Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2013

Στις ράγες της ιδιωτικοποίησης οδεύει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Του Κώστα Ντελέζου

Κρίσιμες θεωρούνται οι επόμενες μέρες για την τύχη των διαγωνισμών ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco, της εταιρίας συντήρησης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού. Στις 16 Σεπτεμβρίου λήγει η προθεσμία εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ στο τέλος του μήνα εκπνέει και η αντίστοιχη προθεσμία για την Rosco.


Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ οδεύει προς τους ιδιώτες με τα καθαρά κέρδη της μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2013 να υπολείπονται κατά πολύ των αρχικών προβλέψεων. 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας τα καθαρά κέρδη ανήλθαν μόλις σε 364.000 ευρώ, έναντι προβλέψεων για ετήσια κέρδη (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) το 2013 ύψους 7,5 εκατ. ευρώ.

Η καθίζηση αποδίδεται από την εταιρεία στην οικονομική ύφεση και τη σημαντική μείωσης της επιβατικής κίνησης.

Στο πλαίσιο αυτό, το επενδυτικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξακολουθεί να προέρχεται κυρίως από 4-5 ενδιαφερόμενους που ζητούν διευκρινίσεις και υποβάλλουν ερωτήματα για την εταιρεία.

Μεταξύ των ενδιαφερομένων συγκαταλέγονται οι Κινέζοι μέσω της Cosco, οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι, ένα αμερικανικό fund το οποίο έχει εξαγοράσει μια μικρή σιδηροδρομική εταιρία με δραστηριότητα στις ΗΠΑ και τον Καναδά και μια ρουμανική ιδιωτική εταιρία.

 Οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι παρότι έχουν συλλέξει τα στοιχεία που ήθελαν για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι άγνωστο εάν τελικά θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον μετά και τις πρόσφατες δηλώσεις του Ρώσου προέδρου Πούτιν, που χαρακτήρισε την Ελλάδα «προβληματική χώρα» για επενδύσεις.

Πάντως, ο νέος ιδιοκτήτης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα εξασφαλίσει συνολικές κρατικές επιδοτήσεις ύψους περίπου 250 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας, για την παροχή υποχρεωτικής υπηρεσίας (εκτέλεση δρομολογίων προς άγονες περιοχές), ενώ το τίμημα, που θα καταβάλει δύσκολα θα ξεπεράσει τα 25 εκατ. ευρώ!

Αυτήν την περίοδο, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσπαθεί να ξεπεράσει τα προβλήματα που δημιουργεί η οικονομική κρίση, εντείνοντας τις κινήσεις της στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών. 

Στο πλαίσιο αυτό ανέλαβε τη μεταφορά του συνόλου της παραγωγής τεύτλων από το εργοστάσιο ζάχαρης για το 2013.

Επίσης, προκειμένου να καλύψει τις απώλειες από την πτώση του μεταφορικού έργου από τη Γερμανία (έχει μειωθεί στο μισό), προχώρησε σε συμφωνία με πολυεθνική εταιρεία επίπλων για τη μεταφορά προϊόντων από την Πολωνία προς την Ελλάδα και άλλες χώρες της Βαλκανικής.

Για τη Rosco, την εταιρία συντήρησης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού, ενδιαφέρον φαίνεται να έχει εκδηλωθεί μόνο από τη γαλλική Alstom, χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν γίνει γνωστά στοιχεία για το τίμημα που θα προταθεί.

Σημαντικό ρόλο στην επιλογή του επενδυτή, αναμένεται να παίξει η πρόθεσή του για τις περίπου 600 θέσεις εργασίας και η διενέργεια περαιτέρω επενδύσεων στην εταιρεία.

Σημειώνεται, ότι η Alstom έχει αγοράσει αντίστοιχη εταιρεία στη Ρουμανία με μικρό τίμημα, αλλά με τη δέσμευση για τη διατήρηση 1.000 θέσεων εργαζομένων (αρκετούς θα κρατήσει έως τη συνταξιοδότησή τους, για άλλους δημιούργησε προγράμματα εθελουσίας εξόδου, ενώ τμήμα του προσωπικού το τοποθέτησε σε άλλες θέσεις εργασίας). 

Επίσης, η εταιρεία παρουσίασε δεσμευτικό επενδυτικό σχέδιο ύψους 100 εκατ. ευρώ.


ΤΟ ΒΗΜΑ