Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Οι 2+1 υποψηφιότητες

της Μάρως Τσαντήλα
Προχωρά ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τις συμμετοχές δύο συν ενός επενδυτικών σχημάτων αλλά και την προοπτική διεύρυνσης της λίστας των υποψήφιων μνηστήρων.

Με τις συμμετοχές δύο συν ενός επενδυτικών σχημάτων αλλά και την προοπτική διεύρυνσης της λίστας των υποψήφιων μνηστήρων το επόμενο διάστημα προχωρά ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ κατά την αρχική φάση της διαδικασίας το ενδιαφέρον τους για την εταιρεία εκδήλωσαν τρία επενδυτικά σχήματα. Κατά την πάγια τακτική του Ταμείου δεν ανακοινώθηκαν λεπτομέρειες για τους ενδιαφερόμενους.
Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι οι υποψήφιοι μνηστήρες είναι: οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF), η μεγαλύτερη ιδιωτική εταιρεία σιδηροδρόμων της Ρουμανίας Grup Feroviar Roman (GFR) καθώς και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι RZD.
Ωστόσο η συμμετοχή των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, που είχε τεθεί εν αμφιβόλω μετά τις σοβαρές επιφυλάξεις που είχε διατυπώσει ο ρώσος πρόεδρος για τις επενδύσεις στη χώρα μας, έχει περισσότερο συμβολικόπαρά ουσιαστικό χαρακτήρα.
Η πρόεδρος του Συμβουλίου της Ομοσπονδιακής Συνέλευσης της Ρωσίας κ. Βαλεντίνα Ματβιένκο που βρέθηκε στη χώρα μας χθες ξεκαθάρισε ότι οι Ρώσοι ενδιαφέρονται για την ελληνική εταιρεία σιδηροδρόμων μόνο υπό την προϋπόθεση ότι η αποκρατικοποίησή της θα συνδυαστεί με την αντίστοιχη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με την Ρωσίδα αξιωματούχο μόνο σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να εξασφαλιστούν όροι βιωσιμότητας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε κάθε περίπτωση ο διαγωνισμός περνά στο επόμενο στάδιο καθώς οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ θα κρίνουν ποιες από τις υποψήφιες εταιρείες πληρούν τους όρους του διαγωνισμού προκειμένου αυτές να κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές υπογράφοντας παράλληλα σύμβαση εμπιστευτικότητας ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε λεπτομερή στοιχεία που αφορούν την εταιρεία.
Το προφίλ του καλού... υποψηφίου
Στη φάση αυτή δεν θα πρέπει να αποκλείεται και η συμμετοχή και άλλων εταιρειών που δεν βρίσκονται στην αρχική λίστα ενδιαφερομένων όπως πχ οι Κινέζοι της Cosco, που φέρονται να ζήτησαν παράταση στην διαδικασία του διαγωνισμού, χωρίς όμως αυτό να γίνει δεκτό από το ΤΑΙΠΕΔ.
Η υποψηφιότητα των Γαλλικών Σιδηροδρόμων (SNCF) προβάλλει ως η πλέον ισχυρή, από παράγοντες που παρακολουθούν από κοντά την διαδικασία. Εξάλλου πρόκειται για την υποψηφιότητα που συγκεντρώνει μια σειρά στοιχείων που, χωρίς να απαιτούνται τυπικά από τον διαγωνισμό, είχαν χρησιμοποιηθεί προκειμένου να περιγράψουν το προφίλ του ιδανικού υποψηφίου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πρόκειται δηλαδή για έναν ευρωπαϊκό οργανισμό με μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία στο χώρο των σιδηροδρόμων. Το γαλλικό ενδιαφέρον για τον ελληνικό σιδηρόδρομο είχε επιβεβαιώσει σε επαφές που είχε με Έλληνες αξιωματούχους το προηγούμενο διάστημα ο Γάλλος υπουργός Frederic Cuvillier, οποίος, μάλιστα, βρέθηκε και χθες στην Αθήνα.
Το παρών στη διαδικασία δίνουν και οι Ρουμάνοι της Grup Feroviar Roman (GFR), μια ιδιωτική εταιρεία με στόλο 8.000 βαγονιών που εξαγόρασε την ρουμάνικη κρατική εταιρεία.
Φυσικά από την διαδικασία που θα εξελιχθεί το επόμενο διάστημα σε καμία περίπτωση δεν αποκλείεται η δημιουργία νέων σχημάτων από εταιρείες που συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού ή δεν έδωσαν το παρών σε αυτή.
Το δέλεαρ και οι υπεραξίες
Υπολογίσιμο δέλεαρ για τους υποψήφιους επενδυτές αποτελεί ο «κουμπαράς» των 250 εκατομμυρίων ευρώ, που θα εισπράξει η εταιρεία στα πρώτα πέντε χρόνια για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή την εκτέλεση των λεγόμενων άγονων δρομολογίων. Ωστόσο η πραγματική αξία της εταιρείας κρύβεται στις δυνατότητες ανάπτυξης των εμπορευματικών μεταφορών.
Οι δυνατότητες στον τομέα αυτό είναι πραγματικά ανεξάντλητες καθώς την ώρα που το παγκόσμιο εμπόριο αναζητά νέους και φθηνότερους δρόμους για την διακίνηση εμπορευμάτων η Ελλάδα προβάλλει σαν η καλύτερη εναλλακτική λύση.
Παρότι οι προοπτικές για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών φαίνεται ότι είναι πολύ καλές εν τούτοις το τίμημα που οι υποψήφιοι φέρονται διατεθειμένοι να προσφέρουν για την εταιρεία υπολογίζεται ότι είναι τάξης περίπου των 30 εκατομμυρίων ευρώ.