Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

Χαλκο-μανία στο δίκτυο του ΟΣΕ

Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
Ένα από τα αδύνατα σημεία του ΟΣΕ είναι η μη φύλαξη του δικτύου. Άλλωστε, πώς μπορεί να γίνει αυτό, όταν ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη / Προμαχώνας έχει συνολικό μήκος 950 χλμ.

Το γεγονός αυτό εκμεταλλεύονται οι δολιοφθορείς ή αλλιώς οι «ποντικοί», που κλέβουν καλώδια και λοιπά αντικείμενα. Ωστόσο, οι φθορές που προκαλούνται, πέρα από τους κινδύνους που εγκυμονούν στην ασφάλεια της κυκλοφορίας, συνεπάγονται βραδυπορίες στα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πρόσθετο οικονομικό κόστος σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ (απαιτούνται νέοι διαγωνισμοί για την ανάταξη της σηματοδότησης και της ηλεκτροκίνησης).
Πώς θα καταπολεμηθεί η μάστιγα της κλοπής καλωδίων του ΟΣΕ, αλλά και άλλων οργανισμών του Δημοσίου, όπως της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ; Με την αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου. Σύμφωνα με δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Παναγιώτη Θεοφανόπουλου στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, μέσα στον επόμενο μήνα θα κατατεθεί τροπολογία στη Βουλή, που θα προβλέπει την αντιμετώπιση της κλοπής σιδηροδρομικού υλικού ως κακούργημα.
«Η κατάσταση είναι σταθερή. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις της Αστυνομίας έχουν λειτουργήσει πολύ θετικά προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης του φαινομένου», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, υπογραμμίζοντας ότι «οι όποιες κλοπές συνεπάγονται σημαντικό κόστος ως προς το υλικό που πρέπει να αντικατασταθεί, αλλά και ως προς την απώλεια ωρών κατά τις οποίες δεν κυκλοφορεί το τρένο».
Σύμφωνα με τον κ. Θεοφανόπουλο, το γεγονός ότι δεν έχει συμβεί ατύχημα μεγάλης κλίμακας οφείλεται στους διαρκείς ελέγχους και στη συνεχή κυκλοφορία τρένων στο σιδηροδρομικό άξονα, που λειτουργεί αποτρεπτικά απέναντι στους επιτήδειους, οι οποίοι δεν ρισκάρουν να γίνουν αντιληπτοί.
Πάντως, σύμφωνα με τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας αποδεικνύονται δύο πράγματα: α) οι κλοπές είναι προμελετημένες από επαγγελματίες, με αξιοσημείωτο οικονομικό όφελος, και β) εμπλοκή έχουν και Ελληνες, όχι μόνον αλλοδαποί.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Αστυνομική Δ/νση Αττικής και Βοιωτίας, δηλαδή ουσιαστικά για το σιδηροδρομικό δίκτυο από τις Αχαρνές έως τη Λιβαδειά, έχουν εκπονηθεί ειδικότερα σχέδια δράσης, προσαρμοσμένα στις περιοχές αρμοδιότητάς τους, κατά την κατάρτιση των οποίων συνεκτιμώνται και οι τρόποι ενέργειας των δραστών, οι ειδικές συνθήκες κάθε περιοχής, καθώς και κάθε σχετική πληροφορία και στοιχεία.