Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Οριακή η κατάσταση με το προσωπικό

Σε καλοκαιρινούς ρυθμούς παραμένουν ακόμη αρκετά προαστιακά δρομολόγια. Ελλείψεις προσωπικού σε βασικές ειδικότητες δυσκολεύουν τη λειτουργία της εταιρείας. Η εμπλοκή στις σχέσεις Ρωσίας – ΕΕ επηρεάζει το διαγωνισμό αποκρατικοποίησης.


«Εγκλωβισμένη» στην διαδικασία αποκρατικοποίησης βρίσκεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία, παρά την αύξηση του μεταφορικού της έργου, δεν μπορεί προχωρήσει σε προσλήψεις προσωπικού, ακόμη και σε ειδικότητες που είναι κρίσιμες για την λειτουργία της.
Ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και ένα χρόνο, χωρίς ακόμη να είναι ορατό το πότε θα ολοκληρωθεί. Ωστόσο, για όσο διάστημα απαιτηθεί προκειμένου να αναδειχθεί ο νέος ιδιοκτήτης, η εταιρεία, όπως και όλες όσες βρίσκονται σε φάση αποκρατικοποίησης, δεν μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις, καθώς κάτι τέτοιο θα σήμαινε μεταβολή των μεγεθών με βάση τα οποία οι ενδιαφερόμενοι σχεδιάζουν να υποβάλλουν τις προσφορές τους.

Μετατάξεις χωρίς επιστροφή

Το προσωπικό της σιδηροδρομικής εταιρείας είχε αποψιλωθεί τα προηγούμενα χρόνια όχι μόνο εξαιτίας των αποχωρήσεων, λόγω συνταξιοδότησης, αλλά και λόγω των υποχρεωτικών μετατάξεων. Μέσω της διαδικασίας αυτής, έμπειρο προσωπικό από κρίσιμες ειδικότητες (μηχανοδηγοί, σταθμάρχες κλπ), οδηγήθηκε σε άλλους φορείς, όπως μουσεία και νοσοκομεία, στους οποίους κάθε άλλο παρά χρήσιμη ήταν η εξειδίκευση που είχαν από το σιδηρόδρομο.

Όταν έγιναν οι κινήσεις αυτές κρίθηκε ότι η εταιρεία θα μπορούσε να λειτουργήσει με λιγότερο προσωπικό. Άλλωστε, ταυτόχρονα έγιναν πολύ μεγάλες περικοπές και στο έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού μεγάλος αριθμός δρομολογίων διακόπηκαν, ως ασύμφορα. Ωστόσο, η προσέλκυση σημαντικού εμπορευματικού έργου το τελευταίο διάστημα και από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, δημιουργεί νέες συνθήκες.

Μάλιστα από την πλευρά των εργαζομένων υποστηρίζεται ότι, προκειμένου να γίνονται απρόσκοπτα τα εμπορευματικά δρομολόγια, η εταιρεία υποχρεώνεται να κόβει επιβατικά δρομολόγια. Κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αυτό γίνεται με την διατήρηση των επιβατικών δρομολογίων σε ρυθμούς καλοκαιριού, παρότι θα έπρεπε, σημειώνουν, τα δρομολόγια να έχουν επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς. Τα προβλήματα εντοπίζονται, κυρίως, στα προαστιακά δρομολόγια.

Να σημειωθεί ότι αυτό το διάστημα εκτός από την υπόλοιπη εμπορευματική δραστηριότητα η εταιρεία απασχολεί υπολογίσιμες δυνάμεις προσωπικού για το έργο της μεταφοράς των τεύτλων στο Πλατύ Ημαθίας, έργο που αναμένεται να διαρκέσει ως τις αρχές Νοεμβρίου.

Στερεύουν οι δεξαμενές

Τις ανάγκες που υπάρχουν για προσωπικό παραδέχεται και η ίδια η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία σημειώνει ότι προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα τα επόμενα χρόνια η ανάπτυξη του τομέα των εμπορευματικών μεταφορών θα πρέπει η εταιρεία κάποια στιγμή να προχωρήσει σε προσλήψεις ιδίως σε θέσεις μηχανοδηγών. Μάλιστα οι εκτιμήσεις κάνουν λόγω για περίπου 150 προσλήψεις που πρέπει να γίνουν στη συγκεκριμένη ειδικοτητα.

Όμως, αυτό δεν μπορεί να γίνει για όσο διάστημα η εταιρεία βρίσκεται σε φάση αποκρατικοποίησης, αφού, όπως επισημαίνεται, ο νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει να έχει την ευχέρεια να υλοποιήσει τους δικούς του σχεδιασμούς.

Έως τώρα η κάλυψη των αναγκών γίνονταν με την εσωτερική μετάταξη προσωπικού από άλλες θέσεις. Όμως, πλέον, αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί, καθώς έχουν εξαντληθεί οι διαθέσιμες δεξαμενές στο εσωτερικό της εταιρείας από τις οποίες ήταν δυνατόν να αντληθεί προσωπικό, προκειμένου να εκπαιδευθεί για να καλύψει θέσεις μηχανοδηγών. Επιπλέον, ακόμη δεν έχουν καρποφορήσει οι σκέψεις που είχαν γίνει για επιστροφή στην εταιρεία μηχανοδηγών που υποχρεώθηκαν σε μετάταξη.
Η ρωσική παρουσία βάζει στην αναμονή την αποκρατικοποίηση

Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι αν η αποκρατικοποίηση της εταιρείας γίνει ως το τέλος του έτους τότε δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα, καθώς με τις κινήσεις που έχουν γίνει καλύπτονται, έστω και οριακά, οι ανάγκες.

Αν όμως ο διαγωνισμός τραβήξει σε μάκρος τότε δεν αποκλείεται η εταιρεία να αντιμετωπίσει πρόβλημα, μη μπορώντας να ανταπεξέλθει στις μελλοντικές ανάγκες. Προς το παρόν, όμως είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει οποιαδήποτε εκτίμηση αναφορικά με την τύχη του διαγωνισμού.

Βασικό πρόβλημα, που έχει προκύψει το τελευταίο διάστημα, είναι η εμπλοκή που υπάρχει στις σχέσεις Ρωσίας – Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βασικός, και ίσως ο πλέον «ζεστός», διεκδικητής της ΤΡΑIΝOΣΕ είναι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι. Υπό τις παρούσες συνθήκες, όμως, θεωρείται πολύ δύσκολο η ΕΕ να συναινέσει σε μια τέτοια συναλλαγή. Εξάλλου, δεν πρέπει να μας διαφεύγει, ότι ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αποκρατικοποίησης βρίσκεται υπό τον απόλυτο έλεγχο των αρχών της ΕΕ, αφού αν δεν λυθεί το θέμα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων, που παραμένει ανοικτό, τότε θεωρείται αδύνατο να υπάρξει θετική έκβαση.

Υπό τα δεδομένα αυτά δεν αποκλείεται να μην κληθούν στο τέλος Νοεμβρίου, όπως θέλουν κάποιες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών τους και να δοθεί χρόνος προκειμένου να ξεκαθαρίσουν οι εκκρεμότητες που υπάρχουν.

Σε περίπτωση που αυτό δεν καταστεί δυνατό δεν αποκλείεται ο διαγωνισμός να οδηγηθεί σε αδιέξοδο.

Της Μάρως Τσαντήλα
euro2dey