Δευτέρα 14 Ιουλίου 2014

Η Ανάπλαση Πανεπιστημίου οδηγεί το Τραμ στη Συγγρού και το Κέντρο Πολιτισμού Ι.Σ.Νιάρχος

To έργο, αναδεικνύει και ένα ακόμα μεγάλο σχέδιο

Πανέτοιμη δηλώνει η Αττικό Μετρό για το μεγάλο έργο της Ανάπλασης Πανεπιστημίου αλλά όπως όλα δείχνουν η δημοπράτηση θα διεξαχθεί τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μετρό κο Χρίστο Τσίτουρα, όλα είναι έτοιμα και απομένουν κάποιες –σημαντικές- λεπτομέρειες.
Ουσιαστικά απομένει η πρόσκληση από το Υπουργείο Ανάπτυξης για την υποβολή αίτησης χρηματοδοτικής ένταξης του έργου για να κλειδώσει. Το έργο θα είναι χαρακτηρισμένο ως γέφυρα, δηλαδή θα έχει χρηματοδότηση τόσο από το ΕΣΠΑ, όσο και από το ΣΕΣ 2014-2020.

Όπως μας είπε ο κος Τσίτουρας, το έργο αναμένεται να προκηρυχθεί το συντομότερο δυνατό καθώς ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά. Το Ίδρυμα Ωνάση από την πλευρά του επιθυμεί την γρηγορότερη δυνατή χρονικά υλοποίηση στο σχέδιο που έχει πάρει την ονομασία «Rethink Athens».

Όπως όλα δείχνουν ακόμα και αν έχουμε άλλη χρονοτριβή, η επιλογή αναδόχου θα γίνει μέχρι το τέλος του έτους και τα πρώτα έργα θα τα δούμε στο πρώτο τρίμηνο του 2015.

Πρόκειται για ένα μεγάλο-εμβληματικό έργο για το κέντρο της Αθήνας και όπως χαρακτηριστικά είπε ο κος Τσίτουρας στο Ypodomes.com θα είναι ένα έργο με τεράστια οφέλη, περιβαλλοντικά, συγκοινωνιακά και θα αναβαθμίσει το κέντρο της πόλης.

ΤΟ ΤΡΑΜ ΠΑΕΙ ΣΥΓΓΡΟΥ;
Η συζήτηση που έχει πάρει κυριολεκτικά φωτιά για την σύνδεση του Κέντρου Πολιτισμού και των άλλων μεγάλων σημείων της Λεωφόρου Συγγρού. Όπως εξήγησε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό, είναι ένα έργο που ουσιαστικά είναι μία φυσική συνέχεια του έργου της Ανάπλασης Πανεπιστημίου και θα αναδείξει ένα νέο άξονα που θα ενώνει την παραλία με το Κέντρο.

Αυτή την εποχή εξετάζονται πολλά σενάρια με 3 επικρατέστερα. Από αυτά το ένα δείχνει φαβορί και ίσως προκριθεί.

Η πρώτη λύση είναι ένας μικρός κλάδος Μετρό από το σταθμό ΠΕΤΡΑΛΩΝΑ της γραμμής 1 μέχρι το Τροκαντερό, λύση όμως ακριβή και με μικρή αποτελεσματικότητα καθώς θα πιάνει την Λεωφόρο Συγγρού μόνο στο νότιο άκρο της.

Η δεύτερη λύση είναι η ανάπτυξη γραμμής Τραμ που κατά κύριο λόγο θα κινείται πάνω στη Λεωφόρο Θησέως. Αυτή η πρόταση σκοντάφτει πάνω στο Δήμος Καλλιθέας που δεν φαίνεται να βλέπει με καλό μάτι μια τέτοια πρόταση.

Η Τρίτη και πιο πιθανή λύση είναι μία γραμμή Τραμ σε όλο το μήκος της Λ.Συγγρού που θα ξεκινά από το Φιξ και θα τερματίζει στην παραλία συνδέοντας το κέντρο με το Φαληρικό Όρμο και τα spots της Λεωφόρου Συγγρού σε περίπου 10 λεπτά.

Η λύση αυτή φαίνεται και η πιο ρεαλιστική αλλά και η πιο φτηνή καθώς με τα πρώτα πρόχειρα στοιχεία το κόστος της φτάνει γύρω στα 70 εκ.ευρώ, ποσό που δεν θεωρείται απαγορευτικό.

Ωστόσο να ξεκαθαρίσουμε πως όλα αυτά βρίσκονται υπό σκέψη και θα περάσει ένα σημαντικό διάστημα για να καταλήξουμε σε μία λήψη απόφασης που θα έκανε πραγματικότητα ένα από τα παραπάνω σενάρια.

Όπως και να έχει, μιλάμε για μια περίοδο ζυμώσεων που θα βγάλει ένα πολύ μεγάλο αποτέλεσμα. Η σύνδεση της μεγάλης Λεωφόρου Συγγρού που τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί σε Λεωφόρο Πολιτισμού θα δώσει πολύ μεγάλες προοπτικές στην εύκολη και ασφαλή σύνδεση όλων των σημαντικών σημείων με το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς.

Μιλάμε για το Φαληρικό Όρμο, το Κέντρο Πολιτισμού Ι.Σ.Νιάρχος (Εθνική Βιβλιοθήκη, Λυρική Σκηνή, Πάρκο Σ.,Νιάρχος), το Ευγενίδειο Ίδρυμα (Εκθεσιακός χώρος, Πλανητάριο), τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και κατάληξη το μεγάλο Μουσείο της Ακρόπολης και την ίδια την Ακρόπολη. Επίσης μιλάμε για ένα μεγάλο επιχειρηματικό άξονα με κτίρια σύμβολα πάνω του.

Εξίσου σημαντικό είναι πως η σύνδεση Φάληρο-Κέντρο θα γίνεται σε ρεαλιστικούς χρόνους (περίπου 10 λεπτά μέχρι το Φιξ και 15 λεπτά μέχρι το Πανεπιστήμιο) και όχι με το σημερινό δίκτυο που απαιτείται 40-45 λεπτά. Θα δημιουργηθεί ένας μεγάλος τουριστικός πόλος από το Φαληρικό Όρμο, μέχρι την Ομόνοια μεγάλης αξίας που θα μπορούσε να απογειώσει το προϊόν της πόλης και να αναδείξει τα μεγάλα (και όχι μόνο) ξενοδοχεία της γραμμής.

Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com