Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014

Ενα βήμα πιο κοντά η έλευση του Προαστιακού στο Λαύριο


Οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου, με κύριο χαρακτηριστικό τις μέγιστες ταχύτητες κίνησης των συρμών, ήταν εδώ και μήνες το σημείο διαφωνίας μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ.




Την πρόταση του ΟΣΕ για τα τεχνικά χαρακτηριστικά, που προσδιορίζουν και το τελικό κόστος της επέκτασης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου από το Κορωπί στο Λαύριο, φαίνεται ότι προκρίνει το υπουργείο Υποδομών, με αποτέλεσμα η έλευση του σιδηροδρόμου στο λιμάνι του Λαυρίου να έρχεται ένα βήμα πιο κοντά.
Το σημείο διαφωνίας μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ήταν εδώ και μήνες οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου, με κύριο χαρακτηριστικό τις μέγιστες ταχύτητες κίνησης των συρμών. Ο ΟΣΕ υποστήριζε ότι αρκούσε μια γραμμή που θα «σήκωνε» ταχύτητες έως και 120 χλμ./ώρα, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ ήθελε υψηλότερες προδιαγραφές (ταχύτητες έως 160 χλμ./ώρα). Η επιχειρηματολογία του ΟΣΕ στηρίζεται στο ότι η γραμμή είναι μήκους μόλις 31 χλμ. και θα περιλαμβάνει 7 στάσεις, με αποτέλεσμα να μην έχουν τη δυνατότητα οι συρμοί να αναπτύσσουν τόσο μεγάλες ταχύτητες, αφού θα σταματούν ανά λίγα χιλιόμετρα για να πραγματοποιούν στάσεις.

Παράλληλα, σε περίπτωση κατασκευής γραμμής έως 120 χλμ./ώρα, οι προδιαγραφές ασφαλείας επιτρέπουν τη λύση των ισόπεδων διαβάσεων στα σημεία συνάντησης της γραμμής με άλλες οδούς. Αντίθετα, σε γραμμή υψηλότερων ταχυτήτων απαιτείται, για να καλύπτονται οι προδιαγραφές ασφαλείας, η κατασκευή ανισόπεδων διαβάσεων, το κόστος κατασκευής των οποίων είναι σημαντικά ακριβότερο.

Οι σχετικές μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα, ωστόσο η πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ έκανε λόγο για έργο ύψους 270 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, οι τεχνικοί του ΟΣΕ υποστηρίζουν ότι η επιλογή της πρότασης ΟΣΕ συνεπάγεται μείωση του κόστους κατά 40%, αλλά και επιπλέον όφελος λόγω της μείωσης του χρόνου κατασκευής, αφού είναι απλούστερη τεχνικά.

Η χρηματοδότηση

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών πρόκειται να επιλέξει τη χρηματοδότηση του έργου από το ΣΕΣ (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης) με 150 εκατ. ευρώ, επιλέγοντας ουσιαστικά την πρόταση του ΟΣΕ, με πιο βελτιωμένα ωστόσο τεχνικά χαρακτηριστικά.

Η διαφωνία μητρικής και θυγατρικής (ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ) οδήγησε σε καθυστερήσεις αναφορικά με την ανάθεση των μελετών, με αποτέλεσμα να μην εντάσσονται στο ΕΣΠΑ μελέτες ύψους 4 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, ελλοχεύει ο κίνδυνος απώλειας εγκεκριμένης χρηματοδότησης από την Ε.Ε. για τις μελέτες του έργου, εάν αυτές δεν ολοκληρωθούν έως τα τέλη του 2015.


Αλεξάνδρα Κασσίμη