Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013

Πάτρα: "Αυτή είναι η τελευταία ευκαιρία για έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο"


Η δυναμική του Προαστιακού και το τραίνο ως εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης

Η Πάτρα έχει ανάγκη από σύγχρονο σιδηρόδρομο, ο οποίος μάλιστα θα πρέπει μέχρι το 2020 να έχει συνδεθεί με το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και να πλησιάσει τον Άραξο.
"Θα πρέπει κατά την προγραμματική περίοδο 2014-2020 οι λιμένες και τα αεροδρόμια να συνδεθούν με τον σιδηρόδρομο, αλλιώς δεν θα υπάρξει χρηματοδότηση" μετέφερε την προϋπόθεση ο Κωνσταντίνος Πλατυκώστας, στην εκδήλωση με τίτλο: «Σιδηρόδρομος: ένα μέσον φιλικό προς τον άνθρωπο και ένα εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης», που πραγματοποιήθηκε στην Κυριακή 24 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο του FORUM ΑΝΆΠΤΥΞΗΣ 2013 – 16ο MONEY SHOW.

Στη συζήτηση που άνοιξε με πρωτοβουλία του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου, οι εισηγητές συμφώνησαν ότι η Πάτρα χρειάζεται το σύγχρονο τρένο για τις ανάγκες της ανάπτυξης, την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων, αλλά και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη. Έτσι, μπροστά στην αδήριτη ανάγκη που καταδείχθηκε, ο τρόπος διέλευσης του τρένου από την Πάτρα, πέρασε σε δεύτερη μοίρα.

Εκ των εισηγητών, ο Π. Μαντάς, Αρχιτέκτων, γενικός γραμματέας του ΣΕΒ Πελοποννήσου – Δυτικής Ελλάδος και μέλος ΔΣ του Σ.Ε.Βι.ΠΑ, χαρακτήρισε ουτοπία τη συζήτηση για υπογειοποίηση. Και θύμισε την θέση που έχει διατυπώσει το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος ζητώντας επαναξιολόγηση της συγκεκριμένης λύσης , σε συνάρτηση με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα.

Παράλληλα ο κ.Μαντάς, παρέθεσε φωτογραφίες του παρελθόντος, οπότε η ζωή στην πόλη συνυπήρχε με τον σιδηρόδρομο, χωρίς να επηρεάζονται οι λειτουργίες της και στην κουβέντα που εξελίσσεται για το θαλάσσιο μέτωπο, παρενέβη υποστηρίζοντας: «Ο δρόμος και όχι ο σιδηρόδρομος εμποδίζει την πρόσβαση στη θάλασσα» θεωρώντας ότι η Όθωνος Αμαλίας, ως δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, λειτουργεί ανασχετικά στην ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών προς το θαλάσσιο μέτωπο. Μάλιστα, ο συντονιστής της εκδήλωσης Κων. Α. Πέττας, Οικονομολόγος-Κοστολόγος, έδωσε μια τάξη μεγέθους πόσο θα «απασχολεί» το πέρασμα του τρένου από την Πάτρα.

«Από τη νέα γραμμή, θα διέρχεται ένα τρένο την ώρα και ένα που θα επιστρέφει. Δηλαδή, το τρένο θα κλείνει την πρόσβαση στη θάλασσα 30 με 40 δευτερόλεπτα» υπολόγισε. Επίσης, ο Δ. Σαρδελιάνος, συγκοινωνιολόγος, σύμβουλος Δήμου Πατρέων, παρέπεμψε στην επιστημονική έρευνα του Βασίλη Παππά, καθηγητή Αρχιτεκτονικής του πανεπιστημίου Πατρών, για το θαλάσσιο μέτωπο, στην οποία έχει προβλεφθεί η όχληση που πρόκειται να προκληθεί στην πόλη κατά την περίοδο κατασκευής ης υπογειοποίησης, με δύο ορύγματα των 500 μέτρων στα δύο άκρα της υπόγειας γραμμής. Πάντως, όπως ο ίδιος ανέφερε, σύντομα, στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ πρόκειται να επισκεφθούν την Πάτρα, ώστε να παρουσιάσουν τις εναλλακτικές λύσεις, ωστόσο όλες οι μέχρι σήμερα αποφάσεις που έχουν ληφθεί και τα σχεδιαστικά εργαλεία αφορούν τη λύση της υπογειοποίησης.

