Δευτέρα 14 Απριλίου 2014

Ανοίγει ο ελληνικός δρόμος του μεταξιού

Χρυσή ευκαιρία για την Ελλάδα και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η αλλαγή των ροών του διεθνούς εμπορίου

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσα από συμμαχίες μπορεί να μεγαλώσει και να γίνει μία από τις δυναμικότερες εταιρείες της Ευρώπης, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του επικεφαλής της, κ. Θανάση Ζηλιασκόπουλου

Μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη του εμπορίου παρέχει η δρομολογημένη, όπως φαίνεται, απόφαση των μεγάλων τεχνολογικών ομίλων για διακίνηση των εμπορευμάτων τους μέσω του λιμανιού του Πειραιά.

Πρόκειται για τη διαφαινόμενη εκπλήρωση της πρόβλεψης του ιταλού μηχανικού Φελίπε Βιτάλι, ο οποίος το 1863 είχε προτείνει στην Ελλάδα να κατασκευάσει σιδηρόδρομο που θα ένωνε τον Πειραιά με τη Δυτική Ευρώπη εν όψει της διάνοιξης της διώρυγας του Σουέζ, ανοίγοντας έτσι έναν νέο δρόμο για το παγκόσμιο εμπόριο.

Σήμερα κορυφαίες αμερικανικές εταιρείες από τον χώρο της υψηλής τεχνολογίας, όπως οι HP, Dell και Cisco, κινεζικές όπως η Huawei και η ΖΤΕ, αλλά και η ιαπωνική Sony, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, ετοιμάζονται να συνασπιστούν με την Cosco για να μεταφέρουν είτε εμπορεύματα είτε εξαρτήματα στις γραμμές παραγωγής που διαθέτουν στην Ευρώπη. Κοινός παρονομαστής για τους περισσοτέρους είναι η Foxconn, ο υπεργολάβος που κατασκευάζει εξαρτήματα για τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς κολοσσούς.

Μέγας κερδισμένος αυτής της διαδικασίας μπορεί να καταστεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία μέσα από συμμαχίες μπορεί να μεγαλώσει και να γίνει μία από τις δυναμικότερες εταιρείες της Ευρώπης, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του επικεφαλής της κ. Θανάση Ζηλιασκόπουλου.

Το υπουργείο Υποδομών προβλέπει ότι τα επόμενα χρόνια, όταν ολοκληρωθούν οι οδικοί άξονες και τα σιδηροδρομικά έργα της ΕΡΓΟΣΕ, που θα συνδέσουν τα σημαντικότερα λιμάνια της χώρας με τις συγκοινωνιακές υποδομές, η χώρα θα αποκτήσει ακόμη πιο ισχυρά πλεονεκτήματα για την προσέλκυση μεγαλύτερων φορτίων από τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα.

Κάπως έτσι το «κούμπωμα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τα διεθνή λιμάνια μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη διοχέτευση φορτίων προς την Κεντρική Ευρώπη δημιουργώντας έναν «ελληνικό δρόμο του μεταξιού» που θα παρακάμπτει τις υφιστάμενες ροές εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα από την παγκόσμια μεταφορική αλυσίδα.

Πρακτικά, όπως παραδέχονται στελέχη του υπουργείου, αν η Ελλάδα δεν τα «θαλασσώσει» και ο σιδηρόδρομος υποστηριχθεί, τότε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί βαθμιαία να καταστεί εταιρεία με κύκλο εργασιών του 1 δισ. ευρώ.

Ο λόγος, όπως αναφέρουν στο «Βήμα της Κυριακής» στελέχη από την αγορά της υψηλής τεχνολογίας, είναι ότι η χρήση της ελληνικής εναλλακτικής διαδρομής μπορεί να επιτύχει σημαντική εξοικονόμηση ως και 20% στη μεταφορά των φορτίων. «Και όταν έχεις στα καράβια σε μόνιμη βάση προϊόντα αξίας 5 δισ. ευρώ, αυτό μετράει πολλαπλά» σημειώνουν.

Ηδη η HP «χτίζει» τη θέση της στο λιμάνι, άνοιξε γραφείο μέσα στις εγκαταστάσεις της Cosco, ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει τη συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και βλέπει σε βάθος χρόνου την παρουσία της ως κόμβο για την ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα η Sony ίσως και να ξεκινήσει πρώτη τα δοκιμαστικά δρομολόγιά της στα αχαρτογράφητα σιδηροδρομικά νερά των Βαλκανίων, καθώς διακρίνει τον διεθνή ανταγωνισμό να επιλέγει τις ροές του Αιγαίου, αφού η ΖΤΕ εδραιώνει την παρουσία της στο λιμάνι, ενώ οι Αμερικανοί της Dell και της Cisco παίρνουν σειρά.

Ρόλο «ναυαρχίδας» σε αυτή την προσπάθεια από πλευράς του υπουργείου Υποδομών αναμένεται να διαδραματίσει το Θριάσιο Πεδίο, το οποίο σχεδιάστηκε τη δεκαετία του 1970 από πολωνούς μηχανικούς προκειμένου να εξυπηρετήσει μια αγορά 40 εκατ. ευρώ - περίπου όση διεκδικείται σήμερα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Κεντρική Ευρώπη.

Στρατηγικός στόχος του υπουργείου είναι η δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου διεθνούς εμβέλειας που θα αναδείξει την Ελλάδα ως πύλη στο διεθνές εμπόριο. Σύντομα η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται τα 600 από τα 2.200 στρέμματα της περιοχής, σε συνεργασία με τον ΟΣΕ, θα προκηρύξει διαγωνισμό για τη μακροχρόνια παραχώρηση και τη δημιουργία εγκαταστάσεων στο κέντρο. Η εταιρεία εξετάζει διάφορα σενάρια, αν και φαίνεται ότι θα επικρατήσει η λογική των κατατμήσεων βάσει των αναγκών της αγοράς.

Αχιλλέας Χεκίμογλου
ΤΟ ΒΗΜΑ