Παρασκευή 1 Μαρτίου 2013

Η γραμμή που θα «συνδέσει» ΤΡΑΙΝΟΣΕ- COSCO- HP

της Μάρως Τσαντήλα

Την ανάπτυξη των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών με την αξιοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, αλλά και του σιδηρόδρομου, θα επιτρέψει η λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει την περιοχή του Θριασίου (σταθμός Ασπρόπυργος) με το εμπορικό λιμάνι στην περιοχή του Ικονίου. 


Πρόκειται για ένα έργο με ιδιαίτερη σημασία, καθώς αναμένεται να συμβάλει στην ανάδειξη της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για εμπορεύματα από όλο τον κόσμο. Μάλιστα το εν λόγω έργο θα εγκαινιαστεί στην πράξη μεταφέροντας τα προϊόντα της πολυεθνικής Hewlett Packard (HP), η οποία επέλεξε την Ελλάδα ως πύλη εισόδου για τα προϊόντα της στην Ευρώπη. Η συμφωνία της HP με την κινεζική εταιρεία Cosco θα υπογραφεί σήμερα παρουσία του πρωθυπουργού κ. Σαμαρά. 
Ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης κατά τα εγκαίνια της σιδηροδρομικής γραμμής τόνισε πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον ελληνικό σιδηρόδρομο και το λιμάνι του Πειραιά να μπουν σε μια νέα εποχή συνδυασμένων μεταφορών». 
Μάλιστα, δεν παρέλειψε να επισημάνει πως αυτό το έργο είναι η βάση της συμφωνίας ανάμεσα στην COSCO, την HP και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. 
Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μουσουρούλης έκανε λόγο για μια γραμμή που θα κάνει το λιμάνι του Πειραιά να «πετάει», θα δώσει ανταγωνιστικότητα στις υποδομές που έχουν ήδη δημιουργηθεί και θα δημιουργήσει ανάπτυξη με νέες θέσεις εργασίας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της PCT SA, Captain Fu Chengqiu σημείωσε ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο για την Ελλάδα. 




Άμεσα οι πρώτοι συρμοί 

Η έναρξη εκμετάλλευσης της γραμμής θα γίνει άμεσα με τους πρώτους συρμούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα μεταφέρουν εμπορεύματα της ΗΡ. Αρχικά προβλέπεται η δρομολόγηση δύο συρμών την εβδομάδα, οι οποίοι θα μεταφέρουν 40 containers ο καθένας, ενώ υπολογίζεται ότι σε διάστημα ενός περίπου έτους θα διακινούνται δύο τρένα ημερησίως. 
Στην πλήρη ανάπτυξής η συμφωνία θα μεταφράζεται σε 20 εκατομμύρια ευρώ το χρόνογια την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι συνολικά η εταιρεία θα έχει την δυνατότητα ως το 2015 να δρομολογεί σε ημερήια βάση πέντε εμπορευματικούς συρμούς. 
Η ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών αποτελεί το πλέον κρίσιμο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς με αυτό τον τρόπο μπορεί να διασφαλίσει την βιωσιμότητά της. Εξάλλου η προοπτική ανάπτυξης των εμπορευματικών μεταφορών αποτελεί το σημείο – κλειδί για το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί για την ιδιωτικοποίηση της, διαδικασία που θα ξεκινήσει τους επόμενους μήνες. 
Η εταιρεία έχει ήδη υπογράψει τις αρχικές συμφωνίες που απαιτούνται με Σκόπια, Σερβία, Ουγγαρία και Τσεχία προκειμένου τα τρένα με τα εμπορεύματα της να φτάνουν ως το εργοστάσιο συναρμολόγησης HP που βρίσκεται στην Τσεχία. 


Δυνατότητα για 32 αμαξοστοιχίες την ημέρα 

Η σιδηροδρομική γραμμή του Ικονίου, η οποία είναι αποκλειστικά για εμπορική χρήση, έχει μήκος 17 χ.λμ. Διαθέτει σύγχρονο σύστημα σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών, ενώ η ταχύτητα μελέτης είναι 90 χ.λμ. την ώρα. Η χωρητικότητα της γραμμής είναι 32 αμαξοστοιχίες ή 16 ζεύγη αμαξοστοιχιών την ημέρα. Η ημερήσια δυναμικότητα των 16 ζευγών αμαξοστοιχιών είναι της τάξης των 700 container. 


12 χρόνια για 17 χιλιόμετρα 

Πρόκειται για ένα έργο με ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες, για την ολοκλήρωση του οποίουχρειάστηκαν σχεδόν 12 χρόνια, αφού η πρώτη σύμβαση υπογράφηκε το 2001. Δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ κάθε χρόνο υλοποιούνταν 1.400 μέτρα γραμμής ή 3,8 μέτρα ανά ημέρα! 
Βεβαίως η γραμμή δεν κατασκευάστηκε με αυτό τον τρόπο, καθώς χρειάστηκαν τρεις ξεχωριστές εργολαβίες, ωστόσο είναι ενδεικτικό της μεγάλης καθυστέρησης με την οποία το υλοποιήθηκε το έργο. 
Να σημειώσουμε ότι από τη λειτουργία της γραμμής εκτιμάται ότι θα αναβαθμιστεί σημαντικά ολόκληρο το συγκρότημα του Θριασίου Πεδίου, όπου προβλέπεται ότι θα συγκεντρωθούν οι σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες ολόκληρης της Αττικής. 
Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να προχωρήσει και πάλι η δημοπράτηση του έργου για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στο Θριάσιο που παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί δεν έχει καταστεί εφικτό να προχωρήσει. 
Η έλλειψη σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών στη χώρα μας έχει ως αποτέλεσμα οι εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές κατέχουν εξαιρετικά χαμηλό μερίδιο στο σύνολο των μεταφερόμενων εμπορευμάτων. Κατά κύριο λόγο οι μεταφορές εμπορευμάτων πραγματοποιούνται οδικώς, με αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος.