Πέμπτη 3 Ιουλίου 2014

Πιάνει λιμάνι το τρένο σε Θεσ/νίκη – Αλεξ/πολη

της Μάρως Τσαντήλα

Σε εξέλιξη τα έργα σύνδεσης με τον σιδηρόδρομο των λιμανιών Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης. Προοπτικές να εξελιχθούν σε εμπορικές πύλες για τα Βαλκάνια, τις Παρευξείνιες χώρες αλλά και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης

Νέους εμπορικούς δρόμους αλλά και νέες δυνατότητες ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας δημιουργεί η σύνδεση των λιμανιών της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης με το σιδηρόδρομο.

Τα λιμάνια των δύο πόλεων αποκτούν νέα προοπτική, καθώς μπορούν να αποτελέσουν τα επίκεντρα για την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και την προσέλκυση διεθνούς εμπορίου. Το γεγονός αυτό δεν αφήνει αδιάφορους τους επενδυτές, που στην περίπτωση των δύο σημαντικών ελληνικών λιμένων βλέπουν μεγάλες ευκαιρίες.

Το επόμενο χρονικό διάστημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για την σύνδεση των λιμανιών με το σιδηρόδρομο. Σε πρώτη φάση λιμάνι αναμένεται ότι θα «πιάσει» το τρένο στην Αλεξανδρούπολη, κάτι που υπολογίζεται ότι θα συμβεί στις αρχές φθινοπώρου. Την ίδια ώρα αγώνας δρόμου γίνεται από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, προκειμένου τον Σεπτέμβριο του 2015 να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες σύνδεσης του λιμανιού της πόλης με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ο χρόνος πιέζει καθώς ο ΟΛΘ έχει υπογράψει σημαντικές συμφωνίες μεταφοράς φορτίων προς τα Βαλκάνια και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες ενεργοποιούνται τον επόμενο χρόνο και τότε θα πρέπει να είναι έτοιμες οι σχετικές υποδομές.

Το κόστος για την σύνδεση του λιμανιού της πόλης με τον σιδηρόδρομο υπολογίζεται ότι είναι της τάξης των 7 εκατομμυρίων ευρώ και η χρηματοδότησή του πρόκειται να ενταχθεί στο ΣΕΣ της περιόδου 2014 – 2020.

Προκειμένου, όμως, να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει αναλάβει ρόλο στο έργο και οι αρχικές χρηματοδοτήσεις, για να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος θα γίνουν μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Τα έργα, στα οποία αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία και από την πλευρά του ΟΣΕ, προβλέπουν ότι πρόκειται να δημιουργηθεί εκ νέου ένα δίκτυο σύνδεσης του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο θα στηρίζεται κυρίως στην αξιοποίηση παλιών γραμμών που πλέον δεν χρησιμοποιούνται.
Επενδυτικό ενδιαφέρον

Η ολοκλήρωση των έργων θα επιτρέψει την καλύτερη αξιοποίηση του λιμανιού, καθώς ήδη υπάρχει δραστηριότητα εμπορευματικών μεταφορών με τον σιδηρόδρομο προς τα Σκόπια και από τις αρχές Σεπτεμβρίου προβλέπεται η δρομολόγηση block train και προς την πρωτεύουσα της Βουλγαρίας.

Η σύνδεση του λιμανιού με τον σιδηρόδρομο υπολογίζεται βάσιμα ότι θα αυξήσει σημαντικά την εξαγωγική δραστηριότητα, προσελκύοντας στο λιμάνι νέους όγκους φορτίων με προορισμό της χώρες των Βαλκανίων και όχι μόνο, ενώ εκτιμάται ότι μπορεί να συμβάλει στην τόνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας της ευρύτερης περιοχής. Τις μεγάλες δυνατότητες του λιμανιού της Θεσσαλονίκης επιβεβαιώνει εξάλλου και το πολύ σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον από οκτώ συνολικά σχήματα, που εκδηλώθηκε κατά την διαδικασία που ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 67% του μετοχικού του ΟΛΘ. Το επενδυτικό ενδιαφέρον ξεπέρασε ακόμη και τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι οι δυνατότητες ανάπτυξης είναι ανεξάντλητες.

Αλεξανδρούπολη: το Σεπτέμβριο το τρένο, αγωνία για τη σύνδεση με την Εγνατία

Λίγες εκατοντάδες χιλιόμετρα ανατολικότερα, την Αλεξανδρούπολη, τα έργα σύνδεσης του λιμανιού με το σιδηρόδρομο βρίσκονται σε εξέλιξη. Εφόσον δεν υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις στην πορεία των εργασιών στις αρχές του φθινοπώρου αναμένεται ότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί.

Στόχος της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) είναι με την ολοκλήρωση των εργασιών το ανατολικότερο λιμάνι της χώρες να αποτελέσει πράγματι μια πύλη για την Ευρασία. Η στρατηγική γεωγραφική θέση αναδεικνύει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε έναν γεωπολιτικό πόλο πρώτου μεγέθους, που μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να αποκτήσει ηγετικό ρόλο στο σύστημα μεταφορών. Πρόκειται για το κοντινότερο προς τον Εύξεινο Πόντο λιμάνι της Μεσογείου, το οποίο έχει τις δυνατότητες να απορροφήσει μέρος της κίνησης συμβάλλοντας και στην αποσυμφόρηση των στενών του Βοσπόρου.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε μία θέση η οποία έχει τη δυνατότητα άμεσης σύνδεσης με την Εγνατία Οδό, τον σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης-Τουρκικών/Βουλγαρικών συνόρων. Σημαντικό πλεονέκτημα αποτελεί και το γεγονός ότι βρίσκεται μόλις 2 χιλιόμετρα μακριά από το αεροδρόμιο της περιοχής, ενώ έχει και μεγάλη επάρκεια χερσαίων χώρων.

Βασική προϋπόθεση, όμως για να αναπτυχθούν οι δυνατότητες αυτές και το λιμάνι να εξελιχθεί σε κόμβο και hub logistics είναι όχι μόνο η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο (η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη) αλλά και η σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Πρόκειται για έργο μελετητικά ώριμο, το οποίο έχει την δυνατότητα άμεσης δημοπράτησης εφόσον, βέβαια, εξασφαλιστούν τα σχετικά κονδύλια ύψους 55 εκατομμυρίων ευρώ.

Ενδιαφέρον για την απόκτηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης φέρεται να υπάρχει από την Ρωσία ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι αποθηκευτικούς χώρους σε αυτό έχει νοικιάσει θυγατρική της Cosco,προκειμένου να εξυπηρετεί εμπορευματική κίνηση από την Τουρκία προς Βαλκάνια, συμπληρωματικά στην δραστηριότητα που έχει η κινεζική πολυεθνική στον Πειραιά.