Τρίτη 15 Ιουλίου 2014

Προαστιακός: Στα άκρα η κόντρα για επέκταση στο Λαύριο

της Μάρως Τσαντήλα
«Σκοτωμός» μεταξύ ΥΠΟΜΕΔΙ, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ για το έργο της επέκτασης του Προαστιακού στο Λαύριο. Σε κίνδυνο να μείνει χωρίς χρηματοδότηση το έργο λόγω καθυστερήσεων στις μελέτες.


Αποφασισμένοι να τραβήξουν μέχρι τέλος την κόντρα που έχει δημιουργηθεί με τον ΟΣΕ και εσχάτως με το υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ για το ζήτημα της επέκτασης του Προαστιακού Σιδηρόδρομου στο Λαύριο εμφανίζονται οι εργαζόμενοι στην ΕΡΓΟΣΕ.

Σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Εργαζομένων στην εταιρεία δεν διστάζει να κάνει λόγο ακόμη και για "σύμπραξη της παρούσας πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΟΜΕΔΙ στην διαχρονική στρατηγική επιδίωξη ορισμένων κύκλων για αποδυνάμωση και απαξίωση του παραγόμενου έργου της ΕΡΓΟΣΕ, με σκοπό την εκχώρηση της διαχείρισης των σχετικών κοινοτικών κονδυλίων σε ιδιωτικά συμφέροντα".

Η κόντρα μεταξύ των δύο εταιρειών, μητρικής και θυγατρικής, που σοβεί εδώ και αρκετό καιρό, βρέθηκε στο προσκήνιο την περασμένη Πέμπτη όταν, κατά την διάρκεια ενημέρωσης από τους αρμόδιους φορείς της επιτροπής της Βουλής για το έργο δεν κλήθηκε η ΕΡΓΟΣΕ, κατόπιν εντολής του ΥΠΟΜΕΔΙ, ενώ ο κ. Χρυσοχοϊδης υιοθέτησε πλήρως την πρόταση του ΟΣΕ για το έργο.

Μάλιστα ο κ. Χρυσοχοϊδης έκανε και αναφορές σε «φαραωνικά έργα» αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι ένα τέτοιο έργο θα δημιουργούνταν με την υιοθέτηση της πρότασης της ΕΡΓΟΣΕ.
Οι απαλλοτριώσεις κοστίζουν 100 εκατομμύρια

Σχετικές αναφορές ήθελαν την πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ να εκτοξεύει το κόστος του έργου στα 280 εκατομμύρια. Από την άλλη πλευρά αναφέρεται ότι η κατασκευή του με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά που προτείνει ο ΟΣΕ θα έχει ως αποτέλεσμα την ολοκλήρωσή με κόστος μόλις στα 140 εκατομμύρια ευρώ.

Οι εργαζόμενοι της ΕΡΓΟΣΕ υποστηρίζουν όμως ότι η αναφορά του ΟΣΕ σε δήθεν λύση "με τα μισά χρήματα", συνολικού προϋπολογισμού 140 εκ. ευρώ είναι απολύτως έωλη, καθώς δεν συμπεριλαμβάνει το κόστος των απαραίτητων απαλλοτριώσεων, το οποίο η ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και ανεξάρτητοι πιστοποιημένοι εκτιμητές προσδιορίζουν σε κάθε περίπτωση σημαντικά άνω των 100 εκατ. ευρώ.
Ισόπεδες διαβάσεις στην ανατολική Αττική-Ανισόπεδες στα βουνά της Β. Ελλάδας

Να σημειωθεί ότι το χαμηλότερο κόστος της λύσης ΟΣΕ επιτυγχάνεται κυρίως με την κατάργηση σημαντικού αριθμού ανισόπεδων διαβάσεων καθώς και στάσεων στην γραμμή Κορωπί – Λαύριο. Ακριβώς για αυτό το σημείο ο Σύλλογος Εργαζομένων στην ΕΡΓΟΣΕ σημειώνει ότι «προκαλεί προφανή απορία, γιατί ο ΟΣΕ επιδιώκει επίμονα την κατάργηση στάσεων και των περισσότερων ανισόπεδων διαβάσεων στην πυκνοκατοικημένη και ταχέως αναπτυσσόμενη ανατολική Αττική των 200.000 κατοίκων, την ίδια στιγμή που, μόλις πρόσφατα και με την σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου, προκήρυξε μελέτες ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ στο τμήμα Δράμα - Παρανέστι – Σταυρούπολη, για την κατασκευή νέων στάσεων και την πλήρη ανισοπεδοποίηση των αγροτικών οδών, σε δεκάδες χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής εν μέσω αγρών και δασών». 

«Θεωρούμε ότι η αντίφαση αυτή θα έπρεπε να προβληματίσει ιδιαίτερα τον κ. Υπουργό, τόσο για τα πραγματικά κίνητρα των ενστάσεων του ΟΣΕ, όσο και λόγω της δεδηλωμένης ευαισθησίας του έναντι των «φαραωνικών σχεδιασμών» και της χρηστής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος» καταλήγουν οι εργαζόμενοι στην ΕΡΓΟΣΕ.

Οι ίδιοι, τέλος, δεν παραλείπουν να τονίσουν τον ορατό κίνδυνο η καθυστέρηση στην προκήρυξη των μελετών του έργου να μην επιτρέψει την εξασφάλιση ευρωπαϊκών κονδυλίων για την ολοκλήρωση του ως το 2020, παρά τις σχετικές υπουργικές δεσμεύσεις.