Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Πολυεθνικό ενδιαφέρον για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco

της Μάρως Τσαντήλα
Οι ενδιαφερόμενοι για να αποκτήσουν τις δύο πρώην θυγατρικές του ΟΣΕ θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους ως τις 16 του μήνα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ως τις 30 Σεπτεμβρίου για την ROSCO.

 Ένα σκληρό οικονομικό και γεωπολιτικό παιχνίδι, με επίκεντρο τη χώρα μας ως κόμβο των μεταφορών, για όλη την Ευρώπη βρίσκεται σε εξέλιξη αυτό το διάστημα.
Την ώρα που το παγκόσμιο εμπόριο αναζητά νέους, φθηνότερους δρόμους διέλευσης από την περιοχή, η Ελλάδα βρίσκεται στο μικροσκόπιο μεγάλων πολυεθνικών του εμπορίου, αλλά και των μεταφορών, που επιθυμούν συμμετοχή στο «πάρτυ» που τώρα ξεκινά και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO.
Οι ενδιαφερόμενοι για να αποκτήσουν τις δύο πρώην θυγατρικές του ΟΣΕ θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους ως τις 16 του μήνα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ως τις 30 Σεπτεμβρίου για την ROSCO.
Πληροφορίες που υπάρχουν ως τώρα καταγράφουν σημαντικό ενδιαφέρον για τις δύο εταιρείες. Ωστόσο αναστάτωση στους εν εξελίξει διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης των δύο εταιρειών βάζουν τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο «ξαφνικό θάνατο» στον ΟΣΕ. Και μπορεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αλλά και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ να έσπευσαν να διαψεύσουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ωστόσο το πρόσφατο παράδειγμα της ΕΡΤ προκαλεί δεύτερες σκέψεις.
Από την πλευρά των εργαζομένων τηρείται στάση αναμονής και εκείνο που σημειώνεται είναι ότι οι πληροφορίες που κάνουν λόγο για λουκέτο στον ΟΣΕ έχουν κύριο αποτέλεσμα την απαξίωση των δύο εταιρειών και την μείωση της αξίας τους, την στιγμή που αυτές βρίσκονται ένα βήμα πριν την πώληση.
Απαισιοδοξία για το τίμημα
Την ερχόμενη Δευτέρα οι εταιρείες που θέλουν να αποκτήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους στο ΤΑΙΠΕΔ το οποίο διενεργεί τον σχετικό διαγωνισμό. Για την εταιρεία η οποία έχει «προικιστεί» με μετρητά και ακίνητα ενδιαφέρονται εταιρείες από την Γαλλία, την Κίνα, τη Ρωσία, την Ρουμανία, την Ιταλία αλλά και τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την πρόσκληση του διαγωνισμού η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάθε χρόνο θα λαμβάνει επιδότηση για την εκτέλεση των δρομολογίων στις λεγόμενες "άγονες γραμμές".
Επίσης προβλέπεται ότι η εταιρεία θα πάρει και ακίνητα, μεταξύ αυτών και τις εμπορευματικές εγκαταστάσεις στην περιοχή του Θριάσιου, στα οποία πρόκειται να αναπτυχθούν δραστηριότητες που σχετίζονται με τις εμπορευματικές μεταφορές.
Παρόλα αυτά οι πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις υπολογίζουν ότι το τίμημα στην καλύτερη των περιπτώσεων δεν θα ξεπεράσει τα 35 με 37 εκατομμύρια, ενώ κατ' άλλες εκτιμήσεις το τοποθετούν ακόμη χαμηλότερα.
