Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Logistics: Η μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα


Της Μάρως Τσαντήλα
Μια σημαντική συμφωνία με υπολογίσιμα οφέλη για την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι αυτή που αφορά στη διακίνηση των προϊόντων της Hewlett-Packard (HP) μέσω της χώρας μας.

Ωστόσο, η Ελλάδα έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει προκειμένου να μπορεί να χαρακτηριστεί υπολογίσιμο κέντρο του διεθνούς διαμετακομιστικού εμπορίου. 


Γνώστες του χώρου σημειώνουν ότι πρόκειται για πολύ θετική εξέλιξη, ωστόσο τα μεγέθη της είναι τέτοια που η επίδρασή της, αν και εξαντλείται στις τρεις εταιρείες,μπορεί να αποτελέσει προπομπό και «κράχτη» για τη σύναψη αντίστοιχων συμφωνιών και με άλλες πολυεθνικές, οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στη μετατροπή της σε κέντρο εμπορίου για όλη την Ευρώπη.


Πρέπει να δημιουργήσουμε κέντρο μεταποίησης

Η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, αλλά απαιτεί πολλή δουλειά ώστε όλα τα στάδια της διαδικασίας να δουλεύουν απρόσκοπτα, εκτιμά ο Γιάννης Σιαμάς, εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (ΠΕΕΔ) στην επιτροπή για τον καθορισμό Εθνικής Στρατηγικής της Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Logistics), που συγκροτεί το υπουργείο Ανάπτυξης.

Ένα σημαντικό σημείο, σημειώνει, είναι να εξασφαλιστεί ο χρόνος εκτέλεσης των μεταφορών, ώστε τα εμπορεύματα να φτάνουν στην ώρα τους και για να γίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να υπάρξουν συμφωνίες με όλες τις εμπλεκόμενες χώρες. Σε δεύτερο επίπεδο, τονίζει ο κ. Σιαμάς, η Ελλάδα πρέπει να δει το ζήτημα της μεταποίησης.




Από τη συμφωνία Cosco - HP - ΤΡΑΙΝΟΣΕ το όποιο όφελος για τη χώρα θα αφορά κυρίως στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς και στα λιμενικά τέλη που θα πληρωθούν. Η συμφωνία ασφαλώς θα σημάνει αύξηση μεγεθών για τη θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα, ενώ για την ίδια την κινεζική εταιρεία θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί κατά το ήμισυ η φέρουσα χωρητικότητα των πλοίων της, αφού για τα δρομολόγια ως τα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης θα χρειάζονταν περίπου 8 μέρες περισσότερος χρόνος, σε σχέση με τον χρόνο που χρειάζεται ένα φορτίο για να προσεγγίσει το λιμάνι του Πειραιά, αναφέρει.

Ωστόσο, σημειώνει ο ίδιος, από κει και πέρα, δεν θα υπάρξει καμία διαδικασία εισαγωγής, καθώς τα εμπορεύματα θα είναι transit. Αν γινόταν εισαγωγή στη χώρα, τότε θα έπρεπε να πληρωθεί ο ΦΠΑ και οι επιχειρήσεις θα υποχρεώνονταν να έχουν μια διαδικασία μεταποίησης.

Η τελευταία ρύθμιση της κυβέρνησης για τον ΦΠΑ δίνει τη δυνατότητα να γίνει μεταποίηση χωρίς το εμπόδιο του ΦΠΑ, ωστόσο ο κ. Σιαμάς θεωρεί ότι από μόνη της δεν αρκεί για να προσελκύσει δραστηριότητα μεταποίησης στη χώρα.

Ο ίδιος εκτιμά ότι σοβαρό πρόβλημα για τη σύναψη αντίστοιχων συμφωνιών είναι και το γεγονός ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εισέρχεται σε μια διαδικασία αποκρατικοποίησης και αυτό προκαλεί αβεβαιότητα σε όσους θα ήθελαν να συνάψουν μια συμφωνία καθώς για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, έως ότου έχει κατάληξη ο διαγωνισμός, δεν θα ξέρουν με ποιον έχουν να κάνουν.


