Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013

ΕΡΓΟΣΕ: Προχωρούν τα έργα στο σιδηρόδρομο

της Μάρως Τσαντήλα
Ο βασικός στόχος της ΕΡΓΟΣΕ είναι η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομών του σιδηροδρομικού δικτύου στο βασικό τμήμα της γραμμής ΠΑΘΕΠ.
Η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομών του σιδηροδρομικού δικτύου στο βασικό τμήμα της γραμμής ΠΑΘΕΠ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας) είναι ο βασικός στόχος της ΕΡΓΟΣΕ.

Η εταιρεία προωθεί επίσης και τα έργα που αφορούν στη σύνδεση με τον σιδηρόδρομο έξι βασικών λιμανιών της χώρας δηλαδή: Πειραιάς Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Βόλος και Καβάλα.

Τα έργα που αφορούν την σύνδεση των λιμανιών με σιδηρόδρομο δεν βρίσκονται βέβαια στο ίδιο στάδιο, καθώς για παράδειγμα στην περίπτωση του Πειραιά το έργο έχει ολοκληρωθεί ενώ σε άλλες περιπτώσεις όπως π.χ. στην περίπτωση του λιμανιού της Καβάλας η προσπάθεια τώρα ξεκινά, αφού αυτό το διάστημα προχωρά η εκπόνηση των σχετικών μελετών.

Η προσπάθεια της χώρας μας να αναδειχθεί σε κέντρο του διαμετακομιστικού εμπορίου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας προϋποθέτει, αν μη τι άλλο, ένα ικανό δίκτυο συνδυασμένης μεταφοράς που θα μπορεί να εξυπηρετήσει μεγάλους όγκους φορτίων. Στο πλαίσιο αυτό το να φτάσει ο σιδηρόδρομος σε όλα τα μεγάλα λιμάνια, που αποτελούν εμπορικές πύλες της χώρας, είναι ζήτημα υψηλής προτεραιότητας.

Πέρα όμως από αυτά τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα η ΕΡΓΟΣΕ δεν πρόκειται να μείνει χωρίς... δουλειάκαι τα επόμενα χρόνια αφού προχωρά στην εκπόνηση μελετών και την ωρίμανση έργων ώστε αυτά να ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα της χώρας τα επόμενα χρόνια.
Ανάθεση μελετών

Στο πλαίσιο της προσπάθειας αυτής το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας κατά την τελευταία συνεδρίασή του αποφάσισε την ανάθεση δύο συμβάσεων μελετών που αφορούν σε έργα σε δίκτυο συνολικού μήκους 120 χιλιομέτρων στην περιφέρεια Πελοποννήσου. Πρόκειται για τις εξής μελέτες:

-«Β' Φάση Μελέτης κανονικοποίησης και αναβάθμισης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρας – Πύργου – Αλφειού – Ολυμπίας / πρώτο τμήμα : Πάτρα – Σ.Σ. Καβάσιλων». Ο προϋπολογισμός 2.915.875 ευρώ ενώ το μήκος του δικτύου είναι 52 χιλιομέτρων.

-«Β' Φάση Μελέτης κανονικοποίησης και αναβάθμισης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα – Πύργου – Αλφειού – Ολυμπίας / δεύτερο τμήμα : Σ.Σ. Καβάσιλων – Πύργος». Ο προϋπολογισμός της μελέτης ανέρχεται σε 2.214.977 ευρώ ενώ το μήκος της εν λόγω γραμμής είναι περίπου 68 χιλιόμετρα.

Οι μελέτες που θα εκτελεστούν περιλαμβάνουν όλα τα αντικείμενα: Συγκοινωνιακές, Υδραυλικές, Στατικές, Γεωτεχνικές, Τοπογραφικές, Περιβαλλοντικές, Τεύχη Δημοπράτησης. Η προθεσμία ολοκλήρωσης των μελετών είναι 1,5 έτους ενώ οι συμβάσεις χρηματοδοτούνται κατά το ήμισυ σε από το Ταμείο Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών.
Έρχονται και άλλες μελέτες

Πέρα από τις μελέτες αυτές που ανατέθηκαν η εταιρεία έχει στα σκαριά μια στα σκαριά αρκετές που αφορούν σιδηροδρομικά έργα σε διάφορα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου πανελλαδικά και τα οποία δεν αποκλείεται να ενταχθούν στην επόμενη προγραμματική περίοδο. Ειδικότερα:

-Μελέτη για την υπογειοποίηση του σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Τρεις Γέφυρες – Σεπόλια με κόστος 2,5 εκατομμύρια ευρώ.

-Μελέτη για εντοπισμένες παρεμβάσεις στα τμήματα ΣΚΑ – Τιθορέα και Δομοκός – Λάρισα, με κόστος 2 εκατομμύρια ευρώ.

-Μελέτη για την κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) με την κύρια γραμμή του ΟΣΕ προς Β. Ελλάδα με παράκαμψη του Δήμου Αχαρνών,με κόστος 730.000 ευρώ.

-Μελέτη για κανονικοποίηση και αναβάθμιση γραμμής Αλφειός – Κυπαρισσία – Καλαμάτα, με κόστος 2 εκατομμύρια ευρώ.

-Τεχνικές μελέτες για την ανάπτυξη σιδηροδρομικού άξονα του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Στρυμώνας – Προμαχώνας, με κόστος 2 εκατομμύρια ευρώ.
Ακολουθούν και νέες δημοπρατήσεις

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι το επόμενο διάστημα πρόκειται να προχωρήσει και δημοπράτηση μεγάλων σιδηροδρομικών έργων κυρίως στην γραμμή της Πάτρας αλλά και τη Βόρεια Ελλάδα. Ειδικότερα: αναμένεται η δημοπράτηση:

- των υπολειπόμενων έργων υποδομής – επιδομής, Η/Μ σηράγγων στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη (Αίγιο), με προϋπολογισμό 280 εκατομμύρια.

- των έργων υποδομής της γραμμής Ροδοδάφνη – Ρίο προϋπολογισμού δημοπράτησης 120 εκατ. ευρώ.

-της εγκατάστασης σηματοδότησης, στην γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη με προϋπολογισμό 17 εκατομμύρια ευρώ.

-της ανάταξης και αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, στον άξονα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, με προϋπολογισμό 53 εκατομμύρια ευρώ.