Στο επίκεντρο η Cosco – Ερχεται νέα συμφωνία με Foxconn
Κεντρικό ρόλο σε όλη την ιστορία που σχετίζεται με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ διεκδικεί και η COSCO. Ο κινεζικός γίγαντας, εκτός από τον απόλυτο έλεγχο του λιμανιού του Πειραιά, θέλει ρόλο και μάλιστα διευρυμένο και στις μεταφορές, αφού μέσω του σιδηρόδρομου τα εμπορεύματα θα φτάνουν στον τελικό προορισμό τους. Μάλιστα ως διαπραγματευτικά ατού χρησιμοποιούνται από την εταιρεία οι συμφωνίες, υπάρχουσες ή επικείμενες, με τις οποίες νέοι όγκοι φορτίων αναμένεται ότι θα φτάσουν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Η κινεζική εταιρεία αυτό το διάστημα βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την εταιρεία λογισμικού Hon Hai - Foxconn προκειμένου αυτή να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά για την διαμετακόμιση των φορτίων της προς την Ευρώπη.
Σε περίπτωση που η συμφωνία κλείσει τότε αναμένεται ότι οι φόρτοι του λιμανιού του Πειραιά θα αυξηθούν εντυπωσιακά. Οι Κινέζοι της CΟSCO εφόσον κατέλθουν στον διαγωνισμό αναμένεται ότι θα το πράξουν από κοινού με τον China Railways Corporation Company (CRCC).
ΗΠΑ - Γαλλία – Ρουμανία
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται ότι συγκεντρώνει σημαντικό ενδιαφέρον από εταιρείες εκτός Ευρώπης, αφού και η αμερικάνικη Omnitrax εμφανίζεται διατεθειμένη να συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ διατηρούν επίσης και οι Γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF) οι οποίοι από την αρχή της διαδικασίας αποκρατικοποίησης έχουν δώσει το παρών.
Με ερωτήματα αλλά και αιτήματα για διευκρινίσεις προς το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκφράσει επίσης ενδιαφέρον και η προερχόμενη από την Ρουμανία Grup Feroviar Roman (GFR), την οποία πληροφορίες φέρουν να εξετάζει την πιθανότητα συνεργασίας με ιταλικές εταιρείες.
Αδιευκρίνιστες οι προθέσεις των Ρώσων
Ερωτηματικό παραμένει η συμμετοχή στην διαδικασία των Ρωσικών Σιδηροδρόμων. Παρά τις αρχικές ενθουσιώδης δηλώσεις του προέδρου τους κ. Γιακούνιν για συμμετοχή στην διαδικασία σε συνδυασμό μάλιστα με τις αποκρατικοποιήσεις ελληνικών λιμανιών, το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον αυτό φαίνεται να εξασθενεί, μετά και τις «συστάσεις» του Ρώσου προέδρου αναφορικά με τις επενδύσεις ρωσικών εταιρειών στην Ελλάδα.
Πάντως οι RZD φέρονταν να βρίσκονταν σε επαφές με ελληνικές εταιρείες (ΤΕΡΝΑ, όμιλος Κοπελούζου), αλλά και ευρωπαϊκές εταιρείες για συγκρότηση κοινού σχήματος διεκδίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Θα μιλήσει γαλλικά η Rosco;
Παράλληλα στο τέλος του μήνα λήγει και η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ΕΕΣΣΤΥ (Rosco) η οποία βρίσκεται στο μικροσκόπιο των Siemens, Αlstom, Bombardier και AnsaldoBreda.
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον φαίνεται ότι προέρχεται από τη γαλλική Alstom ενώ μικρότερο φαίνεται ότι είναι από την πλευρά της γερμανικής Siemens. Ενδιαφέρον για την Rosco έχει εκδηλωθεί και από την ρουμανική holding Grampet, η οποία πριν ένα μήνα με επιστολή της προς το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πρότεινε την εξαγορά της εταιρείας από την θυγατρική της Bulgarian Railway Company.
Για την περίπτωση της τεχνικής βάσης δεν υπάρχουν εκτιμήσεις για το τίμημα στο οποίο μπορεί να «κλείσει» ο διαγωνισμός.
Όπως σημειώνουν καλά πληροφορημένες πηγές έμφαση θα δοθεί να εξασφαλιστεί, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, πως ο ανάδοχος θα διατηρήσει τις θέσεις εργασίας των 600 εργαζομένων και θα πραγματοποιήσει επενδύσεις για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της εταιρείας που είναι αναγκαίες.