Το λιμάνι του Πειραιά μπορεί να γίνει hub

Μέλος της επιτροπής για τη διαμόρφωση της εθνικής στρατηγικής logistics είναι και ο κ.Βασίλειος Μπαρμπαγιάννης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς και επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος (ΣΥΝΔΔΕ&L), ο οποίος χαρακτηρίζει το deal Cosco - HP - ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμφωνία που ανοίγει ορίζοντες.

Ο πρόεδρος του ΣΥΝΔΔΕ&L εκτιμά ότι η επένδυση της κινεζικής εταιρείας έχει δώσει μεγάλη αξία στο λιμάνι του Πειραιά, που μπορεί να γίνει hub για το διαμετακομιστικό εμπόριο, με τη σημαντική μείωση του κόστους, που συνεπάγεται η επιλογή της Ελλάδας, να είναι το κρίσιμο στοιχείο.

Παρότι τα εμπορεύματα θα είναι transit, η συνεργασία με την ΗΡ είναι πολύ σημαντική εξέλιξη, εκτιμά ο κ. Μπαρμπαγιάννης, ο οποίος θεωρεί ότι η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης είναι έργο πρώτης προτεραιότητας για την ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου.


Logistic village

Σε επίπεδο υποδομών, ο ίδιος σημειώνει ότι θα πρέπει να προχωρήσει το εμπορευματικό κέντρο στην περιοχή του Θριασίου, ενώ σε κάθε περίπτωση εκείνο που πρέπει να δημιουργηθεί είναι ένα logistic village με τις εταιρείες που ήδη λειτουργούν στην περιοχή.

«Θα πρέπει να δοθούν κίνητρα στις εταιρείες logistics να μετακινηθούν στην περιοχή» σημειώνει,τονίζοντας ότι θα υπάρξουν σημαντικές συνέργειες και μείωση του κόστους. Θα πρέπει να οριστούν χρήσης γης, να δοθούν άδειες και να ενισχυθούν οι υποδομές, που σε έναν σημαντικό βαθμό έχουν αναπτυχθεί, αλλά η ανάπτυξη αυτή έχει γίνει άναρχα, καταλήγει ο κ. Μπαρμπαγιάννης.


Πλεονέκτημα η γεωγραφική θέση της χώρας - Πρόβλημα οι υποδομές

Σε μελέτη που έχει εκπονήσει ο ΣΥΝΔΔΕ&L και στην οποία αποτυπώνεται η εικόνα της ελληνικής αγοράς logistics καταγράφεται ότι η Ελλάδα πλεονεκτεί λόγω της γεωγραφικής της θέσης, καθώς θα μπορούσε να αποτελέσει κόμβο υποδοχής εμπορευμάτων αφού βρίσκεται στην διασταύρωση 4 μεγάλων γεωπολιτικών περιοχών (προς τα Δυτικά η Ε.Ε., προς Βορρά οι χώρες της πρώην Ανατολικής Ευρώπης, ανατολικά η ταχύτατα αναπτυσσόμενη Τουρκία και νότια ο αραβικός κόσμος).

Ωστόσο, σημειώνεται, από την αγορά μας λείπουν οι σύγχρονες υποδομές, οι απλές και αποτελεσματικές διαδικασίες διεκπεραίωσης και το εθνικό marketing των εν λόγω υπηρεσιών, με αποτέλεσμα η εφοδιαστική αλυσίδα να μην έχει αναπτυχθεί όσο θα μπορούσε στην Ελλάδα σε αντίθεση με χώρες όπως η Ολλανδία ή η Γερμάνια, που έχουν μετατρέψει την αγορά της εφοδιαστικής αλυσίδας σε μία από τις σημαντικότερες πηγές εσόδων και ανάπτυξης της χώρας, παρόλο που η γεωγραφική τους θέση δεν είναι το ίδιο πλεονεκτική.

Ο κλάδος υπολογίζεται ότι παράγει το 12% - 14% του ΑΕΠ κι εκτιμάται ότι απασχολεί το 5,4% του εργατικού δυναμικού.