Τρίτη 5 Μαρτίου 2013

Άνοιξε η όρεξη της Cosco και θέλει ΟΛΠ και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη


 «Αυγή»
Σε στάση αναμονής και ετοιμότητας είναι η Cosco για να «απλώσει δίχτυα» στη ναυπηγοεπισκευή. Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση Πειραιά-Θριάσιου, μεταξύ HP-Cosco-ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο κινεζικός «γίγαντας» επαναφέρει την πρόταση στην κυβέρνηση για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ). Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόταση για την εκμετάλλευση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Ενδεχόμενο που, όσο καθυστερεί η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για τον τρόπο αξιοποίησης των λιμανιών, φαίνεται όλο και πιο πιθανό.

Συγκεκριμένα, η Cosco έχει δεσμευτεί πως, σε περίπτωση που αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ, θα προχωρήσει σε σειρά επενδύσεων όσον αφορά καταρχήν τις υποδομές, κατασκευάζοντας νέα δεξαμενή στην Κυνόσουρα και επισκευάζοντας δύο μικρότερες από τις υπάρχουσες. Εκεί που ρίχνουν το βάρος, όμως, είναι η συγκρότηση συγκεκριμένης πολιτικής marketing από την εταιρεία για την προσέλκυση επισκευής πλοίων. Επιπλέον, οι Κινέζοι παίζουν το ισχυρό χαρτί της συνεργασίας με υπεργολαβικές επιχειρήσεις για την κατασκευή πλοίων.
Τους όρους για το ξεπούλημα, στην ουσία, της ναυπηγοεπισκευής, προετοιμάζει η συστηματική απαξίωση των ναυπηγείων, που έχει καταστήσει ανενεργά τα ναυπηγεία των Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, ενώ αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στο Πέραμα. Το τελευταίο χτύπημα ήρθε με την επιβολή προστίμου από το δικαστήριο των ευρωπαϊκών κοινοτήτων, ύψους 310 εκατομμυρίων ευρώ, στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά. Την ίδια στιγμή, η ανεργία στον κλάδο αγγίζει δυσθεώρητα επίπεδα, με πολλές οικογένειες να έχουν οδηγηθεί στην εξαθλίωση, ακόμα και στην αυτοκτονία. Από την πλευρά τους, οι εφοπλιστές υποστηρίζουν πως μεγάλο αγκάθι για την επισκευή και ναυπήγηση πλοίων αποτελεί το υψηλό τελικό κόστος, καθώς η διαφορά με τα ναυπηγεία της Τουρκίας αγγίζει το 35%, αλλά και η μείωση της γραφειοκρατίας. Πέραν όμως του οικονομικού κόστους, οι εφοπλιστικοί κύκλοι βάζουν στο στόχαστρο ευθέως τις απεργίες και τις εργατικές διεκδικήσεις. «Οι απεργίες καθυστερούν τις επισκευές πλοίων. Αν δεν υπάρχει εργασιακή ειρήνη, κανείς εφοπλιστής δεν θα ρισκάρει τα χρήματά του στην Ελλάδα» σημειώνουν, φωτογραφίζοντας έτσι το εργασιακό πλαίσιο που οραματίζονται.