Ο Προαστιακός 
Η δυναμική του προαστιακού σιδηροδρόμου και η λύση που έδωσε στις αστικές μετακινήσεις, ήταν ένα ακόμη στοιχείο που κυριάρχησε στην εκδήλωση του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου, κατά την οποία κατατέθηκε η προσδοκία για επέκταση της γραμμής προς το Νότο. Ο συντονιστής Κ. Πέττας, ανακοίνωσε την υπογραφή σύμβασης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το Αστικό ΚΤΕΛ για την μετεπιβίβαση από την στάση του Καστελόκαμπου και τη μεταφορά των επιβατών προς το Πανεπιστήμιο Πατρών και το ΠΠΝΠ, η εφαρμογή της οποίας θα ξεκινήσει στις αρχές Δεκεμβρίου.

Στη σωστή κατεύθυνση χαρακτήρισε ο κ. Σαρδελιάνος, την συνεργασία ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Αστικού ΚΤΕΛ, τονίζοντας ότι «τα λεωφορεία δεν μπορούν να λειτουργούν ανταγωνιστικά στον σιδηρόδρομο, αλλά συμπληρωματικά» ώστε να εξυπηρετείται καλύτερα η επιβατική κίνηση,ιδιαίτερα στις ώρες αιχμής με τους φοιτητές που διακινούνται από και προς το Πανεπιστήμιο. Παραλλήλως, υπήρξαν και παρεμβάσεις από το ακροατήριο που σχολίασαν αρνητικά το γεγονός ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει προμηθευτεί αστικού τύπου λεωφορεία για να εξυπηρετεί τις μετεπιβιβάσεις, αλλά το υπουργείο Μεταφορών έχει μπλοκάρει την έκδοση άδειας κυκλοφορίας.

Στο μεταξύ, από την εισήγηση του Β. Μ. Βαβάκου, συγκοινωνιολόγου μηχανικού, ειδικού συμβούλου του Δημάρχου Αθηναίων και μέλος ΔΣ του δικτύου ΕΠΙΒΑΤΗΣ, καταδείχθηκε το κενό που υπάρχει στη χώρα μας για την αξιολόγηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών στις μαζικές μετακινήσεις. Ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες , η ποιότητα στις μαζικές μεταφορές κρίνεται με συγκεκριμένα κριτήρια (ασφάλεια – αξιοπιστία, χρόνος – ταχύτητα, ευκολία κυκλοφορίας, άνεση, εμπειρία), στην Ελλάδα δεν υφίσταται σύστημα αξιολόγησης, αν και θα έπρεπε , η χώρα, να έχει μεταφράσει, υιοθετήσει και εφαρμόσει το σχετικό πιστοποιητικό ΕΛΟΤ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«Είναι απαραίτητο να λειτουργήσει το εργαλείο αξιολόγησης της ποιότητας για τις αστικές συγκοινωνίες, ώστε να εντοπίσουμε και να διορθώσουμε τις αδυναμίες μας» επέμεινε ο κ. Βαβάκος, ο οποίος εκτός των άλλων παρουσίασε κι ένα ενδιαφέρον διάγραμμα: Το σχέδιο δικτύου του προαστιακού, στην πιο ολοκληρωμένη του μορφή, υπό τον τίτλο «Αχαϊκό Μετρό». 

Μουσιακοί σιδηρόδρομοι 
Εξαιρετικά παραδείγματα μουσειακών σιδηροδρόμων, από χώρες του εξωτερικού ανακάλεσε στην εισήγηση του ο Σ. Φασούλας, δικηγόρος, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων ΣΦΣ, επισημαίνοντας όμως ότι κατά το μεγαλύτερο ποσοστό η ανάδειξη τους έχει γίνει μέσα από τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες επωφελούνται από την προστιθέμενη αξία που αποδίδει το έργο στην περιοχή. Και αυτό σε αντιδιαστολή με ό,τι συμβαίνει στην περιοχή, όπως στην περίπτωση του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοπτού – Καλαβρύτων. «Οι τοπικές κοινωνίες έπρεπε να το έχουν στηρίξει. Εκείνες κερδίζουν» τόνισε, σχολιάζοντας ότι κυρίως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι αυτή που ασχολείται με την προβολή του.

"Σιδηρόδρομος: Ένα μέσο φιλικό προς τον άνθρωπο" στο Forum Ανάπτυξης 2013


.patrasevents.gr