Τρίτη 8 Απριλίου 2014

Αναζητείται φόρμουλα για την είσοδο Κινέζων στις σιδηροδρομικές υποδομές

Του Ηλία γ. Μπέλλου

Με στόχο την ανάληψη του έργου της αναβάθμισης της ραχοκοκαλιάς του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου κινεζική αποστολή αποτελούμενη από την NDRC (Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρύθμισης της Κίνας) κατέθεσε την σχετική πρότασή της στο υπουργείο Ανάπτυξης το οποίο επισκέφτηκε την Δευτέρα. Σύμφωνα με εξαιρετικά ενημερωμένες πηγές ο Γενικός Γραμματέας της NDRC, Li Guoyong, διατύπωσε το σχετικό ενδιαφέρον ενώ οι συνεργάτες του παρουσίασαν με λεπτομέρειες σημεία που χρήζουν άμεσης αναβάθμισης προκειμένου να μπορέσει ο κεντρικός άξονας Πειραιά - Θεσσαλονίκη να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη κίνηση που μπορεί να φέρει στη χώρα η δραστηριοποίηση στον Πειραιά της κινεζικής Cosco αλλά και άλλων μεγάλων επιχειρήσεων που τον έχουν ή πρόκειται να τον επιλέξουν ως κέντρο Logistics. Στο τραπέζι μπήκε κατά πληροφορίες και η διαθεσιμότητα χρηματοδότησης από κινεζικές τράπεζες που εμφανίζονται οψίμως ιδιαιτέρα ενδιαφερόμενες αναφορικά με projects στην Ελλάδα στα οποία συμμετέχουν κινεζικές επιχειρήσεις πέραν της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Όμως οι υποδομές αυτές του ελληνικού δικτύου εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ΟΣΕ, ενώ παράλληλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία από την ΕΕ που φτάνουν έως το 2017 εμφανίζονται ήδη ατροφημένα. Και έτσι με βάση και το ευρωπαϊκό δίκαιο ένα τέτοιο έργο μπορεί να γίνει ενδεχομένως μόνον με ΣΔΙΤ, ενώ εμπίπτει και στις αρμοδιότητες του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοϊδη. 

Τα δυο υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών αναμένεται, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, να αναζητήσουν μοντέλο που θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί η χώρα με δεδομένο το κινεζικό ενδιαφέρον εφόσον αυτό κριθεί πράγματι επωφελές. Και αυτό πάντοτε υπό την αίρεση ότι μπορεί να περπατήσει μια τέτοια κίνηση αφού με δεδομένο το κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο η προώθηση της κινεζικής πρότασης με διακρατική συμφωνία αποκλείεται. Παράγοντες της αγοράς δείχνουν προς το μοντέλο ΣΔΙΤ και αυτό εφόσον καταστεί εφικτή η παράκαμψη άλλων ζητημάτων που σχετίζονται με τον ΟΣΕ.

Επισήμως το υπουργείο Ανάπτυξης μετά τις επαφές με την NDRC στις οποίες παρευρέθηκε και το management της Τραινοσε, ανακοίνωσε πως ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης συναντήθηκε με πολυμελή αντιπροσωπεία της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρύθμισης της Κίνας στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας και του Μόνιμου Μηχανισμού διαλόγου που συμφωνήθηκε στο Πεκίνο στις αρχές Φεβρουαρίου. 

Ο υφυπουργός θύμισε σε δηλώσεις του πως «στο περιθώριο των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας και ο Πρόεδρος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας συζήτησαν για την δυνατότητα Κινεζικών Επενδύσεων στο Ελληνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο, επενδύσεις που συμπληρώνουν τις επενδύσεις στον τομέα των λιμένων και της εφοδιαστικής αλυσίδας».

Για το σκοπό αυτό εξήγγειλε την δημιουργία «ομάδας εργασίας για να συγκεκριμενοποιήσει τις ευκαιρίες που ανοίγονται στους παραπάνω τομείς».

Η πρόταση των Κινέζων πάντως σύμφωνα με επιχειρηματικές πηγές κάθε άλλο παρά πυροτέχνημα είναι. Η NDRC είναι το κεντρικό συμβούλιο οικονομικού σχεδιασμού της Κίνας (πρώην State Planning Commission ). Έχει ήδη δε ενεργοποιήσει την συμμετοχή κινεζικών εταιρειών στην κατασκευή και αναβάθμιση σιδηροδρομικών δικτύων σε άλλες βαλκανικές χώρες και ειδικότερα αυτών της Ρουμανίας και της Σερβίας.


Πηγή:www.capital.gr