Σάββατο 26 Ιουλίου 2014

Αναζητούνται κονδύλια 300 εκατ. ευρώ για τη γραμμή Πάτρα – Πύργος - Καλαμάτα

Κάποιοι προσπαθούν να μας πείσουν - έστω και με μισόλογα- ότι είναι πολύ πιθανό τα επόμενα χρόνια να λειτουργήσει και πάλι η σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα- Πύργος- Καλαμάτα. Ο λαός μας λέει, όμως, «όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα και μικρό καλάθι». Ας ελπίσουμε η... καχυποψία μας να αποδειχθεί λανθασμένη και το τρένο να σφυρίξει ξανά στην περιοχή μας.
Έτσι, ιστοσελίδες από τους Νομούς Ηλείας και Αχαΐας αναφέρουν τις τελευταίες ημέρες ότι νέα χρονοδιαγράμματα, σε σχέση τουλάχιστον με την ολοκλήρωση των μελετών -που έχουν προαναγγελθεί από το 2010 - για την κανονικοποίηση της μετρικής γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα, γνωστοποίησε η ΕΡΓΟΣΕ, σύμφωνα με τα οποία οι μελέτες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ως το 2015!
Ο τεχνικός κόσμος εκτιμά πως οι μελέτες αυτές θα προχωρήσουν, στηρίζοντας αυτή την αισιοδοξία στο γεγονός ότι είναι αποφασισμένη η σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής με το λιμάνι της Πάτρας, στο πλαίσιο των συνδυασμένων μεταφορών.
Επιπροσθέτως, γιατί θεωρούνται «εύκολα» τα τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής ως τον Πύργο, καθώς δεν απαιτούνται ιδιαίτερα τεχνικά, ενώ εκπρόσωποι του ΤΕΕ βλέπουν από «δύσκολο έως αδύνατο» να υλοποιηθεί το έργο, από τον Πύργο στην Κυπαρισσία και πολύ περισσότερο ως την Καλαμάτα.
Σε ερωτήσεις, ξεκαθάρισαν πως θεωρούν ανεξάρτητη τη διαδικασία της προκήρυξης αυτών των μελετών από την κατάληξη που θα έχει η ολοκλήρωση του προαστιακού της Πάτρας, η οποία έχει «κολλήσει» εδώ και χρόνια στο Κιάτο. « Έστω και αργά, έστω και επώδυνα, αυτή η γραμμή θα φτάσει στο λιμάνι της Πάτρας» υποστηρίζουν.

Τμηματικά οι μελέτες των 5,5 εκατ. ευρώ

Μπορεί το ιστορικό σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου να «αιμορραγεί» από τις λεηλασίες των σιδηροδρομικών σταθμών, τις κλοπές τροχαίου υλικού, την καταστροφή του εξοπλισμού, αλλά την ίδια περίοδο εξελίσσονται από την ΕΡΓΟΣΕ οι μελέτες για την κανονικοποίηση της μετρικής γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα, με στόχο την επαναλειτουργία της.
Οι μελέτες που συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών αφορούν στη συνολικού μήκους 120 χιλιομέτρων γραμμή Πάτρα – Πύργος, που έχει χωριστεί σε δύο τμήματα, ως εξής:
-Πάτρα – Σιδηροδρομικός Σταθμός Καβάσιλων με προϋπολογισμό 2.915.875 ευρώ και μήκος δικτύου 52 χιλιομέτρων
-Σιδηροδρομικός Σταθμός Καβάσιλων –Πύργος με προϋπολογισμό μελέτης στα 2.214.977 ευρώ για τα συνολικά 68 χιλιόμετρα της συγκεκριμένης γραμμής.

Το τμήμα Αλφειός – Καλαμάτα

Μικρότερη μελετητική ωριμότητα εμφανίζει το τμήμα του δικτύου από την περιοχή Αλφειός προς Κυπαρισσία μέχρι Καλαμάτα, μήκους 120 περίπου χιλιομέτρων, για το οποίο εξετάζεται επίσης η κανονικοποίηση του εύρους της γραμμής.
Στο μεγαλύτερο ποσοστό η γραμμή προτείνεται να ακολουθεί την υπάρχουσα χάραξη. Αυτό το διάστημα βρίσκεται σε εξέλιξη η πρώτη φάση μελετών, με προϋπολογισμό 700.000 ευρώ περίπου. Η συγκεκριμένη μελέτη πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2015. Στη συνέχεια θα πρέπει να εκπονηθούν οι οριστικές μελέτες, ώστε το έργο να διεκδικήσει χρηματοδότηση.

Απαιτούνται 250-300 εκατ. ευρώ για το έργο

Οι μελέτες αυτές προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015, συμπεριλαμβανομένων και των περιβαλλοντικών όρων, προκειμένου το έργο να είναι ώριμο ώστε να διεκδικήσει κονδύλια για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του από την 5η προγραμματική περίοδο. Από τα στοιχεία των μελετών που έχουν ήδη γίνει προκύπτει ότι κόστος ολοκλήρωσης του έργου θα είναι της τάξης των 250-300 εκατ. ευρώ.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
tharrosnews.gr