Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013

Ξενάγηση στο Εργοτάξιο του Μετροπόντικα στην Αγία Βαρβάρα


«Στο φουλ δουλεύουν οι μηχανές» προκειμένου να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του καλοκαιριού του 2017, η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό από την Αγία Μαρίνα μέχρι το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, που θα ενώσει το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Εργάτες προετοιμάζουν τη λειτουργία του μετροπόντικα σε βάθος 38 μέτρων στο φρέαρ εκκίνησης στο εργοτάξιο του μετρό της Αγίας Βαρβάρας (AΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ).

Αυτές τις ημέρες, τουλάχιστον ογδόντα άνθρωποι εργάζονται πυρετωδώς 24 ώρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, στο εργοτάξιο του Φρέατος Εκκίνησης TBM (μετροπόντικας) στην Αγία Βαρβάρα για να «βοηθήσουν» τον «Ιππόδαμο» να κάνει τα πρώτα του βήματα. Ο μετροπόντικας, που πήρε το όνομά του από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα, μαθηματικό και φιλόσοφο της αρχαιότητας, Ιππόδαμο βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε βάθος 38 μέτρων και είναι έτοιμος για να αρχίσει το ταξίδι, που θα τον οδηγήσει από τη δυτική Αττική στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
«Η αρχή είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι κατά τη διάρκεια της διάνοιξης της σήραγγας. Χρειάζεται δουλειά, χρόνος και προσπάθεια για να λειτουργήσει όλο αυτό το εργοστάσιο. Χρειάζεται μια περίοδος προσαρμογής και για το μηχάνημα και για τους εργαζόμενους στις συνθήκες του έργου. Η αρχή είναι πολύ σημαντική», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο επιβλέπων μηχανικός της «Αττικό Μετρό», πολιτικός μηχανικός, Γιώργος Γιανναράς.
Σ’ αυτή τη φάση του έργου, που είναι η διαδικασία προώθησης του γιγαντιαίου μηχανήματος, όλο το εργοτάξιο στην Αγία Βαρβάρα, δουλεύει σε ρυθμούς εντατικούς. Και από τη στιγμή που εισέρχεσαι σε αυτό πρέπει να σέβεσαι απόλυτα τους αυστηρούς κανόνες του. Δεν είναι άλλοι από τους κανόνες ασφαλείας. Άνθρωποι με ειδικά άρβυλα και γιλέκα, με κράνη μπλε αν είναι μηχανικοί, κίτρινα αν είναι εργάτες, κόκκινα οι ηλεκτρολόγοι και οι μηχανοτεχνίτες και λευκά οι υπόλοιποι, εργάζονται με προσοχή και με κινήσεις ακριβείας.
Στην επιφάνεια της γης, έχουν στηθεί τα κοντέινερς, όπου στεγάζονται τα γραφεία, τα συνεργεία, τα αποδυτήρια των εργαζομένων, οι αποθήκες. Επίσης, το παρασκευαστήριο ενέματος που θα διοχετεύεται και θα σταθεροποιεί τα τοιχώματα της σήραγγας, καθώς ο μετροπόντικας θα προχωρά. Εκεί, βρίσκεται και ο χώρος απόθεσης των προϊόντων εκσκαφής. Ο θόρυβος από τα μηχανήματα είναι αισθητός, καθώς και ο ήχος του τεράστιου κίτρινου οικοδομικού γερανού με τον οποίο προειδοποιεί για κάθε κίνησή του. Ο χειριστής του, Κώστας Βορριάς, που είχε εργαστεί και στη γραμμή του μετρό προς τη Δουκίσσης Πλακεντίας, εκτιμά μιλώντας στο ΑΠΕ –ΜΠΕ ότι δεν θα είναι δύσκολο το έργο διάνοιξης της συγκεκριμένης διαδρομής.
«Κάθε έργο έχει σημεία δύσκολα. Όμως, είναι τοπικού χαρακτήρα», σημειώνει ο κ. Γιανναράς, υπογραμμίζοντας ότι τις μεγαλύτερες τεχνικές δυσκολίες αναμένεται να τις συναντήσουν στην περιοχή του Πειραιά, στο σταθμό «Πειραιάς» «λόγω της θάλασσας και των χαλαρών εδαφών» και στο σταθμό «Δημοτικό Θέατρο», καθώς έχουν βρεθεί ίχνη από το Ιπποδάμειο σύστημα, δηλαδή την αρχαία πόλη του Πειραιά.
Και από την επιφάνεια της γης, ένα ασανσέρ χωρητικότητας εννέα ατόμων, μας μεταφέρει κοντά στον «Ιππόδαμο». Σε ένα φρέαρ διαστάσεων 38 επί 15 μέτρα, εργάζονται περίπου τριάντα άνθρωποι προκειμένου να ετοιμάσουν τον μετροπόντικα για το ταξίδι των 6,5 χιλιομέτρων. Από την επιφάνεια «κρέμονται» πορτοκαλί σωλήνες, είναι οι αεραγωγοί, που στέλνουν τον απαιτούμενο αέρα σε όσους εργάζονται μέσα στη γη. Η υγρασία είναι αισθητή από την πρώτη στιγμή και μετά από λίγη ώρα παραμονής και η ζέστη.
