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα ανωτέρω αναμενόμενα οφέλη από το έργο.

Συμπερασματικά, κανένα μεμονωμένο έργο δεν αλλάζει από μόνο του τη ζωή σε μια μεγαλούπολη, σαν την Αθήνα. Σε κάθε περίπτωση, το Μετρό και η υλοποίηση του πρώτου τμήματος της νέας Γραμμής 4 του Μετρό μόνο οφέλη μπορεί να επιφέρει, τόσο στις συγκοινωνίες της μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας, όσο και σε άλλες πτυχές της ζωής σε αυτήν. Τέλος προσβλέπουμε ότι σύντομα θα ανακοινωθεί και η υλοποίηση του τμήματος Β της Γραμμής 4 και εν ευθέτω χρόνω και των υπολοίπων γραμμών.

ypodomes.com