Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014

Το Αθηναϊκό Μετρό, από τα ομορφότερα στον κόσμο, προετοιμάζει το μέλλον του


Τα «κάλλη» του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου της πρωτεύουσας

Το Αθηναϊκό Μετρό έχοντας μεγάλη ιστορία αν σκεφτούμε πως η πρώτη του γραμμή (ο γνωστός σε όλους Ηλεκτρικός) ξεκίνησε τα πρώτα του δρομολόγια το 1869, όντας μία από τις παλαιότερες γραμμές αστικού σιδηροδρόμου στην Ευρώπη και κατ` επέκταση στον Κόσμο.

Με την πρόσθεση των γραμμών 2 και 3 τον Ιανουάριο του 2000 η πόλη πέρασε αυτόματα σε μία άλλη διάσταση. Το δίκτυο Μετρό της Αθήνας έχει κυριολεκτικά λατρευτεί από τους κατοίκους της αλλά και από τους επισκέπτες της.

Σε ένα μοναδικό δημοσίευμα πριν από 1,5 χρόνο περίπου, όταν το Μετρό του Λονδίνου γιόρταζε τα 150 χρόνια του, ο Guardian αποθέωσε το Μετρό της Αθήνας τοποθετώντας το ως ένα από 6 καλύτερα δίκτυα σε όλο τον Κόσμο. Μάλιστα σε μία από τις περιγραφές λέει «Η Αθήνα έχει υπόγεια μουσεία μέσα στους σταθμούς Μετρό και με τρόπο που λίγα μουσεία διαχειρίζονται, οι θησαυροί αυτοί κάνουν τα ταξίδια σας σε ένα σύστημα που είναι επίσης σχεδόν πάντα αρχαϊκό (και εξακολουθεί να είναι το καμάρι των Ελλήνων) ιδιαίτερα ευχάριστα.» (http://www.theguardian.com/travel/gallery/2013/jan/09/six-worlds-best-metro-systems#/?picture=402005464&index=9).

Έχοντας τέτοια αναγνώριση από ένα μέσο που λειτουργεί στην πόλη με ένα από τα μεγαλύτερα συστήματα Μετρό της Ευρώπης, η αξία που του προσδίδεται είναι ακόμα υψηλότερη. Ίσως μας αιφνιδιάζει λίγο καθώς έχουμε την τάση να γκρινιάζουμε για πολλά πράγματα όμως το Μετρό της Αθήνας είναι από εκείνα τα πράγματα που είμαστε περήφανοι, το Μετρό αυτό έχει παγκόσμια αναγνώριση.

Μπορεί να μην είναι ένα από τα μεγάλα Μετρό της Ευρώπης είναι όμως πλέον αξιοπρεπές με 3 γραμμές και 65 σταθμούς και κάλυψη των περισσότερων σημαντικών σημείων της πρωτεύουσας.

Έχει σταθμούς από τα Μεσόγεια και τα Βόρεια Προάστια, μέχρι τα Νότια και Δυτικά Προάστια της πόλης και έχοντας καλύψει μεγάλο μέρος του κέντρου της.

Οι περισσότεροι σταθμοί αν δεν έχουν το δικό τους μικρό αρχαιολογικό μουσείο, έχουν μικρά σύγχρονα μουσεία τέχνης, έχουν εντυπωσιακές διαστάσεις, ομορφιά και καθαριότητα που σε λίγα συστήματα σε όλο τον κόσμο βλέπεις. Αυτή είναι μία μεγάλη επιτυχία και πρέπει να αναγνωριστεί καθώς για εκείνους που έχουν ταξιδέψει αρκετά στην Ευρώπη και αλλού, το Αθηναϊκό Μετρό είναι μακράν το καθαρότερο, το πιο "λαμπερό".

ΜΙΑ ΕΠΕΚΤΑΣΗ, ΠΟΛΛΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ
Η Αττικό Μετρό, ο φορέας υλοποίησης των έργων του Αθηναϊκού Μετρό, έχει αυτή την εποχή, μία επέκταση σε κατασκευή. Είναι όμως μία επέκταση-μαμούθ για τα δεδομένα τουλάχιστον της Αθήνας. Θα αυξήσει κατά 10% του σταθμούς από 65 σε 71 και θα μεγαλώσει κατά 7,5 χιλιόμετρα το μήκος του δικτύου.

Οι σταθμοί κατασκευάζονται σε δύσκολες περιοχές, τόσο χωροταξικά, όσο και συγκοινωνιακά: Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα και 2 σταθμοί στο κέντρο του Πειραιά: Πειραιάς(στο λιμάνι) και Δημοτικό Θέατρο θα αλλάξουν για πάντα τα κυκλοφοριακά δεδομένα στην κίνηση τόσο των περιοχών αυτών όσο και στην πόλη. Θα προστεθούν 130.000 νέοι επιβάτες από το 2018.

ΤΑ ΠΛΑΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Η κουβέντα για την γραμμή 4 έχει πάρει φωτιά. Πριν λίγες μέρες ξεκαθάρισε πως τουλάχιστον το πρώτο της τμήμα θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο. Θα είναι μία εξαιρετικά σημαντική προσθήκη καθώς θα έρθει μία γραμμή με αρχικά 9 σταθμούς στο πιο πυκνοκατοικημένο σημείο της Αθήνας και όλης της Ελλάδας.

Το Γαλάτσι με 2 σταθμούς και ο Δήμος Αθηναίων με 7 σταθμούς θα ωφεληθούν σημαντικά ενώ οι μεταφορές της πόλης με την λειτουργία της γραμμής θα αλλάξουν σημαντικά. Κυψέλη, Γκύζη, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Κολωνάκι, περιοχές με μεγάλη ιστορική και πληθυσμιακή αξία θα μπουν στο δίκτυο της πόλης. Υπολογίζεται πως 250.000 νέοι επιβάτες θα χρησιμοποιούν καθημερινά αυτούς τους 9 σταθμούς. Η Αθήνα θα φτάσει τους 80 σταθμούς.

Επίσης σε σχεδιασμό για τα επόμενα έργα είναι οι επεκτάσεις της γραμμής 1 προς τη Νέα Ερυθραία, της γραμμής 2 προς Ίλιον και Γλυφάδα και της υπογειοποίησης της γραμμής 1 από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά.

Πιο μελλοντικά έχουμε τα σχέδια για ολοκλήρωση της γραμμής 4 που θα φτάσει δυτικά μέχρι τον Περισσό, ανατολικά μέχρι το Γουδί, βόρεια μέχρι το Μαρούσι και την Εθνική Οδό.

ΜΕΓΑΛΗ ΠΟΛΗ –ΑΚΡΙΒΗ ΠΟΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ;
Στο μέλλον της Αθήνας για την δικτύωση της με το Μετρό, γίνονται πολλές συζητήσεις. Πολλοί χαρακτηρίζουν καλό αλλά ακριβό μέσο για την Αθήνα, όμως τελικά ο κόσμος είναι εκείνος που αποφασίζει τι είναι καλό και τι όχι. Αν κρίνουμε λοιπό από την αποδοχή που έχει επιδείξει ο Αθηναίος στο Μητροπολιτικό Σιδηρόδρομο της πόλης τότε είναι ξεκάθαρο τι πρέπει να κάνουμε για το συγκοινωνιακό μέλλον αυτής της πόλης.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com