Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

Μετρό, κάμερες και δεδομένα


Σοβαρά ερωτήματα ήγειρε η αρνητική απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στο αίτημα της εταιρείας «Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε.» (ΣΤΑΣΥ) για την τοποθέτηση καμερών μέσα στα βαγόνια των συρμών του μετρό, για λόγους ασφαλείας των επιβατών.

Του Γιαννη Ελαφρου
"Καθημερινή"
Η Αρχή κατέληξε πρόσφατα σε απόφαση χωρίς, όπως σχολιάστηκε, να αποφύγει μια μονομερή προσέγγιση.
Στην απόφαση 137/2013 σημειώνεται ότι «η εταιρεία ΣΤΑΣΥ δεν απέδειξε την αναγκαιότητα της εγκατάστασης (σ.σ.: εσωτερικού συστήματος βιντεοσκόπησης). Συνεπώς, δεδομένης ιδίως της ύπαρξης ηπιότερων μέσων για την επίτευξη του εν λόγω σκοπού, η εφαρμογή των οποίων δεν έχει εξεταστεί από τον υπεύθυνο επεξεργασίας, κρίνεται, τουλάχιστον προς το παρόν, ότι δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος».

Καλύτερος έλεγχος

Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ ζήτησε να τοποθετηθούν τέσσερις έγχρωμες κάμερες σε κάθε βαγόνι, έτσι ώστε «ανά ζεύγη» να καλύπτουν όλο το βαγόνι. Επίσης, ζήτησε να τοποθετηθεί από μία εξωτερική κάμερα σε κάθε πλευρά, ώστε να ελέγχεται η ασφαλής επιβίβαση / αποβίβαση. Η εικόνα από τις κάμερες θα φτάνει ενσύρματα στις καμπίνες οδήγησης, όπου θα υπάρχει οθόνη. Ο οδηγός θα μπορεί να βλέπει εναλλάξ εικόνες από τις κάμερες, αλλά μόνο όταν ο συρμός είναι σταματημένος, εκτός εάν πάρει άδεια από το κέντρο ή εάν προκύψει έκτακτο γεγονός (π.χ. προσπάθεια χειροκίνητου ανοίγματος της θύρας ή σήμα κινδύνου από επιβάτη).

Η εταιρεία σημείωνε στην αίτησή της ότι τα χαρακτηριστικά του μέσου (υπόγειες εγκαταστάσεις, πληθώρα εγκαταστάσεων και απομακρυσμένων σημείων, συνωστισμός) δημιουργούν συνθήκες για εκδήλωση παραβατικών συμπεριφορών (βανδαλισμοί, μικροκλοπές κ.λπ.), αλλά και εγκληματικών ενεργειών. Σε περίπτωση παράνομων πράξεων ή ατυχημάτων, το καταγεγραμμένο υλικό θα μπορούσε να γίνει αντικείμενο εξέτασης για τον εντοπισμό των ενόχων ή την εξακρίβωση των συνθηκών.

Στο εξωτερικό

Δεν επρόκειτο για πρωτοφανές αίτημα. Σε μετρό, τραμ, τρένα, λεωφορεία, ακόμα και σε ταξί (π.χ. σε μέρος του στόλου στο Λονδίνο και στη Νέα Υόρκη), στην Ευρώπη αλλά και διεθνώς έχουν τοποθετηθεί, και εντός των οχημάτων και των συρμών, κάμερες βιντεοσκόπησης. Παντού, οι αστυνομικές αρχές αναφέρουν θετικά αποτελέσματα όσον αφορά την αποτροπή ή τη διαλεύκανση παράνομων ενεργειών.

Αλλά ποια είναι τα «ηπιότερα μέσα» που αναφέρει η Αρχή; «Επιτήρηση των εσωτερικών χώρων των συρμών από προσωπικό ασφαλείας ή περαιτέρω αξιοποίηση των δυνατοτήτων των ήδη εγκατεστημένων καμερών ασφαλείας στους σταθμούς και στις αποβάθρες του μετρό». Η πρώτη πρόταση είναι ανεφάρμοστη, καθώς δεν υπάρχουν κονδύλια για τόσους «σεκιουριτάδες». Η δεύτερη, χωρίς νόημα, αφού δεν καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής.