Πέμπτη 24 Απριλίου 2014

Ρόλο «κλειδί» στο λιμάνι του Βόλου δίνει ο σιδηρόδρομος

της Μάρως Τσαντήλα
Επίκεντρο για την ανάπτυξη των υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα μας μπορεί να αποτελέσει το λιμάνι του Βόλου. Ο λιμένας της θεσσαλικής πόλης θα αναβαθμιστεί σημαντικά αποκτώντας σιδηροδρομική σύνδεση. Στα 90 εκατομμύρια το κόστος.

Τις προϋποθέσεις ώστε το λιμάνι του Βόλου να εξελιχθεί σε μία από τις βασικές πύλες για το διαμετακομιστικό εμπόριο υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, η ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας - Βόλου. Το έργο εισέρχεται πλέον στη δεύτερη και τελική του φάση, μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το ΥΠΕΚΑ.

Η δημοπράτηση της δεύτερης φάσης, προϋπολογισμού 13,5 εκατ. ευρώ,αναμένεται να γίνει από την ΕΡΓΟΣΕ σύντομα, κι η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Φιλοδοξία του ΟΣΕ, αλλά και των τοπικών φορέων, είναι το λιμάνι του Βόλου να αποτελέσει σημαντικό σταθμό εμπορευμάτων στη διαδρομή από την Ανατολή προς της Δύση, διαδραματίζοντας κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη των logistics στη χώρα μας.

Βασικό πλεονέκτημα είναι η γεωγραφική του θέση στο κέντρο της Ελλάδας. Προκειμένου όμως να προχωρήσει το σχέδιο αυτό, θα πρέπει να προηγηθεί η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο, που βρίσκεται στα πλάνα του ΟΣΕ. Πρόκειται για ένα έργο που περιλαμβάνεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για τη σύνδεση των λιμανιών της χώρας με τον σιδηρόδρομο, στο πλαίσιο της προσπάθειας για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών.

Το σχέδιο, μάλιστα, είναι αρκετά φιλόδοξο καθώς προβλέπει ένα πλέγμα συνδέσεων, που περιλαμβάνει τη σιδηροδρομική σύνδεση του Αλμυρού με το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, με τις δύο βιομηχανικές περιοχές του Βόλου και φυσικά με το λιμάνι.
Κέντρο των δικτύων μεταφορών, ενέργειας και επικοινωνιών

Στόχος του ΟΣΕ είναι να προχωρήσει με ταχύτητα και στο πλαίσιο αυτό γίνεται προσπάθεια ένταξης της μελέτης σύνδεσης του λιμανιού στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του τρέχοντος έτος. Μετά την εκπόνηση της μελέτης, το κόστος της οποίας υπολογίζεται σε περίπου 1 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να αναζητηθούν οι πόροι ώστε να γίνει το έργο. Το συνολικό κόστος της σύνδεσης εκτιμάται ότι θα ανέλθει περίπου στα 90 εκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται για ένα ποσό το οποίο δεν είναι απαγορευτικό, ενώ το όφελος που θα αποφέρει υπολογίζεται πολλαπλάσιο, αφού θα ενισχύσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του μοναδικού λιμανιού της κεντρικής Ελλάδας. Το λιμάνι του Βόλου θα διαδραματίσει στρατηγικό ρόλο στη διακίνηση εμπορευμάτων, ενώ ουσιαστικά μέσω της γραμμής του ΟΣΕ θα ανοίξει ο δρόμος ώστε μελλοντικά και μακροπρόθεσμα να συνδεθούν δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, του Βόλου και της Ηγουμενίτσας, δημιουργώντας έναν άξονα Ανατολής - Δύσης.

Η ανάπτυξη των υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας στην Περιφέρεια της Κεντρικής Ελλάδας αποτελεί μέρος του Ενιαίου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης για την αγορά των Εμπορευματικών Μεταφορών και των Logistics. Σύμφωνα με το ελληνικό Master Plan για τα Logistics η ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας μπορεί να παίξει ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας της χώρας μας, καθώς αποτελεί κέντρο βασικών αναπτυξιακών αξόνων, αλλά και των δικτύων μεταφορών, ενέργειας και επικοινωνιών.
Αναβάθμιση και για τις επιβατικές μεταφορές

Η ολοκλήρωση των έργων της δεύτερης φάσης αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας - Βόλου θα επιτρέψει την ανάπτυξη ταχυτήτων ως 120 χιλιόμετρα από τους συρμούς, μειώνοντας τον χρόνο της διαδρομής μεταξύ των δύο πόλεων σε μόλις 35 λεπτά.

Μελλοντικά, περίπου στις αρχές του 2017, όταν τα εκτελούμενα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο ολοκληρωθούν στο σύνολό τους, η διαδρομή Αθήνα – Βόλος θα διαρκεί 3 ώρες και 10 λεπτά, ενώ η διαδρομή Θεσσαλονίκη – Βόλος 2 ώρες και 10 λεπτά. Το σημαντικό χρονικό όφελος που θα προκύψει για τα σιδηροδρομικά ταξίδια θα αναβαθμίσει σημαντικά και τις επιβατικές μεταφορές, συμβάλλοντας ώστε το τρένο να αναδειχθεί πρώτη επιλογή.