Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2014

Τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα της Αμφίπολης θα αλλάξουν τον στρατηγικό σχεδιασμό του ΟΣΕ;

Ένα σημαντικό ερώτημα που τίθεται, μετά την ανακάλυψη των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων στην Αμφίπολη, είναι και αυτό αν ο ΟΣΕ θα αλλάξει τον στρατηγικό του σχεδιασμό στην κατασκευή  της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας»  και ιδιαίτερα στο σιδηροδρομικό τμήμα Θεσσαλονίκης –Αμφίπολης.

Μήπως ήρθε η ώρα, αναρωτιούνται πολίτες, οι μελέτες που έχουν γίνει κατά παρελθόν για  επεκτάσεις του σιδηροδρομικού δικτύου  στην Μακεδονία και την Θράκη να βγουν από τα συρτάρια;
  Μήπως τώρα οι λαμβάνοντες τις αποφάσεις για  κατασκευής  μελλοντικών έργων προσμετρήσουν και τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει;  
Άλλωστε για την σπουδαιότητα και την σημασία αυτών έργων έχουν αναφερθεί πολλές φορές κατά παρελθόν φορείς και πολιτικοί της Βορείου Ελλάδος.

Εμείς δεν αναφερθούμε πόσο σημαντικές είναι οι νέες επεκτάσεις και η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Αμφίπολη, αλλά θα παραθέσουμε ένα μικρό  απόσπασμα από την μελέτη του  τ. Διευθυντή Μακεδονίας –Θράκης  του  ΟΣΕ κ. Ζαχαρία Λάτσιου.
Ιδού λοιπόν τι γράφει στην μελέτη του,  για την σημασία της σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης - Λαγκαδά - Αμφίπολης – Μυρίνης  ο κ. Λάτσιος:

 «Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης - Λαγκαδά - Αμφίπολης – Μυρίνης έχει αποδεδειγμένα ιστορικό υπόβαθρο και στρατηγικό ενδιαφέρον από τον ρόλο και την αναγκαιότητα της στους δύο μεγάλους Παγκόσμιους Πολέμους και στην ενδιάμεση ειρηνική περίοδο. Ασφαλώς, όμως, ούτε η ιστορία ούτε το φολκλόρ, ούτε τα ευχολόγια των ρομαντικών μπορούν να επιβάλλουν την επαναχάραξη και επαναλειτουργία μίας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλού κόστους, ούτε βεβαίως ένας εχέφρων άνθρωπος θα επιθυμούσε μία πολεμική σύγκρουση η οποία θα επανέφερε στο προσκήνιο την στρατηγική σημασία της σιδηροδρομικής γραμμής. Στην σημερινή εποχή του άτεγκτου ορθολογισμού, και της παγκοσμιοποίησης κάθε σοβαρή επένδυση δημόσιων ή ιδιωτικών πόρων θα πρέπει να συνοδεύεται από εμπεριστατωμένες οικονομοτεχνικές μελέτες οι οποίες θα προσδιορίσουν την αναγκαιότητα, τη βιωσιμότητα και την αποδοτικότητα της επένδυσης. Με τις προτάσεις μας θέτουμε τις βάσεις συζήτησης και προβληματισμού, ώστε να ξεκινήσει η συστηματική διερεύνηση, μέσω μελετών, ενός τόσο σημαντικού έργου.
Τα στοιχεία που παραθέτουμε έχουν αφετηρία την ιστορική πραγματικότητα τόσο από πολεμικές περιόδους, όσο από ειρηνικές περιόδους σε συνδυασμό με τις νέες σύγχρονες ανάγκες και τάσεις. Η ελπίδα μας είναι αυτά τα στοιχεία να αποτελέσουν αφετηρία, για επαναφορά στο προσκήνιο μετά από εξήντα χρόνια περίπου, του τεράστιου έργου για την περιοχή, αλλά και την εθνική οικονομία γενικότερα. Είναι δε τεράστιας σημασίας έργο γιατί εξυπηρετεί, όπως προανέφερα τέσσερα (4) σημαντικά αναπτυξιακά έργα περιφερειακής ανάπτυξης, τα οποία και επαναλαμβάνω :
Προαστιακή σύνδεση επαρχίας Λαγκαδά. -Ένταξη της γραμμής στο ευρύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης - Μέσης Ανατολής με μείωση της απόστασης κατά 60 χιλιόμετρα. -Σιδηροδρομική Σύνδεση με το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης - Προαστιακή σύνδεση με τα ανατολικά προάστια Θεσσαλονίκης – Χαλκιδικής».

Σήμερα με τα νέα δεδομένα που έχουν προστεθεί, με την ανεύρεση σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων, θεωρούμε ότι  η κατασκευή σιδηροδρομικής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με αυτή την περιοχή αποκτά  ακόμη μεγαλύτερη  σημασία και αναγκαιότητα.


Με την ευκαιρία να ευχηθούμε χρόνια πολλά στον κ. Ζαχαρία Λάτσιο για την σημερινή του ονομαστική εορτή.



Χρήστος Γιαννακίδης