Τετάρτη 20 Αυγούστου 2014

Εμπάργκο στα αγροτικά προϊόντα όχι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Μπορεί οι σχέσεις μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ρωσίας να βρίσκονται σε τεντωμένο σκοινί, λόγω και του εμπάργκο στα ευρωπαϊκά αγροτικά προϊόντα, ωστόσο η κόντρα μεταξύ των δύο πλευρών-που έχει συμπαρασύρει την Ελλάδα- δεν αναμένεται να επισκιάσει τον εν εξελίξει διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Την εικόνα αυτή μεταφέρουν όσοι παρακολουθούν την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων για τους οποίους ενδιαφέρεται ο ρωσικός σιδηροδρομικός κολοσσός RZD σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Για τους Ρώσους η απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία αναμένεται να κατατεθούν, άνευ απροόπτου, δεσμευτικές προσφορές μέσα στο Φθινόπωρο, συνεπάγεται πολύ μεγάλα οφέλη.

Οι Ρώσοι ενδιαφέρονται επίσης, όπως προκύπτει από παλαιότερες δηλώσεις του επικεφαλής της RZD Βλαντιμίρ Γιακούνιν και για την Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ), αλλά και για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Το ρωσικό σχέδιο

Πέραν του ότι επιδιώκουν να μεγιστοποιήσουν την απόδοσή τους από την επένδυση στους ελληνικούς σιδηροδρόμους και να ελέγξουν την «αλυσίδα» των διαμετακομιστικών μεταφορών, ιδίως εάν κατάφερναν να αποκτήσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενδιαφέρονται σθεναρά για τα ελληνικά τρένα για ένα ακόμη λόγο.

Όπως επισημαίνει, σε πρόσφατο δημοσίευμά της και η ιταλική εφημερίδα Il Giornale, απώτερος σκοπός των Ρώσων είναι η υλοποίηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Μόσχας με την Αθήνα που θα διευκόλυνε σημαντικά τη διαμετακόμιση των προϊόντων που καταφθάνουν στο λιμάνι του Πειραιά από την Ασία. Εξάλλου, Ρωσία και Κίνα υπέγραψαν πρόσφατα συμφωνία ύψους 400 δισ. δολαρίων βάσει της οποίας η χώρα του δράκου θα προμηθεύεται από το 2018 φυσικό αέριο από την ανατολική Ρωσία, μέσω αγωγού που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί.

Η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Μόσχας δεν είναι καινούργιο εγχείρημα. Πριν από περίπου επτά χρόνια –περιστασιακά και αργότερα- με κλινάμαξα των ρωσικών σιδηροδρόμων εκτελούνταν σε εβδομαδιαία βάση το δρομολόγιο Μόσχα-Κίεβο-Θεσσαλονίκη, ενώ το 2010 ο τότε υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας είχε εξαγγείλει ότι στόχος είναι μέσα στη χρονιά εκείνη να αρχίσουν να εκτελούνται δύο εμπορικά δρομολόγια την εβδομάδα. Το τρένο όμως, για Μόσχα δεν σφύριξε, λόγω και της εκ θεμελίων αναδιάρθρωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ξεκίνησε το 2010.

Ωστόσο, σήμερα οι Ρώσοι επιδιώκουν περισσότερο από ποτέ τη σιδηροδρομική επανασύνδεση της Αθήνας με τη Μόσχα λόγω και του «θαύματος» της Cosco στον Πειραιά. Όπως αναφέρει η Giornale, η γραμμή υψηλών ταχυτήτων μεταξύ Αθήνας και Μόσχας θα επέτρεπε στους Κινέζους να παρακάμψουν το λιμάνι του Ρότερνταμ, ολοκληρώνοντας την μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων κατά μία εβδομάδα γρηγορότερα.

Στο πλαίσιο αυτό, η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας-Μόσχας και η δημιουργία ενός κέντρου συνδυασμένων μεταφορών και logistics αποτελεί πρώτη προτεραιότητα του Γιακούνιν, ο οποίος στο συνέδριο του Economist του Ιουλίου είχε επαναδιατυπώσει το ενδιαφέρον της RZD για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΛΘ. Είχε όμως, θέσει ως προϋπόθεση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να απαλλαγεί από τις υποχρεώσεις της τάξης των 800 εκατ. ευρώ που φέρει, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι κανείς δεν αγοράζει υπερχρεωμένες εταιρείες.

Εάν τα σχέδια αυτά υλοποιηθούν, τότε οι Ρώσοι θα αποκτήσουν πρόσβαση στις συνδυασμένες μεταφορές με τραίνο και πλοίο στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, παρακάμπτοντας τα στενά του Βοσπόρου.

Σύμφωνα, τέλος, με το σχετικό δημοσίευμα, ο Πούτιν επιδιώκει εδώ και πολλά χρόνια την υλοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής που θα επιτρέπει τα εμπορεύματα να φθάνουν στην καρδιά της Ρωσίας διαμέσου της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Επί των κυβερνήσεων του Κώστα Καραμανλή και μετέπειτα του Γιώργου Παπανδρέου είχαν γίνει προσπάθειες το έργο αυτό να γίνει πραγματικότητα, αλλά λόγω των πρόωρων εθνικών εκλογών του 2009 και στη συνέχεια εξαιτίας του φαντάσματος της χρεοκοπίας, ποτέ δεν έγινε πράξη.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πηγή:www.capital.gr