Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Στροφή στα εμπορικά δρομολόγια

Από σήμερα και μέχρι νεωτέρας αναστέλλονται ορισμένα τοπικά δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης, που εξυπηρετούν την Λάρισα και την Έδεσσα. Θα αντικατασταθούν από εμπορικά δρομολόγια. Η συμφωνία με COSCO και οι ελλείψεις προσωπικού.

Σε αναστολές επιβατικών δρομολογίων στο προαστιακό δίκτυο της Θεσσαλονίκης προχωρά από σήμερα Δευτέρα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η κίνηση αυτή κρίθηκε επιβεβλημένη για οικονομικούς κυρίως λόγους, καθώς οι επιβατικοί συρμοί θα δώσουν την θέση τους σε εμπορικά τρένα, για τα οποία αυτή την περίοδο υπάρχει ζήτηση. Ταυτόχρονα όμως πρόκειται και για μια κίνηση ανάγκης, καθώς ούτε το προσωπικό επαρκεί για αύξηση των δρομολογίων, ούτε και το δίκτυο είναι σε τέτοια κατάσταση ώστε να μπορεί να «σηκώσει» αύξηση της κίνησης.
Ειδικότερα όπως ανακοινώθηκε από την εταιρεία από σήμερα και μέχρι νεωτέρας αναστέλλονται ορισμένα τοπικά δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης, που εξυπηρετούν την Λάρισα και την Έδεσσα.
Παράλληλα ως το τέλος της επόμενης εβδομάδας παρατείνεται η αναστολή των δρομολογίων που είχε γίνει στην γραμμή Αθήνας – Οινόης, λόγω της μειωμένης κίνησης της θερινής περιόδου.
Ως και 10 φορές υψηλότερη η απόδοση των εμπορικών συρμών
Σύμφωνα με τον ταμία της ΠΟΣ, μηχανοδηγό Νώντα Θεοδωρόπουλο, η αναστολή των επιβατικών δρομολογίων επελέγη από την Διοίκηση της εταιρείας προκειμένου να μπορέσουν το διάστημα αυτό να κινηθούν στο δίκτυο εμπορικά τρένα τα οποία έχουν πολύ μεγαλύτερη οικονομική απόδοση για την εταιρεία σε σχέση με τα επιβατικά, καθώς η δυνατότητα αύξησης του φόρτου της κίνησης είναι εξαιρετικά περιορισμένη.
Όπως εκτιμάται η απόδοση των εμπορικών τρένων είναι έως και 10 φορές υψηλότερη σε σχέση με την αντίστοιχη των επιβατικών. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έπρεπε να επιλέξει ποιοι συρμοί θα κινούνται αφού ούτε το προσωπικό επαρκεί, αλλά ούτε και το δίκτυο μπορεί να εξυπηρετήσει αύξηση της κίνησης.
Με αυτό το δεδομένο λοιπόν επιλέχθηκε να «κοπούν» επιβατικά δρομολόγια τώρα που σιγά – σιγά η επιβατική κίνηση μειώνεται. Τους θερινούς μήνες η κίνηση σε ορισμένα δρομολόγια στη γραμμή Λάρισα – Θεσσαλονίκη φτάνει ακόμη και το 120%, ενώ η μεσοσταθμική πληρότητα των συρμών κυμαίνεται επίσης πολύ ψηλά, περίπου στο 95%. Οι υψηλές πληρότητες οφείλονται κατά κύριο λόγο στην μεγάλη κίνηση προς τους τουριστικούς προορισμούς της Πιερίας. Κατά την χειμερινή περίοδο η μέση πληρότητα πέφτει περίπου στο 60%.
Ακόμη όμως και αν οι πληρότητες δεν μειώνονταν η εταιρεία θα ήταν πολύ δύσκολο να προσθέσει επιπλέον κίνηση, αφού καταγράφονται ελλείψεις προσωπικού αλλά και προβλήματα στο δίκτυο.
Προβληματική η λειτουργία των φωτοσημάτων
Ειδικότερα οι ελλείψεις που υπάρχουν στα φωτοσήματα, στο μοναδικό σχεδόν τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα που υποτίθεται ότι έχει ολοκληρωθεί, επιβάλουν, για λόγους ασφαλείας, αυξημένη χρονοαπόστασημεταξύ των συρμών.
Παράλληλα, όμως, ούτε το προσωπικό μπορεί να καλύψει αύξηση της κίνησης συρμών καθώς από το 2010, οπότε και έγιναν οι υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού του σιδηροδρόμου σε φορείς του Δημοσίου, η εταιρεία δεν έχει κάνει προσλήψεις μηχανοδηγών παρότι στο ίδιο διάστημα αποχώρησαν λόγω συνταξιοδότησης και επιπλέον 100 άτομα.
Η συμφωνία με Cosco – HP και η αποκρατικοποίηση
Υπό αυτές της συνθήκες τα ερωτήματα παραμένουν για το πώς θα μπορέσει η εταιρεία να εξυπηρετήσει την αύξηση της ζήτησης που θα φέρει η υπογραφή της συμφωνίας με την Cosco για την μεταφορά στην κεντρική Ευρώπη των προϊόντων της HP, που αναμένεται εδώ και μήνες.
Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν είναι πιθανό να αρθούν και οι τελευταίες δυσκολίες και η συμφωνία να υπογραφεί ως το τέλος του μήνα. Πάντως η πολύμηνη εξαντλητική διαπραγμάτευση είναι ενδεικτική των δυσκολιών που υπάρχουν προκειμένου να ολοκληρωθεί μία συμφωνία η οποία είχε ανακοινωθεί θριαμβευτικά σχεδόν ένα χρόνο νωρίτερα.
Αυτονόητο είναι βέβαια ότι η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης συμφωνίας αυξάνει την αξία και τις προοπτικές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε μια περίοδο ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της και στα μέσα του μήνα, στις 16 Σεπτεμβρίου, αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους μνηστήρες.
Παράλληλα στο τέλος του μήνα θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον και για την πρώην τεχνική βάση του ΟΣΕ, γνωστότερη και ως Rosco. Παρότι ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της εταιρείας βγήκε στον αέρα αρκετά αργότερα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι προθεσμίες που δόθηκαν είναι σαφώς μικρότερες με αποτέλεσμα οι κρίσιμες ημερομηνίες να βρίσκονται πολύ κοντά. Μάλιστα αξίζει να σημειώσουμε ότι δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν ότι οι διαδικασία αποκρατικοποίησης για τις δύο εταιρείες θα έπρεπε να τρέξει παράλληλα.
Ποια δρομολόγια αναστέλλονται:
Θεσσαλονίκη – Λάρισα:

· Αμαξοστοιχία 1597 με ώρα αναχώρησης 09:20
· Αμαξοστοιχία 2593 με ώρα αναχώρησης 14:25
Λάρισα - Θεσσαλονίκη:
· Αμαξοστοιχία 1598 με ώρα αναχώρησης 11:50
· Αμαξοστοιχία 2594 με ώρα αναχώρησης 16:45

Θεσσαλονίκη – Έδεσσα:

· Αμαξοστοιχία 3731 με ώρα αναχώρησης 04:30
· Αμαξοστοιχία 3741 με ώρα αναχώρησης 16:59

Έδεσσα – Θεσσαλονίκη:

· Αμαξοστοιχία 3734 με ώρα αναχώρησης 06:16
· Αμαξοστοιχία 742 με ώρα αναχώρησης 18:42

Τέλος παρατείνεται μέχρι την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013, η αναστολή των δρομολογίων στη γραμμή Αθήνα – Οινόη – Αθήνα.
· Αμαξοστοιχία 3530 με ώρα αναχώρησης 04:33

· Αμαξοστοιχία 4530 με ώρα αναχώρησης 15:19

Οινόη - Αθήνα:

· Αμαξοστοιχία 3531 με ώρα αναχώρησης 05:29
· Αμαξοστοιχία 4539 με ώρα αναχώρησης 06:22
· Αμαξοστοιχία 1537 με ώρα αναχώρησης 07:20
· Αμαξοστοιχία 4531 με ώρα αναχώρησης 17:27

euro2dey