Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Η πολιτική αβεβαιότητα εμπόδιο στα 16 σχέδια που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ

Δεκαεπτά αποκρατικοποιήσεις επιχειρεί αυτή την περίοδο το ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο το δυσχερές πολιτικό κλίμα, αλλά και τρίτοι παράγοντες, επηρεάζουν καθοριστικά την έκβαση των σχετικών διαγωνισμών. Αν και το Ταμείο έχει υποσχεθεί στην κυβέρνηση και την τρόικα την ολοκλήρωση των 16 διαγωνισμών μέχρι το τέλος του επόμενου Φεβρουαρίου, εντούτοις όλοι αναγνωρίζουν ότι η πολιτική ένταση μπορεί να οδηγήσει πολλούς από αυτούς σε συμπληγάδες.
Οι 17 αποκρατικοποιήσεις που προωθεί αυτή την περίοδο το Ταμείο περιλαμβάνουν τα δύο λιμάνια (ΟΛΠ, ΟΛΘ), τις τρεις μαρίνες (Χίου, Πύλου και η συστάδα της μαρίνας Αλίμου) και τις δύο εταιρείες του ομίλου ΟΣΕ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ). Επίσης, προς αποκρατικοποίηση στο χαρτοφυλάκιο των υποδομών/εταιρειών βρίσκονται τα περιφερειακά αεροδρόμια, το «ψηφιακό μέρισμα» και η ΕΥΑΘ, η οποία ακόμη επισήμως δεν έχει αποσυρθεί από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Τέλος, στον τομέα της αξιοποίησης ακινήτων, το Ταμείο βρίσκεται σε διαδικασία αξιοποίησης έξι μεμονωμένων ή/και ομάδων ακινήτων. Πρόκειται για το Καστέλο Μιμπέλι, τα δύο ολυμπιακά ακίνητα στο Μαρκόπουλο και το Γαλάτσι, τα 12 ξενοδοχεία μπουτίκ, τα ακίνητα στην Πλάκα, το ακίνητο του ΣΕΦ και τέλος μια σειρά άλλων ακινήτων που βαίνουν προς πώληση μέσω e-δημοπρασιών.

Oι ώριμες

Από τις προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις, οι πιο ώριμες είναι εκείνες του ψηφιακού μερίσματος, των περιφερειακών αεροδρομίων και της παραχώρησης της συστάδας μαρίνων Αλίμου, Υδρας, Πόρου και Επιδαύρου. Αυτές είναι πολύ πιθανόν να καρποφορήσουν μέχρι το τέλος του έτους, δεδομένου ότι υπάρχει υψηλό επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Παράλληλα δεν υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες σχετικά με την υλοποίησή τους. Μάλιστα η δημοπρασία του ψηφιακού μερίσματος που θα πραγματοποιηθεί αύριο αναμένεται να αφήσει μέσα στο 2014 έσοδα τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ και τουλάχιστον 200 εκατ. έως το τέλος Φεβρουαρίου 2015. Επίσης σε καλό δρόμο βρίσκεται και η αποκρατικοποίηση των μεγάλων λιμένων της χώρας, ΟΛΠ και ΟΛΘ, όπου υπάρχει έντονο εκδηλωμένο ενδιαφέρον. Ωστόσο διοικητικές και νομικές εκκρεμότητες προκαλούν αβεβαιότητες, οι οποίες κωλυσιεργούν ως προς τη διενέργεια των σχετικών διαγωνισμών. Στους υπόλοιπους διαγωνισμούς αβεβαιότητα υπάρχει στο θέμα των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού), παρόλο που το Ταμείο φαίνεται να συνεχίζει απρόσκοπτα τη διαδικασία αποκρατικοποίησης. Η αγορά ανησυχεί για μια πιθανή απομάκρυνση των Ρώσων από τις συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις λόγω των κυρώσεων της Δύσης. Αν συμβεί κάτι τέτοιο θα ναρκοθετήσει όχι μόνον τους δύο συγκεκριμένους διαγωνισμούς, αλλά γενικότερα το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, αφού θα προκαλέσει την κάμψη του ανταγωνισμού.

Το πολιτικό ρίσκο

Το χειρότερο όμως πλήγμα στο πρόγραμμα προέρχεται από τις αβεβαιότητες που προκαλούν οι εσωτερικές πολιτικές εντάσεις και το λεγόμενο πολιτικό ρίσκο που επικαλούνται συνεχώς οι ξένοι αναλυτές. Τέλος, σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις ακινήτων, φαίνεται να αποτελούν την εναλλακτική οδό για τη δημιουργία εσόδων. Μέχρι τώρα το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί ακόμα να προχωρήσει στη διάθεση τίτλων ενός ή περισσότερων χαρτοφυλακίων ακινήτων, παρόλο που η ιδέα αυτή είχε προταθεί από το 2011.

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

"Καθημερινή"