Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

Μουσειακά βαγόνια στις ράγες…

      TOY ΦΩΤΗ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗ
                 "Μακεδονία"

Στην αξιοποίηση του μουσειακού τροχαίου υλικού που υπάρχει διάσπαρτο σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας σκοπεύει να προχωρήσει ο ΟΣΕ, με τους συνεργαζόμενους φορείς του σιδηροδρόμου ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ.

Βασιλικά βαγόνια, βαγόνια του θρυλικού Οριάν Εξπρές (Οrient Express,Ταχεία της Ανατολής) καθώς και ατμήλατες μηχανές θα ξαναδρομολογηθούν στις ράγες, ικανοποιώντας τους λάτρεις του μουσειακού σιδηροδρόμου.
Ο πρόεδρος της ΕΕΣΣΤΥ Στέφανος Αγιάσογλου, σε δηλώσεις του στην ιστοσελίδα των “Σιδηροδρομικών Νέων”, περιέγραψε ότι δύο βασιλικά βαγόνια που βρίσκονται στον Βόλο θα μεταφερθούν στην Πελοπόννησο, ώστε να χρησιμοποιηθούν στο μετρικό δίκτυο, ενώ τα βαγόνια του Οριάν Εξπρές θα αξιοποιηθούν στο δίκτυο κανονικού εύρους. Επίσης, ο κ. Αγιάσογλου ανέφερε ότι γίνονται συνεννοήσεις με το υπουργείο Τουρισμού για την τουριστική αξιοποίηση του μουσειακού τροχαίου υλικού, που διατηρείται σε άριστη κατάσταση χάρη στο μεράκι και την προσπάθεια των φίλων του σιδηροδρόμου.
Η αξιοποίηση μουσειακών και τουριστικών τρένων είναι μια διαδεδομένη εναλλακτική μορφή τουρισμού, την οποία έχουν αναπτύξει αρκετές χώρες, αλλά στην Ελλάδα δεν έχει βρει πεδίο εκμετάλλευσης.
Στο Πήλιο (φωτ.) λειτουργεί η τουριστική γραμμή που ξεκινάει από τον Βόλο, αλλά θεωρείται ότι δεν έχει αναπτύξει όλη τη δυναμική της. Το τροχαίο υλικό (βαγόνια και ατμομηχανή) που κυκλοφορεί στο Πήλιο έχει ηλικία πλέον των 100 ετών και εξακολουθεί να κινείται επισκευασμένο σε γραμμή 60 εκατοστών. Στο εξωτερικό ολόκληρα σιδηροδρομικά δίκτυα και όχι μόνο τμήματα γραμμής απασχολούνται αποκλειστικά με τον σιδηροδρομικό τουρισμό και μεγάλες περιοχές στηρίζουν την οικονομία τους στα τουριστικά τρένα. Ο σιδηροδρομικός τουρισμός είναι μια μορφή ειδικευμένου τουρισμού, όπως, π.χ. ο καταδυτικός, ο ορειβατικός ή ακόμα και ο θρησκευτικός τουρισμός.
Στην Ελλάδα υπάρχουν και πολλές ανενεργές γραμμές που έχουν καταργηθεί είτε γιατί έχουν χαραχτεί νέες είτε κρίθηκαν οικονομικά ασύμφορες, που μπορούν να αξιοποιηθούν τουριστικά. Στην Πελοπόννησο μπορεί να αξιοποιηθεί η ανενεργή γραμμή Κόρινθος - Άργος - Ναύπλιο. Στην Κεντρική Μακεδονία οι γραμμές στα Τέμπη, στον Πλαταμώνα και η ανενεργή σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Αιγινίου και Κορινού. Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη μπορεί να δρομολογηθεί μουσειακό τουριστικό τρένο στη διαδρομή του Νέστου, από την οποία σήμερα διέρχονται μόνο δύο ζεύγη αμαξοστοιχιών.