Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Σήμερα το πρώτο "crash test" για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το πρώτο «crash test» για την αναζήτηση επενδυτή για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πραγματοποιηθεί σήμερα, με την προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος να εκπνέει το απόγευμα, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει παράταση. Η ιδιωτικοποίηση του 100% -έναντι 49% αρχικά- της ΔΕΚΟ, ο στρατηγικός ρόλος των ελληνικών σιδηροδρόμων και η ταυτόχρονη αποκρατικοποίηση της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού προσελκύουν τα ιδιωτικά κεφάλαια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον έχει εκφράσει -και αναμένεται να εκδηλώσει- ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με την ρωσική εταιρεία σιδηροδρόμων RZD. Ο Vladimir Yakunin, o επικεφαλής του ρωσικού κολοσσού, που εμφάνισε το 2012 κέρδη 18 δισ. ευρώ, γνωστοποίησε τη συνεργασία με την εισηγμένη των Γ. Περιστέρη - Ν. Κάμπα, προ εβδομάδων, όταν βρέθηκε στην Πάτρα, με αφορμή θρησκευτική εκδήλωση της τοπικής εκκλησίας.

Επίσης, σήμερα έως τις 17:00, μέλλει να φανεί εάν το «παρών» στη διαδικασία θα δώσει η κινεζική Rosco, η οποία θα επιτύγχανε σημαντική οικονομία κλίμακας, αποκτώντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που λειτουργεί την -κομβικής σημασίας-εμπορευματική γραμμή Θριάσιο-Ικόνιο.

Στους μνηστήρες, που έχουν φανερώσει το ενδιαφέρον τους, ανήκουν η Căile Ferate Române που διαχειρίζεται στη Ρουμανία σιδηροδρομικό δίκτυο 11,3 χιλιάδων χλμ. Ελέγχεται από το Grampet Group, που αποτελεί κοινοπραξία 14 εταιρειών που δραστηριοποιούνται στους σιδηροδρόμους.

Ο όμιλος Grampet επιδιώκει να αποτελέσει στρατηγικό παίκτη στην περιοχή των Βαλκανίων, στις διευρωπαϊκές μεταφορές, όπως έχει δηλώσει στο παρελθόν ο πρόεδρος του Gruia Stoica.

Ερώτημα αποτελεί, εάν στην πρώτη αυτή φάση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης θα συμμετάσχουν οι γαλλικοί σιδηροδρόμοι Sncf (Société Nationale des Chemins de fer Français). Και αυτό διότι την περασμένη άνοιξη, η εταιρεία διέψευσε τη σχετική φημολογία περί συμμετοχής στο διαγωνισμό.

Στο ίδια κάδρο εντάσσεται η Trenitalia που φέρεται να ενδιαφέρεται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως η Omnitrax που είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Βόρειας Αμερικής στον κλάδο των μεταφορών.

Σιδηροδρομικές υποδομές

Σημαντικό επίσης, αναμένεται να είναι το ενδιαφέρον για την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco) για την οποία η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος ολοκληρώνεται μέχρι τα τέλη του μήνα.

Βάσει των όρων της προκήρυξης, οι «μνηστήρες» της Rosco θα πρέπει να έχουν παρουσιάσει την τελευταία πενταετία τζίρο άνω των 50 εκατ. ευρώ που να προέρχεται από δραστηριότητα συντήρησης ηλεκτροκίνητων ή με ντίζελ (κινούμενων) βαγονιών. Εκ των πραγμάτων δηλαδή, ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλωθεί από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο κλάδο, όπως η Siemens ή η Alstom, αν και δεν θα πρέπει να αποκλειστούν οι συνεργασίες.

Η Rosco, που διαθέτει τις υποδομές και την ευρωπαϊκή διαπίστευση για την επισκευή φορταμαξών, έχει αποτιμηθεί προς 59,4 εκατ. ευρώ και θα εκμισθώνει από την ΓΑΙΑΟΣΕ σειρά ακινήτων που είναι απαραίτητα για την λειτουργία της.

Γιατί ενδιαφέρονται οι επενδυτές

Το ενδιαφέρον των κεφαλαίων στηρίζεται στις σοβαρές προοπτικές ανάπτυξης που παρουσιάζουν οι εγχώριες σιδηροδρομικές μεταφορές και δη ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών που σήμερα αντιπροσωπεύει ένα πολύ χαμηλό ποσοστό του συνολικού έργου (0,4 δισ. τονοχιλιόμετρα έναντι περίπου 20 δισ. της Trenitalia, σε ετήσια βάση-στοιχεία 2012).

Ταυτόχρονα, η υποχρέωση σύναψης πενταετούς σύμβασης παροχής δημόσιων υπηρεσιών με το Δημόσιο, έναντι ετήσιας αμοιβής 50 εκατ. ευρώ αποτελεί την «προίκα» της άλλοτε πιο ζημιογόνου εταιρείας της Ευρώπης.

Ωστόσο, τα χρηματοοικονομικά μεγέθη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που παρότι το 2012 υπήρξαν καλύτερα από ποτέ, αλλά παρέμειναν ισχνά (κέρδη 272,8 χιλιάδων ευρώ-αρνητικά ίδια κεφάλαια), αλλά και τα απαιτούμενα έργα εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής υποδομής δεν επιτρέπουν αισιοδοξία για την προσφορά υψηλού τιμήματος εξαγοράς.

Βάσει αγοραίων εκτιμήσεων το τίμημα για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ίσως να μην είναι μεγαλύτερο από 30 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, το κυβερνητικό επιτελείο προσβλέπει όχι μόνον στα οφέλη από την πλήρη αποδέσμευση από το κόστος λειτουργίας ενός κρατικού οργανισμού, αλλά και στην «επανάληψη» του θαύματος της Cosco, δηλαδή στις μεγάλες επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει ο ιδιώτης στους ελληνικούς σιδηροδρόμους.

Πάντως, η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ «συνδυαστικά» με την Rosco εκτιμάται ότι θα ανεβάσει το συνολικό τίμημα για τους δύο οργανισμούς.

Πηγή:www.capital.gr