Τετάρτη 9 Απριλίου 2014

ΕΡΓΟΣΕ: Εργολαβία για το έργο Πειραιάς-Τρεις Γέφυρες

της Μάρως Τσαντήλα
Ως το τέλος του έτους η υπογραφή της σύμβασης για τα υπολειπόμενα έργα που έμειναν «ορφανά» από την διάλυση της σύμβασης 994/2005. Στα έργα περιλαμβάνεται και ο σιδηροδρομικός σταθμός της Αθήνας. Κίνδυνος επιστροφής κονδυλίων στην ΕΕ αν τα έργα δεν ολοκληρωθούν ως το τέλος της επόμενης χρονιάς.
Με μια μόνο εργολαβία η οποία αναμένεται να προκηρυχθεί άμεσα, πρόκειται να ολοκληρωθούν τα έργα που παραμένουν σε εκκρεμότητα στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου από τον Πειραιά ως τις Τρεις Γέφυρες.

Πρόκειται για τμήμα της «αμαρτωλής» σύμβασης 994/2005 του Προαστιακού Σιδηροδρόμου (ΣΚΑ - Τρεις Γέφυρες - Αθήνα - Πειραιάς) η οποία για περισσότερα από δέκα χρόνια βρίσκεται στον αέρα, έχοντας «καταδικάσει» την ελληνική πρωτεύουσα σε χαμηλού επιπέδου σιδηροδρομικές υπηρεσίες.

Με δεδομένο ότι πρόκειται για ένα νευραλγικό τμήμα του δικτύου, απαραίτητο για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών αλλά και την αξιοποίηση των έργων που έχουν ήδη εκτελεστεί, η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά στην προκήρυξη του έργου με στόχο στα μέσα του 2016 να έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του.

Το έργο με προϋπολογισμό της τάξης των 92 εκατομμυρίων ευρώ αφορά στα έργα υποδομής, επιδομής, σήμανσης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών, ηλεκτροκίνητης, τεσσάρων ανισόπεδων διαβάσεων καθώς και στο κέλυφος του σταθμού Αθηνών.

Αναμένεται το "ok" από Διαχειριστική Αρχή και ΟΣΕ

Η ΕΡΓΟΣΕ έχει αποστείλει προς την Διαχειριστική Αρχή αλλά και το διοικητικό συμβούλιο του ΟΣΕ το χρονοδιάγραμμα των εργασιών και τους προϋπολογισμούς τους και αναμένει την έγκρισή τους προκειμένου να ξεκινήσει τις διαδικασίες δημοπράτησης. Εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις υπολογίζεται ότι αυτό μπορεί να γίνει μέσα στο τρέχον τρίμηνο, ώστε ως το τέλος του έτους να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Το έργο αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού διαδρόμου Πειραιάς-Τρεις Γέφυρες, συμβάλλοντας στην αύξηση της χωρητικότητάς του, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί τόσο την προαστιακή όσο και την υπεραστική μεταφορική κίνηση.

Επίσης ιδιαίτερη σημασία έχει και το γεγονός ότι η εργολαβία που θα προκηρυχθεί θα περιλαμβάνει και τα έργα στον σταθμό Λαρίσης, ο οποίος, παρότι είναι ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός της πρωτεύουσας, διατηρεί ακόμη μια εικόνα η οποία που παραπέμπει σε παλαιότερες δεκαετίες και, πάντως, καμία σχέση δεν έχει με την όψη που θα έπρεπε να έχει ο κυριότερος σιδηροδρομικός σταθμός της χώρας. Η εκκίνηση των εργασιών στο σταθμό είναι εφικτή ύστερα από την ολοκλήρωση της νομοθετικής πράξης για τον καθορισμό των χρήσεων γης τους όρους και τη διαδικασία αδειοδότησης για τη σιδηροδρομική περιουσία.

Βιασύνη για να μην υπάρξει κίνδυνος επιστροφής κονδυλίων στην ΕΕ

Να σημειώσουμε ότι η σπουδή της ΕΡΓΟΣΕ είναι να προχωρήσει άμεσα η δημοπράτηση του έργου οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχει υποχρέωση ολοκλήρωσης και λειτουργίας του συνόλου του έργου της Ανακαίνισης της Σιδηροδρομικής Γραμμής του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αττικής στο τμήμα Πειραιάς – Τρεις Γέφυρες στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, έως 31/12/2015, σύμφωνα και με την υποβληθείσα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Αίτηση Επιβεβαίωσης Συνδρομής Μεγάλου Έργου, σε διαφορετική περίπτωση θα υπάρξει επιστροφή της κοινοτικής συνδρομής.

Προβληματικό έργο

Τα έργα στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της πρωτεύουσας από τον Πειραιά ως το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) ανήκουν στα πλέον προβληματικά και σκοτεινά έργα του σιδηροδρομικού δικτύουκαθώς ο λόγος γίνεται για μια εργολαβία που ανατέθηκε το 2005 με ορίζοντα ολοκλήρωσης μόλις τους οκτώ μήνες.

Έξι χρόνια αργότερα, το 2011, η εργολαβία διαλύθηκε χωρίς το έργο να έχει ολοκληρωθεί ενώ έντονος ήταν ο καυγάς μεταξύ ΟΣΕ και αναδόχων Siemens AG-ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ για το ποσοστό του έργου που υλοποιήθηκε. Προβλήματα και καθυστερήσεις υπήρξαν και στο βόρειο τμήμα της συγκεκριμένης εργολαβίας από τις Τρεις Γέφυρες ως το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών το οποίο ανέλαβε άλλη κοινοπραξία,