Κυριακή 20 Ιουλίου 2014

Ρίχνουν γέφυρα στους Γάλλους για να ανέβουν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΩΝ ΚΙΝΕΖΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΣΤΟ ΠΑΡΑ 5’

Στη διάρκεια των επισκέψεων στην Ελλάδα των δύο κορυφαίων Κινέζων αξιωματούχων, του πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ και του προέδρου της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπήκε με δική τους πρωτοβουλία στην ατζέντα των συζητήσεων.
O πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς με τον Κινέζο ομολογό του Λι Κετσιάνγκ στις εγκαταστάσεις της Cosco στο λιμάνι του Νέου Ικονίου. Ο Πειραιάς εξελίσσεται σε σημαντικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ευρώπη και οι Κινέζοι βλέπουν ότι πλέον χωρίς τους σιδηροδρόμους θα λείπει ένα μεγάλης σημασίας κομμάτι σε αυτό το παζλ

Μπορεί ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με τους Ρώσους, τους Γάλλους και τους Ρουμάνους να βρίσκονται στη λίστα των επίσημων μνηστήρων, ωστόσο η πρόσφατη έλευση στη χώρα μας των δύο κορυφαίων Κινέζων αξιωματούχων, του πρωθυπουργού και του προέδρου της Κίνας, αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον τους για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην υπόθεση.

Οι Κινέζοι, βλέποντας ότι μεγαλώνει διαρκώς η λίστα με τις πολυεθνικές βιομηχανίες που επιλέγουν τον Πειραιά ως πύλη εισόδου και τους ελληνικούς σιδηρόδρομους ως όχημα για τη μεταφορά των προϊόντων τους προς την Κεντρική Ευρώπη, φαίνεται πως συνειδητοποίησαν -με μεγάλη βέβαια καθυστέρηση- τις προοπτικές που κρύβει ο έλεγχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αναζητούν τρόπους για να μπουν στο παιχνίδι διεκδίκησής της.

Αυτό που έκανε τους Κινέζους να βλέπουν με άλλο μάτι την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο αρχικός τους σχεδιασμός πριν από πέντε χρόνια προέβλεπε ότι ο Πειραιάς θα είχε τα χαρακτηριστικά ενός λιμένα μεταφόρτωσης που θα ήταν πύλη εισόδου για προϊόντα που θα διανέμονταν σε προορισμούς (ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου και της Βόρειας Αφρικής) μέσω θαλάσσης. Ωστόσο στην πορεία, είδαν ότι ο Πειραιάς ως λιμάνι διέλευσης για την ανάπτυξη διαμετακομιστικού εμπορίου προς τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, παρουσιάζει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης και αυτό το απέδειξαν με τη στάση τους οι πολυεθνικοί κολοσσοί. Μετά την αμερικανική Hewlett Packard, τις κινέζικες Huawei και ZTE, τις πολυεθνικές Procter and Gamble και Sony Electronics που επέλεξαν την Ελλάδα για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στην Ευρώπη, σειρά παίρνουν μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Συγκεκριμένα, η Chrysler, η Skoda, αλλά και οι ασιατικές KIA και Hyundai έχουν ξεκινήσει επαφές και βρίσκονται σε συζητήσεις με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έτσι ώστε να αποτελέσει και γι' αυτές ο Πειραιάς βασική πύλη εισόδου των προϊόντων τους στην Ευρώπη.
Οι συμφωνίες πολυεθνικών με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για μεταφορά των προϊόντων τους στην Ευρώπη κινητοποίησε το Πεκίνο. Στη φωτο­γρα­φία ο εμπορευ μα­τικός σταθμός στο Θριάσιο.


Κρίκος ανεφοδιασμού 
Ο Πειραιάς εξελίσσεται σε σημαντικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ευρώπη και οι Κινέζοι βλέπουν ότι πλέον χωρίς τους σιδηρόδρομους, θα λείπει ένα μεγάλης σημασίας κομμάτι σε αυτό το παζλ. Στη διάρκεια των επισκέψεων στην Ελλάδα των δύο κορυφαίων Κινέζων αξιωματούχων, του πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ και του προέδρου της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπήκε με δική τους πρωτοβουλία στην ατζέντα των συζητήσεων.

Το πρόβλημα για τους Κινέζους είναι ότι έχασαν το τρένο του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και δύο είναι τα σενάρια που μπορούν να τους βάλουν ξανά στο παιχνίδι της διεκδίκησης.

Σύμφωνα με το πρώτο σενάριο, οι Κινέζοι θα επιχειρήσουν να συνεργαστούν με τους Γάλλους (SNCF) και σύμφωνα με πληροφορίες έχουν ήδη γίνει κάποιες επαφές ανάμεσα στις δύο πλευρές, χωρίς όμως κάποιο αποτέλεσμα. Το δεύτερο σενάριο, το οποίο όμως δεν μπορούν να επηρεάσουν, είναι να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός ελλείψει ενδιαφέροντος και να συμμετάσχουν σε νέο διαγωνισμό.

Σύμφωνα με τις ίδιες αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης, το ενδιαφέρον των Γάλλων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει ατονήσει και η πιθανή εξήγηση που δίνεται ενδεχομένως να έχει να κάνει με τη στήριξη προς τη γαλλική Alstom που συμμετέχει στον διαγωνισμό για τη ROSCO (εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού).

Αλλωστε οι Γάλλοι επικεντρώνονται στις επιβατικές και όχι εμπορευματικές μεταφορές και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να είναι μια μικρή εταιρεία αλλά παρουσιάζει προοπτικές στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών.

Ετσι μια γαλλοκινεζική σύμπραξη όμως θα βόλευε και τις δύο πλευρές, με τους Γάλλους να κρατούν τις επιβατικές μεταφορές και τους Κινέζους τις εμπορευματικές.

Ο μεγάλος αντίπαλος των Κινέζων είναι οι ρώσικοι σιδηρόδρομοι RZD που μέσω του προέδρου τους, του Βλαντιμίρ Γιακούνιν, δεν χάνουν ευκαιρία να υπογραμμίζουν το μεγάλο ενδιαφέρον τους για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς τους προσφέρει κάτι που δεν διαθέτουν. Μια ευρωπαϊκή άδεια, που σημαίνει ότι αποκτούν απευθείας πρόσβαση εισόδου σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.

ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ

"Εθνος"