Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2014

Το δίκτυο του Ο(Ρ)ΣΕ

ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΑΝ ΣΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΜΕΤΑ!

Ελέω Μνημονίου, το δίκτυο έπαψε να λειτουργεί το 2011, αν και τα προηγούμενα χρόνια είχαν εκταμιευτεί περισσότερα από 70 εκατ. για την ανακατασκευή του.
ΑΠΟΤΕΛΕΙ ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα της νεότερης σιδηροδρομικής εταιρείας. Το δίκτυο του ΟΣΕ στην Πελοπόννησο εκσυγχρονίστηκε για να... κλείσει! Ελέω μνημονίου, το δίκτυο έπαψε να λειτουργεί το 2011, αν και τα προηγούμενα χρόνια είχαν εκταμιευτεί περισσότερα από 70 εκατ. για την ανακατασκευή του.

Οσοι υποστηρίζουν την επαναλειτουργία της γραμμής, σημειώνουν ότι θα μπορούσε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό επισκεπτών, ακόμη και από το εξωτερικό«Το δίκτυο έκλεισε, επειδή ήταν ζημιογόνο μόλις κατά 5 εκατ. ευρώ ετησίως», επισημαίνουν σιδηροδρομικοί, καταγγέλλοντας ότι η εγκατάλειψη της υποδομής είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που κομμάτια της γραμμής «απαλλοτριώθηκαν» από τους «κυνηγούς μετάλλων».

Μάλιστα, μόλις πρόσφατα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών κοινοποίησε επιστολή προς το υπουργείο Μεταφορών και τις διοικήσεις ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ζητώντας την επανέναρξη, τουλάχιστον, ορισμένων τμημάτων, όπως Ισθμός - Λουτράκι, Ναύπλιο, Καλαμάτα - Μεσσήνη, ακόμα και Πάτρα - Πύργος, με προοπτική έως την Καλαμάτα.

Δυστυχώς, η γραμμή, η οποία ανακαινίστηκε την προηγούμενη δεκαετία, αλλά σταμάτησε να χρησιμοποιείται το 2011, είναι πλέον απίθανο να ξαναλειτουργήσει πλήρως, αφού κάτι τέτοιο κρίνεται ασύμφορο.

Σε πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή, ο υφυπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλης Παπαδόπουλος δήλωσε πλήρη άγνοια για το ενδεχόμενο η συγκεκριμένη γραμμή να τεθεί σε λειτουργία. Κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα τη σύμβαση για τις υπολειπόμενες εργασίες στο τμήμα της γραμμής Κιάτο - Ροδοδάφνη, ο υφυπουργός, ερωτηθείς σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι με το δίκτυο της ανατολικής Πελοποννήσου, σημείωσε ότι ο ίδιος δεν έχει καμία ενημέρωση από τον ΟΣΕ ότι υπάρχουν σχέδια επαναλειτουργίας της γραμμής.

Ο κ. Παπαδόπουλος ξεκαθάρισε ότι «είναι μια γραμμή, η οποία δεν έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει, γιατί δεν υπάρχει επισκεψιμότητα, τουλάχιστον ως συγκοινωνιακή γραμμή». Αφησε όμως ανοικτή μια μικρή πιθανότητα για τη λειτουργία της ως τουριστική γραμμή, σημειώνοντας ότι τα δρομολόγια καταργήθηκαν, γιατί δεν υπάρχει μεταφορικό και συγκοινωνιακό έργο.

Σε κάθε περίπτωση, ο λόγος δεν γίνεται για απευθείας σύνδεση με την Αθήνα, αφού η γραμμή δεν είναι κανονικού εύρους, δηλαδή δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν σε αυτήν οι αμαξοστοιχίες που κυκλοφορούν στο υπόλοιπο δίκτυο.

Το περιφερειακό δίκτυο της Πελοποννήσου τέθηκε σε αναστολή από το 2011. Από την αναστολή εξαιρέθηκαν ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Πάτρας, που καταγράφει εξαιρετικές επιδόσεις, αλλά και τα, τουριστικής σημασίας, τμήματα Ολυμπίας-Πύργου-Κατακόλου και του οδοντωτού Διακοφτού-Καλαβρύτων.

Το εντυπωσιακό είναι ότι η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας της γραμμής ήρθε ακριβώς τη στιγμή που ολοκληρωνόταν μια σημαντική επενδυτική αναβάθμισης του δικτύου. Η εν λόγω επένδυση δεν αφορούσε μόνο τη ριζική ανακαίνιση των γραμμών και της σιδηροδρομικής υποδομής, αλλά και την προμήθεια νέων σύγχρονων συρμών.

Δηλαδή, λίγα χρόνια πριν αποφασιστεί ότι η γραμμή δεν είναι βιώσιμη, δόθηκαν 70 εκατομμύρια για την ανακαίνιση της υποδομής της μετρικής γραμμής Κορίνθου-Καλαμάτας και 36 εκατομμύρια για την προμήθεια 12 σύγχρονων συρμών, τύπου RailBus. Οι συρμοί αυτοί χρησιμοποιούνται σήμερα για τον προαστιακό της Πάτρας και τη γραμμή Ολυμπία - Κατάκολο. Επίσης, δαπανήθηκε ποσό 36 εκατ. για την αναβάθμιση γραμμής και τροχαίου υλικού του οδοντωτού Διακοφτού-Καλαβρύτων.

Οσοι υποστηρίζουν την επαναλειτουργία της γραμμής, σημειώνουν ότι θα μπορούσε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό επισκεπτών, ακόμη και από το εξωτερικό. Χαρακτηριστικά, αναφέρουν ότι οι διαδρομές που διασχίζει το δίκτυο θεωρούνται, από διεθνείς τουριστικούς σιδηροδρομικούς οργανισμούς (π.χ. FEDECRAIL κ.λπ.), ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Παράλληλα, οι σταθμοί, η χάραξη και τα περισσότερα τεχνικά έργα της γραμμής είναι τεχνικά μνημεία του νεότερου (βιομηχανικού) πολιτισμού της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας από τα τέλη του 19ου αιώνα.

ΤΟΥ ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ

enet.gr