Πέμπτη 10 Απριλίου 2014

Συνωστισμός... πολυεθνικών στο λιμάνι του Πειραιά

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Με την προσθήκη της Sony μεγαλώνει η λίστα των πολυεθνικών επιχειρήσεων που υιοθετούν το λιμάνι του Πειραιά και την σιδηροδρομική διασύνδεση του για να στέλνουν μεγάλο αριθμό εμπορευματοκιβωτίων στην καρδιά της ευρωπαϊκής αγοράς.
Την ίδια ώρα αυξάνεται το διεθνές ενδιαφέρον για την γεωπολιτική αναβάθμιση του Πειραιά όπως προκύπτει από την, μακριά από τα φωτά της δημοσιότητας, επίσκεψη την Τρίτη του Αμερικανού πρέσβη στην Ελλάδα Ντέηβιντ Πιρς, στο λιμάνι. Ο διπλωμάτης πήγε στις εγκαταστάσεις της θυγατρικής της κινεζικής Cosco όπου και του παρουσιάσθηκαν τα σχέδια ανάπτυξης και το επιχειρηματικό μοντέλο της. Υπενθυμίζεται ότι προ έτους τις εγκαταστάσεις της Cosco είχε επισκεφθεί και ο προηγούμενος πρέσβης των ΗΠΑ. Το αμερικανικό ενδιαφέρον είναι εύλογο τόσο λόγο της εμπλοκής αμερικανικών πολυεθνικών όπως η Hewlett Packard και άλλες όσο και εξαιτίας των νέων διεθνών εμπορικών ισορροπιών που διαμορφώνει η αλματώδης ανάπτυξη του Πειραιά.

Ανάπτυξη η οποία απεικονίζεται και στην νέα συμφωνία με την Sony. Το φορτίο των εμπορευματοκιβωτίων της Sony αναμένεται στους προβλήτες που διαχειρίζεται η Cosco μέχρι τα τέλη αυτού του μήνα και σύμφωνα με πληροφορίες από το Ικόνιο θα πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα που θα διακινηθούν με τα ελληνικά τραίνα. Τουλάχιστον μέχρι στιγμής διότι έπεται, όπως φαίνεται, συνέχεια. Το φορτίο θα μεταφερθεί με block train (αποκλειστικό δρομολόγιο) της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αποτελεί το πρώτο από πολλά στα πλαίσια συμφωνίας της με την Cosco και την ελληνική λειτουργό των τραίνων. Προορισμός τους είναι η Σλοβακία όπου η ιαπωνική εταιρεία ηλεκτρονικών έχει εγκατεστημένο κέντρο συναρμολόγησης και διανομής.

Η Sony είναι η τέταρτη μεγάλη πολυεθνική μετά τις Hewlett Packard, ZTE Corporation και Huawei που επιλέγουν τον Πειραιά για την είσοδο εξαγωγών τους στην Ευρώπη. Το διαμεταφορικό μοντέλο, της εκφόρτωσης δηλαδή μεγάλου αριθμού εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες της Cosco στον Πειραιά και την μεταφόρτωσή τους εκεί στο τραίνο για την Θεσσαλονίκη και από εκεί στον προορισμό τους εξετάζει να υιοθετήσει σύμφωνα με άλλες, επίσης πολύ καλά ενημερωμένες πηγές, και η αμερικανική Cisco. Σημειώνεται πως προ μηνός το ίδιο δρομολόγιο χρησιμοποίησε για φορτία της και η πολύ μεγάλη δανέζικη ναυτιλιακή AP. Moller-Maesk.

Οι εξελίξεις αυτές συμπίπτουν με την επικείμενη έναρξη της λειτουργίας της μεγάλης συμμαχίας στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων που έχει γίνει πλέον γνωστή ως δίκτυο P3 Alliance και συγκροτείται από τις Maersk, MSC και CMA CGM. Οι P3 έχουν εξασφαλίσει έγκριση των σχεδίων τους από τις αρχές ανταγωνισμού των ΗΠΑ και αναμένονται τώρα οι σχετικές εγκρίσεις από την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού και αργότερα φέτος από την Ασία. Εκτιμάται έτσι ότι θα θέσουν σε ισχύ πιθανότατα στις αρχές του Φθινοπώρου την κοινοπραξία τους στην οποία θα συμμετέχουν 255 πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με συνολική χωρητικότητα 2,6 εκατ. teu.

Με δεδομένο ότι αυτά λειτουργούν ως τακτικά κυκλικά δρομολόγια ο καθορισμός των «στάσεων», των λιμανιών δηλαδή που θα πιάνουν είναι κρίσιμος για την ανάπτυξη. Ο Πειραιάς έχει επιλεγεί ως ένα από αυτά τα λιμάνια αλλά μένει να διευκρινιστεί ο αριθμός των services που θα διασφαλίσει, των δρομολογίων δηλαδή που θα συμφωνηθεί να εξυπηρετεί τακτικά, αναφερουν οι σχετικές πληροφορίες. Κάτι που ασφαλώς συνδέεται και με την περαιτέρω ανάπτυξη της δυναμικότητάς του με την νεα επένδυση αξίας 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ που προωθείται από την Cosco και την κυβέρνηση.


Πηγή:www.capital.gr