Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014

Είναι πράγματι επικίνδυνο το Μετρό της Μόσχας;

Το χτεσινό πολύνεκρο συμβάν σημειώθηκε σε ώρα αιχμής, όταν εκατοντάδες χιλιάδες Μοσχοβίτες πήγαιναν στις δουλειές τους. Πολλοί υπενθυμίζουν την αύξηση των ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια. Αντίθετα, η διοίκηση του Μετρό ισχυρίζεται ότι μειώθηκαν κατά το ήμισυ την τελευταία δεκαετία.

  Όπως μεταδίδει το RIA Novosti, μόνο το 2014, στο Μετρό της Μόσχας σημειώθηκαν μια σειρά από σοβαρά περιστατικά. Το σοβαρότερο από αυτά συνέβη στις 21 Μαρτίου, όταν εξαιτίας εισροής νερού στο τμήμα της γραμμής Arbátsko-Pokrόvskaya διακόπηκε η λειτουργία μεταξύ των σταθμών «Schiόlkovskaya» και «Partizánskaya» (ανατολικός τομέας της πόλης). Τα συνεργεία διάσωσης εκκένωσαν περίπου 600 άτομα, ενώ έχασε τη ζωή του ένας υπάλληλος της υπηρεσίας υδροδότησης. Όπως είχε αναφερθεί, αιτία του δυστυχήματος ήταν η πραγματοποίηση επισκευαστικών εργασιών στην επιφάνεια, κατά τις οποίες υπέστη ζημιά αγωγός ύδρευσης.
Μέχρι τότε, μεγαλύτερη ζημιά θεωρούταν αυτή της 5ης Ιουνίου 2013. Την ημέρα εκείνη είχε πάρει φωτιά καλώδιο τροφοδοσίας στη διαδρομή μεταξύ των σταθμών «Bibliotéka imeni Lénina» και «Ohόtnyi ryád» (κέντρο της πρωτεύουσας), γεμίζοντας καπνό το σημείο αυτό. Τότε, εκκενώθηκαν 4,5 χιλιάδες επιβάτες, εκ των οποίων οι 50 αντιμετώπισαν προβλήματα υγείας. Η λειτουργία του συρμού στάθηκε δυνατό να αποκατασταθεί εντός της ημέρας, ενώ, όπως ήταν αναμενόμενο, το συμβάν προκάλεσε κυκλοφοριακή συμφόρηση στη Μόσχα.

Τι υποστηρίζουν οι αρχές της πρωτεύουσας

Όπως τόνισε ο διευθυντής του Μετρό, Ιβάν Μπεσέντιν, τα τελευταία 13 χρόνια ο αριθμός των βλαβών μειώθηκε περισσότερο στο μισό. Ως «βλάβες», το προσωπικό του υπογείου εννοεί οποιοδήποτε περιστατικό, το οποίο οδήγησε σε καθυστέρηση στην κίνηση των τρένων. Είτε αυτό αφορούσε τεχνικό πρόβλημα, είτε πτώση ανθρώπου στις γραμμές, είτε άγνωστο εγκαταλελειμμένο αντικείμενο σε βαγόνι, περίπτωση κατά την οποία πρέπει να ειδοποιούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες εφόσον είναι άγνωστο αν από το αντικείμενο αυτό μπορεί να προέλθει κάποιος κίνδυνος. Και φυσικά, η διεύθυνση του Μετρό περιλαμβάνει σε αυτή τη λίστα και τις πολύ σοβαρές καταστάσεις όπως αυτή που συνέβη στις 15 Ιουλίου. Όπως ανέφερε ο Μπεσέντιν, «το 2000 τα συμβάντα στο Μετρό ήταν 4928, ενώ το 2013, ήταν 2064».
Το συνολικό μήκος των γραμμών του Μετρό είναι πάνω από 900 χιλιόμετρα. Τα τελευταία χρόνια οι κάτοικοι της Μόσχας έγιναν μάρτυρες περίπου δέκα μεγάλων δυσλειτουργιών του Μετρό (βλ. σχεδιάγραμμα), και όπως είπε ο πρώην δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής του πολιτικού κόμματος «Γιάμπλοκο», Σεργκέι Μιτρόχιν, είναι αναγκαίο να τεθεί θέμα επαγγελματισμού των ανθρώπων που διευθύνουν το Μετρό, καθώς και διαφάνειας της λειτουργίας του συστήματος γενικότερα.
Όπως τόνισε ο Μιτρόχιν, «πρόκειται για ένα ακόμη από τα πολλά περιστατικά στο Μετρό και κανείς δεν αναφέρει τα συγκεκριμένα αίτια. Τα τελευταία χρόνια σημειώνονται αποκλειστικά περιπτώσεις τεχνικής αστοχίας, και έχουν συσσωρευτεί ήδη αρκετές... Οι αιτίες των δυστυχημάτων είναι πολύ βαθύτερες. Είναι πολύ πιθανό να οφείλονται σε ανικανότητα των ανθρώπων που είναι επιφορτισμένα με τα συστήματα ασφάλειας».
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι Μοσχοβίτες δεν πληροφορήθηκαν λεπτομερώς από τους αρμόδιους τις αιτίες για τα προηγούμενα δυσάρεστα συμβάντα, γεγονός που έχει καταστήσει τους πολίτες όμηρους της αδιαφάνειας του συστήματος.

Η σκληρή αλήθεια

Το δυστύχημα στη γραμμή του Μετρό, Arbátsko-Pokrόvskaya, στοίχισε τη ζωή δεκάδων ανθρώπων. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι κάτοικοι της Μόσχας είχαν ήδη ενημερώσει τις αρχές για την ύπαρξη προβλήματος στο τμήμα μεταξύ των στάσεων «Park Pobédyi» και «Slavyánskiy Boulevard».
Όπως γράφει ο ακτιβιστής Σεργκέι Μολοστόφ στη σελίδα του στο Facebook, πριν από καιρό είχε στείλει επίσημη επιστολή προς τη διεύθυνση του Μετρό της Μόσχας αναφέροντας «κραδασμούς των βαγονιών στις διαδρομές μεταξύ των στάσεων “Kievskaya” – “Park Pobédyi” και “Park Pobédyi” – “Slavyánskiy Boulevard” της γραμμής Arbátsko-Pokrόvskaya». Οι αρχές της πόλης του απάντησαν ότι «το τμήμα του σιδηροδρόμου βρίσκεται σε αντιστοιχία με τις τεχνικές προδιαγραφές και την επιτρεπόμενη κατάσταση λειτουργίας, αποκλίσεις στη μορφή της σιδηροτροχιάς και στα κενά συνδέσεως επί αυτής δεν έχουν εντοπιστεί, επομένως η κατάστασή της είναι σύμφωνη με τις τεχνικές απαιτήσεις».
Η Ανακριτική Επιτροπή της Ρωσίας, πάντως, ερευνά το θέμα ποινικών ευθυνών όσον αφορά το δυστύχημα.



 Η Σύγχρονη Ρωσία