Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

Το ελληνικό έθιμο επιτάσσει Πάσχα χωρίς...τρένο

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Αναπόσπαστο τμήμα της...ελληνικής (συνδικαλιστικής) παράδοσης τείνουν να αποτελέσουν οι απεργίες των σιδηροδρομικών κατά την περίοδο των εορτών του Πάσχα. Φέτος, όπως συνέβη και πέρυσι, οι υπάλληλοι του ΟΣΕ «πριμοδότησαν» τις μετακινήσεις με ΚΤΕΛ, ταξί και κάθε άλλο μέσο μεταφοράς, αφού αποφάσισαν να τραβήξουν χειρόφρενο από το Μεγάλο Σάββατο έως και τη Δευτέρα του Πάσχα.

Μία διαχρονική έρευνα αποκαλύπτει ότι τα αιτήματα των σιδηροδρομικών δεν είναι καινούργια, σε αντίθεση με το πλήγμα που προκαλούν στην -ήδη λαβωμένη- εικόνα του σιδηροδρόμου, ενός κατεξοχήν «λαϊκού» μέσου μετακίνησης.

Οι σιδηροδρομικοί ζητούν την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας για το 2014, με το αίτημα αυτό να είχε διατυπωθεί το 2013 (απεργία τριημέρου 25ης Μαρτίου), ενώ το 2012 ζητούσαν την εξαίρεση από το ενιαίο μισθολόγιο.

Επίσης, μέσω της απεργίας που έληξε τη Δευτέρα του Πάσχα, αποστερόντας χιλιάδες επιβάτες από τον προαστιακό και το τρένο, οι συνδικαλιστές της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας που συντηρεί την τεχνική βάση του ΟΣΕ. Πρόκειται για ακόμη ένα «παλιό» αίτημα που είχαν διατυπώσει οι σιδηροδρομικοί, πέρυσι, όπως και το 2012, δεδομένου ότι η διαδικασία της αποκρατικοποίησης των οργανισμών αποτελεί υπόθεση των τελευταίων ετών.

Ζητούν προσλήψεις

Ο... νεωτερισμός των φετινών κινητοποιήσεων σχετίζεται με το αίτημα για πραγματοποίηση προσλήψεων, με τους σιδηροδρομικούς να θεωρούν ότι με το υφιστάμενο προσωπικό δεν μπορεί να διασφαλιστεί η εύρυθμη και ασφαλής λειτουργία των εταιρειών του ΟΣΕ. Υποστηρίζουν ότι οι χρόνοι διαδρομής των δρομολογίων έχουν αυξηθεί και η ποιότητα έχει υποβαθμιστεί.

Κάποιοι όμως, συσχετίζουν την απαίτηση των συνδικαλιστών για ενίσχυση του σιδηροδρόμου με προσωπικό, με τις σχεδιαζόμενες προσλήψεις στην ΟΣΥ και την ΣΤΑΣΥ, των οποίων ο συνολικός αριθμός υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τις 750. Αλλά και με την επιστροφή του οργανισμού στα κέρδη.

Το αίτημα για προσλήψεις σε δημόσια εταιρεία είχε πολλά χρόνια να διατυπωθεί, ενώ κατά τα τελευταία χρόνια οι συνδικαλιστές περιόριζαν τις διαμαρτυρίες τους κυρίως στην ακύρωση των μετατάξεων που είχαν πραγματοποιηθεί.

Απαξίωση
Σε κάθε περίπτωση, οι κινητοποιήσεις κατά τη διάρκεια των εορτών, οπότε η ζήτηση για μετακίνηση με το τρένο είναι αυξημένη, απαξιώνουν ακόμη περισσότερο την εικόνα του σιδηροδρόμου.

Όλα αυτά, όταν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει επιστρέψει στην κερδοφορία, ενώ η ενίσχυση των εμπορευματικών δρομολογίων βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής ανάπτυξης της εταιρείας. Στόχος της διοίκησης είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αποκτήσει το 10% της αγοράς των χερσαίων οδικών μεταφορών από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.

Η δημιουργία προγραμμάτων επιβράβευσης των τακτικών επιβατών, η αναβάθμιση του ηλεκτρονικού συστήματος κράτησης εισιτηρίων και η συνδυαστική μετακίνηση με τρένο-ταξί έχουν αναβαθμίσει την εικόνα των σιδηροδρόμων. Σε κάθε, βέβαια, περίπτωση, τα ελληνικά τρένα έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν ακόμη μέχρι να εκσυχρονιστούν πλήρως.


Πηγή:www.capital.gr