Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014

«Γκρίνια» της τρόικας στο υπουργείο Υποδομών για τις ιδιωτικοποιήσεις

 Την κατάργηση των αναλογικών διοδίων της Εγνατίας Οδού και την αντικατάστασή τους με μετωπικά ζήτησε την Τρίτη η τρόικα από τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Μάλιστα, οι εκπρόσωποι των δανειστών έθεσαν ζήτημα επιτάχυνσης των διαδικασιών σύναψης των διεταιρικών συμβάσεων στον σιδηρόδρομο, προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρίας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), γνωστότερης ως Rosco.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα εξέφρασε την αντίθεσή της στο μοντέλο των αναλογικών διοδίων που πρόσφατα θέσπισε για την Εγνατία Οδό ο υπουργός Υποδομών. Πρόκειται για ένα σύστημα στο οποίο ο χρήστης θα καταβάλλει τα διόδια στο τέλος της διαδρομής του, πληρώνοντας ακριβώς για την απόσταση που θα έχει διανύσει.


Σύμφωνα με πληροφορίες, όμως, οι εκπρόσωποι των δανειστών τάχθηκαν υπέρ της αντικατάστασης του συγκεκριμένου συστήματος με τα γνωστά μετωπικά διόδια, τα οποία θεωρούν ως πιο «αξιόπιστα», σύμφωνα με πηγή κοντά στην υπόθεση. Κατά πληροφορίες, ο υπουργός Υποδομών απάντησε ότι θα μελετηθούν ορισμένες τεχνικές αλλαγές, όμως εξέφρασε την προσήλωσή του στο σύστημα που είχε εισηγηθεί.

Συμβάσεις στις ράγες

Επίσης, η τρόικα έθεσε ζήτημα επιτάχυνσης σύναψης των συμβάσεων μεταξύ ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Rosco και ελληνικού Δημοσίου προκειμένου να «τρέξει» ταχύτερα η πώληση των σιδηροδρομικών φορέων.
Ειδικότερα, η ΕΕΣΣΤY θα πωληθεί με «προίκα» τέσσερις συμβάσεις: Για τη συντήρηση των συρμών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού του Δημοσίου που δεν χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τη συντήρηση των υπηρεσιακών τρένων του ΟΣΕ και για τη μίσθωση αμαξοστασίων της ΓΑΙΑΟΣΕ. Υποψήφιοι αγοραστές είναι οι Alstom-Damco, Siemens και RZD-Τέρνα.
Παράλληλα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιδιωτικοποιείται έχοντας ως «κληρονομιά» πέντε συμβάσεις: Για την πρόσβαση στο δίκτυο του ΟΣΕ, για τη μίσθωση επιλεγμένων ακινήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ, για τα δρομολόγια της «άγονης γραμμής» με το Δημόσιο ύψους 50 εκατ. ευρώ ετησίως ως το 2018, για τη μίσθωση τρένων για 5+5 χρόνια από το Δημόσιο και για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού με τη Rosco. Υποψήφιοι είναι οι SNCF, GFR και RZD-Τέρνα.
Στο μεταξύ, εκκρεμεί και η αποτίμηση του τροχαίου υλικού, για την οποία το υπουργείο Υποδομών είχε πρόσφατα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την πρόσληψη εκτιμητή, αλλά και το σχήμα που θα αναλάβει τη συντήρηση και φύλαξη του σιδηροδρομικού δικτύου. Και κάπως έτσι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco μεταφέρεται για το φθινόπωρο, σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση της υπόθεσης.

Αχιλλέα Χεκίμογλου 
ΤΟ ΒΗΜΑ