Παρασκευή 4 Απριλίου 2014

Στο νέο ΕΣΠΑ η σύνδεση λιμανιού με το σιδηρόδρομο

Ομόφωνο «όχι» στην πώληση του ΟΛΘ από τους εκπροσώπους φορέων της πόλης

Του Τάσου Τασιούλα

Συμφωνία για την ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, διαφωνία για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει αυτή, προέκυψε ανάμεσα στους φορείς της πόλης σε ημερίδα που έγινε σήμερα στην αποθήκη Γ.

Κυρίαρχη υποδομή χαρακτηρίστηκε η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηρόδρομο, για την οποία ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, είπε ότι θα είναι το πρώτο έργο υποδομής που θα ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020).

Όλοι οι εκπρόσωποι των φορέων συμφώνησαν πως το λιμάνι δεν πρέπει να πουληθεί. Όμως, ο κ. Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο πρόεδρος του ΟΛΘ, Στέλιος Αγγελούδης, οι υποψήφιοι περιφερειάρχες, Μάρκος Μπόλαρης και Μιχάλης Τρεμόπουλος και οι υποψήφιοι δήμαρχοι, Χρήστος Μάτης και Ελεάννα Ιωαννίδου, θεωρούν ότι μπορεί να γίνει παραχώρηση ορισμένων λειτουργιών σε ιδιώτες, ενώ αντίθετα η κ. Χριστίνα Σουλτανίδου (εκπρόσωπος της υποψήφιας περιφερειάρχη, Δέσποινας Χαραλαμπίδου) και οι υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης και Γιάννης Δελλής δεν υποστηρίζουν ούτε την παραχώρηση.

Στην ημερίδα που διοργάνωσε η Egnatiapost και οι εργαζόμενοι στο λιμάνι, ο κ. Τζιτζικώστας είπε όχι στην πώληση του λιμανιού και ναι σε στρατηγικό επενδυτή σε ορισμένα κομμάτια λειτουργίας του λιμανιού, όπου τα ιδιωτικά κεφάλαια μπορούν να βοηθήσουν να αναπτυχθούν. «Το λιμάνι πρέπει να γίνει ανταγωνιστικό κι αυτό δε γίνεται χωρίς υποδομές. Το πρώτο έργο που θα ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ θα είναι η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο», είπε ο κ. Τζιτζικώστας.

Ο κ. Αγγελούδης επισήμανε ότι «οι απόψεις είναι σχεδόν ταυτόσημες για το λιμάνι. Υπάρχει η διεθνής εμπειρία, που πρέπει κι εδώ να ακολουθήσουμε. Ούτε με τους μόνιμους μηχανισμούς ματαίωσης, ούτε με τη λογική που λέει να τα δώσουμε όλα μπορούμε να είμαστε. Χρειάζεται ιδιώτης, χρειάζονται μεταρρυθμίσεις, που μπορούν να γίνουν με τη μέθοδο της παραχώρησης. Κοινωνικός έλεγχος των ιδιωτών, είσοδός τους όμως στο λιμάνι και αξιοποίηση της περιουσίας του λιμανιού μέσω παραχωρήσεων».

Ο κ. Μπουτάρης δήλωσε ότι παγκοσμίως τα λιμάνια και οι λιμενικές αρχές ανήκουν στους δήμους κι αυτό θα διεκδικήσει στην επόμενη πενταετία εφόσον εκλεγεί δήμαρχος. Αναφέρθηκε σε διεθνή παραδείγματα, προκειμένου να δείξει την υστέρηση ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ενώ επέμεινε στη σύνδεση του λιμανιού με τη Σμύρνη, στην ενίσχυση της κρουαζιέρας και στην ανάπτυξη του επιβατικού σταθμού του λιμανιού.

«Θέση του Δήμου είναι να παραχωρηθεί η χρήση στο Δήμο. Τη Θεσσαλονίκη δεν τη συμφέρει να μπει ως επενδυτής η Cosco. Χρειάζεται ανταγωνιστική εταιρία ανάλογου μεγέθους και σιδηροδρομική σύνδεση με το Δούναβη μέσω Βουλγαρίας και Σερβίας. Αν συνεχίσουμε να πηγαίνουμε με τέτοιους αργούς ρυθμούς το λιμάνι μας θα καταντήσει μαρίνα σε σύγκριση με τα άλλα λιμάνια. Αν δεν κάνουμε γρήγορα το λιμάνι θα πεθάνει», σημείωσε.

Ο κ. Μπόλαρης επισήμανε πως «η άποψη και η πολιτική του ΤΑΙΠΕΔ είναι λάθος. Η Πολιτεία άφησε σε μια ομάδα τεχνοκρατών να διατυπώσει μια άποψη ελλειμματική και ατυχή. Να αναπτυχθεί το λιμάνι κι όχι να πάρουμε ψίχουλα για να ενισχύσουμε τα δημόσια οικονομικά. Το λιμάνι χρειάζεται υποδομές. Η λογική του ΤΑΙΠΕΔ είναι μίζερη. Πουλάνε για να πάρουν ψίχουλα και βάζουν αφεντικό στο λιμάνι. Σε αυτή τη λογική αντιπαρατάσουμε την ανάπτυξη, την εξωστρέφεια, τις συνδυασμένες μεταφορές. Είμαστε απολύτως αντίθετοι στην εφάπαξ πώληση των δυνατοτήτων του τόπου, που επισπεύδει το ΤΑΙΠΕΔ. Υπάρχει τεράστιο θεσμικό έλλειμμα του κράτους. Τα υπουργεία είναι κρυμμένα πίσω από το ΤΑΙΠΕΔ. Αρνούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους και η κυβέρνηση κωφεύει στο κοινό μας αίτημα να δοθεί το λιμάνι για διαχείριση στο Δήμο».

Η κ. Σουλτανίδου τοποθετήθηκε ενάντια στην πώληση, αλλά και σε οποιασδήποτε μορφής παραχώρηση του λιμανιού, ενώ ο κ. Μηταφίδης τοποθετήθηκε υπέρ του δημοσίου χαρακτήρα του λιμανιού, με δημόσιες επενδύσεις και καμιά παραχώρηση εκμετάλλευσης.

Ο κ. Μάτης δεν είναι αντίθετος σε παραχώρηση σε ιδιώτες κάποιων λειτουργιών, όμως διευκρίνισε ότι είναι κάθετα αντίθετος σε παραχώρηση μετοχών που ισούται με παραχώρηση εδάφους. Όσο για την αξιοποίηση του πρώτου προβλήτα για λογαριασμό του Δήμου είπε ότι «πρέπει να έχει σχέδιο για να μη γίνει καφέ - προβλήτας»...
Έμφαση στον κοινωνικό έλεγχο έδωσε η κ. Ιωαννίδου.

voria.gr