Τρίτη, 26 Νοεμβρίου 2013

Νηφαλιότητα για τις ΔΕΚΟ και δίκαιη διαχείριση ζητεί το ΠαΣοΚ

Του Αχιλλέα Χεκίμογλου

Αντιδρούν οι συνδικαλιστές στις εξαγγελίες του κ. Χρυσοχοΐδη για συγχωνεύσεις φορέων
Οι εταιρίες της ΓΓΔΕ διαθέτουν εξειδικευμένες διαχειριστικές ικανότητες και εμπειρία, σημείωνει ο Τομέας Υποδομών του ΠΑΣΟΚ. 
Προσεκτική, μεθοδική και νηφάλια προσέγγιση για το ζήτημα των συγχωνεύσεων και της κινητικότητας στις ΔΕΚΟ του υπουργείου Υποδομών ζητεί ο Τομέας Υποδομών του ΠαΣοΚ, με αφορμή τη σχετική εξαγγελία του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για παρεμβάσεις στις εταιρείες διαχείρισης δημοσίων έργων. Παράλληλα, αντιδράσεις καταγράφονται και από τα συνδικάτα των εταιρειών για τον ίδιο λόγο.


«Ο Τομέας Υποδομών του ΠαΣοΚ στο θέμα της αξιολόγησης των δομών των εποπτευομένων προσώπων του υπουργείου Υποδομών προτείνει προσεκτική, μεθοδική και νηφάλια προσέγγιση της βελτιστοποίησης των δομών τους, κάνοντας χρήση πέραν των όποιων πολιτικών επιλογών τεχνοκρατικά δεδομένα που με αντικειμενικό και δίκαιο τρόπο θα αντιμετωπίζουν το μέλλον και την αποτελεσματικότητα αυτών των Νομικών Προσώπων» αναφέρεται στην ανακοίνωση.


Μάλιστα, όπως σημειώνεται, εταιρείες όπως η ΕΡΓΟΣΕ, η Αττικό Μετρό και η Εγνατία Οδός «αποτελούν συμπαγείς τεχνοδομές με υψηλού επίπεδου στελεχιακό δυναμικό και σύγχρονα διαχειριστικά εργαλεία... με εξειδικευμένες διαχειριστικές ικανότητες και αποκτηθείσα εμπειρία που θα ζήλευαν ακόμη και οι πιο έμπειροι ανάλογοι ευρωπαϊκοί και διεθνείς διαχειριστικοί οργανισμοί».


Ωστόσο, ο Τομέας Υποδομών του ΠαΣοΚ υπογραμμίζει ότι «ο περιορισμός του δημόσιου τομέα και η σταδιακή οριοθέτηση του ρόλου του στον καθαρά επιτελικό εποπτικό - ελεγκτικό τομέα επιβάλει τον επανασχεδιασμό των υπηρεσιών του και την αντίστοιχη αναδιοργάνωση των οργανωτικών μονάδων».


Έτσι, επισημαίνεται, «στη νέα αυτή στρατηγική ο δημόσιος τομέας μέσω των κρατικών του υπηρεσιών θα καθορίζει τους κανόνες και τις προδιαγραφές, θα τηρεί τις βάσεις δεδομένων και τα μητρώα, θα διενεργεί ελέγχους και θα εποπτεύει την τήρηση των κανόνων» και ήδη στο οργανόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων (ΓΓΔΕ) προβλέπονται τρία επίπεδα: το πολιτικό, το στρατηγικό και το εκτελεστικό - διαχειριστικό.


Όπως αναφέρεται, η πολιτική ηγεσία χαράσσει τη στρατηγική και κάνει τις επιλογές των έργων, οι κεντρικές υπηρεσίες προβαίνουν στον σχεδιασμό τους, ενώ «το εκτελεστικό μέρος αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν είτε οι Ειδικές Υπηρεσίες του Δημοσίου (ΕΥΔΕ), είτε Νομικά πρόσωπα Διαχείρισης Έργων που τελούν υπό την άμεση εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών, όπως η Εγνατία Οδός ΑΕ, η ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ και η Αττικό Μετρό ΑΕ».


Το ΠαΣοΚ τονίζει ότι οι εν λόγω εταιρείες «δεν αποτελούν κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά σχήματα διαχείρισης κατασκευής δημοσίων έργων με τη μέθοδο του project management». Και αυτό διότι προετοιμάζουν την ωρίμανση των έργων, εποπτεύουν τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και την εκπόνηση των μελετών, προβαίνουν στη δημοπράτηση των έργων και εποπτεύουν την ορθή εκτέλεσή τους.


Αντιδρούν τα συνδικάτα σε συγχωνεύσεις - κινητικότητα


Στο μεταξύ, τη δυσφορία τους για τις ανακοινώσεις του υπουργείου Υποδομών εξέφρασε την Τρίτη η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), η οποία σε ανακοίνωσή της «καυτηριάζει» την πρόσληψη της PricewaterhouseCoopers (PWC) για την αξιολόγηση των δομών και των φορέων του υπουργείου.


«Η αξιολόγηση των δομών στο σιδηρόδρομο πραγματοποιήθηκε προ διετίας από την ίδια την εταιρεία που κάνει και σήμερα την αξιολόγηση, την PricewaterhouseCoopers. Σύμφωνα με την αξιολόγηση:


- Το δίκτυο του ΟΣΕ έχει συρρικνωθεί σημαντικά (κλείσιμο Πελοποννήσου και Δυτικής Μακεδονίας, υπολειτουργία του τμήματος Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη με δύο τρένα την ημέρα),


- Το ελάχιστο απαιτητό προσωπικό για να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος καθορίστηκε για τον ΟΣΕ (ΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ) 2.800 άτομα και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ 920 άτομα.


Σήμερα, μετά από 2.500 μετατάξεις στον ΟΣΕ και 750 στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που πραγματοποιήθηκαν στο μεσοδιάστημα, το προσωπικό των δύο εταιρειών υπολείπεται της προαναφερθείσας αξιολόγησης της PWC, κατά 600 περίπου άτομα στον ΟΣΕ και 100 στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ» αναφέρουν οι σιδηροδρομικοί.


Σύμφωνα με την ΠΟΣ, σήμερα τόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και ο ΟΣΕ παρουσιάζουν λειτουργική κερδοφορία, ενώ «στον όμιλο του ΟΣΕ έχει εφαρμοστεί, με τον πιο ακραίο τρόπο, το ενιαίο μισθολόγιο, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να έχουν υποστεί μειώσεις, επί των τακτικών αποδοχών, που φτάνουν περίπου έως και 60%, σε σύγκριση με το 2009».


«Από τον σιδηρόδρομο δεν περισσεύει κανένας εργαζόμενος και αποτελεί "μνημονιακό παραλογισμό" να επανέρχεται "αξιολόγηση" για να δικαιολογήσει τις επερχόμενες απολύσεις που προανήγγειλε ο ίδιος ο Υπουργός Μεταφορών. Αποτελεί πάγια θέση μας η λειτουργία ενός ενιαίου δημόσιου σιδηρόδρομου με επαγγελματίες σιδηροδρομικούς που μόνο αυτοί με την καθημερινή προσπάθεια που καταβάλλουν μπορούν να εγγυηθούν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη διασφάλιση της ασφαλούς λειτουργίας του»καταλήγει η συνδικαλιστική οργάνωση.