Ο «Ιππόδαμος» έχει εξωτερική διάμετρο 9,5 μέτρων και εσωτερική περίπου 8,5. Σε πλήρη ανάπτυξη ο μετροπόντικας, δηλαδή η κεφαλή του, που αποτελείται από τρία μέρη, μαζί με τα 14 υποστηρικτικά βαγόνια που θα παίρνουν σιγά – σιγά τη θέση τους πίσω από την κεφαλή και θα μεταφέρουν ό,τι χρειάζεται για να λειτουργήσει, θα έχει μήκος 140 μέτρων. Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σταμάτης Νικολόπουλος, βοηθός επιβλέποντος μηχανικού, μεταλλειολόγος, «ο «Ιππόδαμος» θα είναι στην πλήρη ανάπτυξή του και θα φτάσει τη μέγιστη παραγωγή, κοντά στα Χριστούγεννα». Βασική έγνοια είναι για τον κ. Γιανναρά, «τα χρονοδιαγράμματα. Τυχόν καθυστερήσεις από εδαφολογικές δυσκολίες, από απρόοπτα».
Στο εργοτάξιο εργάζονται νυχθημερόν, μηχανικοί, μηχανολόγοι ηλεκτρολόγοι, γεωλόγοι, τοπογράφοι, οικοδόμοι, μηχανοτεχνίτες, ηλεκτροσυγκολητές, και άλλες ειδικότητες, όλοι για να γίνει με ασφάλεια και χωρίς κανένα λάθος το πρώτο βήμα, να αρχίσει ο «Ιππόδαμος» να «τρώει» το σχιστόλιθο και να προχωρά σιγά –σιγά.
Οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι Έλληνες, και από αυτούς η πλειοψηφία έχει εργαστεί από την πρώτη μέρα, που άρχισε η κατασκευή του μετρό της Αθήνας, αλλάζοντας το πρόσωπο της πρωτεύουσας και βελτιώνοντας την καθημερινότητα όλων.
«Όσοι εργάζονται στο συγκεκριμένο έργο έχουν εμπειρία, έχουν εργαστεί σε διάφορες φάσεις κατασκευής του μετρό και συναντιόμαστε και πάλι σήμερα», λέει ο κ. Γιανναράς. «Με καλό συντονισμό και συνεννόηση όλα θα πάνε καλά και αυτή τη φορά», συζητούν μεταξύ τους οι εργαζόμενοι. Μαζί τους, και ειδικοί από την εταιρεία κατασκευής του μηχανήματος υπόγειας εκσκαφής (CATERPILAR), καθώς και Ιταλοί από την εταιρεία GHELLA SpA, η οποία συναρμολόγησε τον μετροπόντικα στην Ιταλία, από όπου ήρθε στη χώρα μας. Η GHELLA SpA είναι μία εκ των τριών της κοινοπραξίας, οι άλλες δύο είναι η ελληνική J&P ΑΒΑΞ SA και η γαλλική ALSTOM TRANSPORT SA, που μαζί με την «Αττικό Μετρό ΑΕ», υπέγραψαν τη σύμβαση για την κατασκευή του έργου την 1η Μαρτίου 2012.
Η συγκεκριμένη σήραγγα περνάει κυρίως κάτω από κατοικημένες περιοχές. Κατά τη διάρκεια των εργασιών γίνεται παρακολούθηση των κτιρίων στη ζώνη επιρροής του έργου με την τοποθέτηση «στόχων», οι οποίοι υπάρχουν ακόμη και στα τοιχώματα του φρέατος. «Παρακολουθούμε τις κατασκευές με κάποια «στοχάκια». «Στοχάκια» είναι επίσης τοποθετημένα σε δρόμους και πεζοδρόμια. Αν συμβεί κάποια μετακίνηση, λόγω της εκσκαφής και κάποιας καθίζησης, παίρνουμε τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να προλάβουμε τις ζημιές», τονίζει ο κ. Γιανναράς, προσθέτοντας ότι «η παρακολούθηση συνεχίζεται μήνες μετά το πέρασμα του μετροπόντικα μέχρι να επέλθει ισορροπία στο έδαφος της περιοχής».
Κατά τη διάρκεια της διαδρομής θα κατασκευαστούν έξι σταθμοί, Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο.
Ήδη, οι εργασίες κατασκευής τους έχουν ξεκινήσει. Επίσης, προβλέπονται δύο φρέατα για την είσοδο και την έξοδο του μετροπόντικα. Από τα 7,6 χιλιόμετρα που είναι το συνολικό μήκος της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό από την Αγία Μαρίνα προς τον Πειραιά, εκτός από τα 6,5 χιλιόμετρα της σήραγγας επέκτασης που θα κατασκευάσει ο μετροπόντικας, το υπόλοιπο τμήμα στην αρχή και το τέλος του έργου θα υλοποιηθεί με υπόγεια εκσκαφή.
Με την κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος μετάβασης από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα είναι 45 λεπτά. Με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 119 τόνους την ημέρα.

Πηγή: AMΠE