Σάββατο 1 Ιουνίου 2013

Φθιώτιδα: Θεματικό τρενάκι "γεμάτο" ιστορία και φυσική ομορφιά!

Θα μπορούσε να λέγεται το τρενάκι της «Εθνικής Αντίστασης» ή της «Γέφυρας του Γοργοποτάμου»...
Να είναι το τέταρτο θεματικό τρενάκι στη χώρα μας και να είναι στη Φθιώτιδα, διασχίζοντας μια απίστευτη διαδρομή σε φυσική - άγρια ομορφιά και γεμάτη ιστορία, που η Φθιώτιδα μπορεί να προσφέρει στους επισκέπτες που θα έρχονταν από Ελλάδα και εξωτερικό!


Αυτή είναι η πρόταση του Περιφερειακού Συμβούλου Γιάννη Κατσίκα, που κατατέθηκε και επίσημα στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Ελπίζουμε να τύχει και της ανάλογης υποστήριξης, γιατί μέσα στη μιζέρια που ζούμε, δεν ακούγονται συχνά φρέσκιες ιδέες για την ανάπτυξη της περιοχής.

Διαβάστε την πρόταση όπως την κατέθεσε στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς ο Γιάννης Κατσίκας:
Την Τετάρτη 22 Μαΐου έγιναν τα εγκαίνια της μεγαλύτερης σήραγγας της νέας σιδηροδρομικής γραμμής , της σήραγγας του Καλλίδρομου. Κατά την διάρκεια των εγκαινίων και σε δηλώσεις υπευθύνων ακούστηκε ότι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέα –Ρεγγίνι –Μώλος –Λειανοκλάδι θα είναι έτοιμη στα μέσα του 2015.
Μετά από αυτή την εξέλιξη, θα ήθελα να κάνω μια πρόταση στο Περιφερειακό Συμβούλιο για την διατήρηση και ανάδειξη της υπάρχουσας ορεινής γραμμής Λειανοκλάδι – Τιθορέα για τουριστικούς και ιστορικούς λόγους.
Η γραμμή Λειανοκλάδι – Τιθορέα έχει την δική της μοναδική αξία και εμείς πρέπει αμέσως με συντονισμένες προσπάθειες και παρεμβάσεις να καταφέρουμε να πείσουμε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να την διατηρήσει.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αυτή τη στιγμή λειτουργεί τρεις άλλες εξίσου σημαντικές διαδρομές του Ελληνικού Σιδηροδρόμου. Τρία «Θεματικά τρένα » όπως ονομάζονται. 
Η μια είναι του Οδοντωτού Διακοπτό – Ζαχλωρού – Καλάβρυτα η οποία διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού κάτω από τη σκιά του Χελμού στην Πελοπόννησο. Η άλλη είναι το τρενάκι του Πηλίου που ενώνει το Βόλο με τα γραφικά χωριά του Πηλίου και καταλήγει στις Μηλιές. Ο Μουτζούρης όπως χαρακτηριστικά λέγεται έχει πλέον καθιερωθεί ως στοιχείο Πολιτισμού και Παράδοσης του τόπου από το 1895.Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν το 1971 σταμάτησε να λειτουργεί, οι αρχές και οι κάτοικοι της περιοχής έδωσαν αγώνα μέχρι να καταφέρουν να λειτουργήσει πάλι και να κάνει το πρώτο του δρομολόγιο στις 25 Μαΐου 1996.. Η τρίτη είναι η διαδρομή Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία.

Η δική μας γραμμή Λειανοκλάδι - Τιθορέα θα μπορούσε να είναι το τέταρτο « Θεματικό Τρένο». 

Είναι έργο της περιόδου του Χαρίλαου Τρικούπη και ήταν ένα από τα δυσκολότερα τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη λόγω του δύσβατου εδάφους . Το έργο αυτό θεωρείται κατασκευαστικός άθλος ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τρόπος κατασκευής δεν επιβαρύνει το οικοσύστημα.. Το μήκος της γραμμής είναι 58 χλμ. Οι σήραγγες που υπάρχουν στη διαδρομή είναι 20 στον αριθμό και έχουν συνολικό μήκος 4.873 μέτρα. Η μεγαλύτερη σήραγγα είναι του Μπράλου που έχει μήκος 2.109 μέτρα και εγκαινιάστηκε το 1904.

Στη διαδρομή συναντάμε επίσης 34 γέφυρες με συνολικό μήκος 1.394 μέτρα. Η μεγαλύτερη γέφυρα είναι της Παπαδιάς και έχει μήκος 332,5 μέτρα. Η πιο ιστορική και πιο γνωστή γέφυρα είναι βέβαια αυτή του Γοργοποτάμου με μήκος 194 μέτρα.

Οι σταθμοί της διαδρομής είναι ξεκινώντας από Λειανοκλάδι οι εξής: Γοργοπόταμος – Αρπίνη _ Παναγιά Προυσιώτισσα – Ασωπός – Ελευθεροχώρι – Μπράλος – Λιλαία – Αμφίκλεια – Τιθορέα που είναι και το τέλος της διαδρομής.

Η διαδρομή ξεχωρίζει για το ιδιαίτερο φυσικό κάλλος. Είναι στο κέντρο της Φθιώτιδας και της χώρας. Είναι μια περιοχή με έντονα όμορφα φυσικά στοιχεία που δεν την έχει αγγίξει ο πολιτισμός αφού δεν την διασχίζει κανένας δρόμος παρά μόνο η σιδηροδρομική γραμμή και βέβαια τα ορεινά μονοπάτια της Οίτης και του Καλλίδρομου ανάμεσα στα οποία βρίσκεται η περίφημη κοιλάδα και το φαράγγι του Ασωπού. Ένα φαράγγι που οδηγεί τα νερά της Ανατολικής Οίτης στον Σπερχειό ποταμό .
Στην έξοδο του φαραγγιού βρίσκεται η αρχαία Ηράκλεια (Τραχίνα) μια από τις πέντε πόλεις του Αχιλλέα. Στο κέντρο του φαραγγιού δεσπόζει ο «Κούβελος» , στην κορυφή του οποίου υπάρχουν τα ερείπια αρχαίου οικισμού και είναι ορατά από την διαδρομή.

Κάθε σταθμός έχει την δική του Ιστορία. Όλοι γνωρίζουμε ότι η ανατίναξη της Γέφυρας του Γοργοποτάμου σηματοδότησε εξελίξεις στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η Γέφυρα αυτή είναι το ίδιο σημαντική όσο και ο ρόλος που έπαιξε η Εθνική Αντίσταση.
Σήμερα η γραμμή αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί κυρίως για τουριστική περιήγηση σε μια από τις ομορφότερες διαδρομές της Ελλάδας. Αλλά επίσης θα εξυπηρετεί και τους κατοίκους της Δυτικής Λοκρίδας και των Παραπαρνάσιων χωριών.
Για την ιστορία και τις ομορφιές αυτού του τόπου και αυτής της διαδρομής μπορούν να γραφτούν – και έχουν γραφτεί – τόμοι ολόκληροι. Την αληθινή όμως γεύση θα την δώσει το τρενάκι της «Εθνικής Αντίστασης» ή της «Γέφυρας του Γοργοποτάμου». 

Κατσίκας Γιάννης
Περιφερειακός Σύμβουλος
Στερεάς Ελλάδας

Δείτε τι είπε στη κάμερα του LamiaReport ο εμπνευστής της ιδέας Γιάννης Κατσίκας:




LamiaReport